به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۴۳۴۹۷
اختلال در تنگه هرمز  قیمت نفت را افزایش می دهد

«تنگه هرمز» هنوز تنگه هرمز است!

«تنگه هرمز» هنوز تنگه هرمز است!
گروه بین الملل: تنش‌ها در خاورمیانه با شدت گرفتن جنگ در غزه در حال افزایش است. مانند همیشه ظرفیت بالقوه برای تهدید مسیر حیاتی کشتیرانی خلیج فارس از طریق تنگه هرمز وجود دارد. این امر بر قیمت نفت که پیش تر تاثیر اندکی از جنگ در غزه پذیرفته فشار خواهد آورد.
به گزارش فرارو به نقل از فایننشال تایمز، تاکنون خصومت ‌های دریایی بیش تر به سمت غرب بوده است. انصارالله یمن اخیرا به یک کشتی جنگی و سه کشتی تجاری امریکایی حمله کردند. قدرت های غربی با تجهیزاتی مانند ناو هواپیمابر امریکایی دوایت آیزنهاور در خلیج فارس حضور دارند. تنگه هرمز در باریک ترین نقطه خود تنها 32 کیلومتر دارد و مملو از جزایر تحت کنترل ایران است و روزانه حدود یک پنجم نفت خام و گاز طبیعی مایع جهان از این تنگه عبور می کند.
تنگه هرمز پیش از این دو بار در سال های 1973 و 1979 میلادی بسته شد. قیمت نفت خام در هر دو مورد حدود 300 درصد افزایش یافت که به رشد اقتصاد جهانی آسیب وارد ساخت. امروز جهان کم تر از دیروز به انرژی خاورمیانه وابسته است با این وجود، اختلال در حمل و نقل در این تنگه کماکان باعث افزایش قیمت حامل های انرژی خواهد شد.
معامله گران نفت در حال حاضر این را یک خطر دوردست می دانند. آنان بیش تر نگران افزایش تقاضا هستند. پس از جهش اولیه قیمت نفت برنت به بیش از 90 دلار در هر بشکه در آغاز خصومت های اخیر  قیمت‌ها به زیر 80 دلار در هر بشکه کاهش یافت.
شاید وجود خطوط لوله در نقاط دیگر از شدت فشار بکاهد. برای مثال، خطوط لوله در جاهای دیگر محاصره را کاهش می دهد. یک خط لوله شرقی -غربی عربستان سعودی به ینبع در دریای سرخ ظرفیت بیش تری دارد. با این وجود، حدود 2 تا 4 میلیون بشکه در روز از 6 میلیون بشکه نفت خام آن از تنگه هرمز عبور می کند و در صورت مسدود شدن تنگه هرمز برای عربستان سعودی نیز مشکل به وجود خواهد آمد.   ابوظبی  ظرفیت خط لوله برای دور زدن این تنگه را دارد اما حدود 5.5 میلیون بشکه در روز از عراق، کویت و قطر راه خروج دیگری ندارد. این امر باعث می شود بیش از یک دهم عرضه جهانی نفت خام ناشی از بسته شدن این تنگه در خطر باشد. بازارها نسبت به این تهدید نگاهی بیش از حد معقول دارند. هر چه درگیری طولانی تر ادامه یابد احتمال گسترش درگیری افزایش خواهد یافت.
برچسب ها: تنگه هرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها