به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۲ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۴۱۹۷۹۷

احتمال حضور نیروهای مسلح آمریکا در کشتی‌های تجاری خلیج فارس

احتمال حضور نیروهای مسلح آمریکا در کشتی‌های تجاری خلیج فارس
گروه بین الملل: خبرگزاری آسوشیتدپرس  به نقل از چهار مقام آمریکایی خبر داد که ارتش ایالات متحده در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری است که از مسیر تنگه هرمز گذر می‌کنند. گفته شده که هدف از این اقدام احتمالی جلوگیری از توقیف یا مزاحمت برای کشتی‌های غیرنظامی توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است.
آمریکا حتی در طول به اصطلاح "جنگ نفتکش‌ها" که با نبرد دریایی یک روزه نیروهای دریایی آمریکا و ایران در سال ۱۹۹۸ به اوج خود رسید و بزرگترین نبرد نیروی دریایی از زمان جنگ جهانی دوم بود، چنین اقدامی انجام نداد.
این مقامات جزییات کمی از این طرح ارائه کرده اند، اما گفته شده که هم‌اکنون هزاران تفنگدار دریایی و ملوان در دو کشتی تهاجمی آبی-خاکی "یواس‌اس باتان" و "یواس‌اس کارتر هال" در راه خلیج فارس هستند. این تفنگداران دریایی و ملوانان می‌توانند ستون فقرات هر ماموریت نگهبانی مسلحانه در تنگه هرمز را که ۲۰درصد کل نفت خام جهان از آن عبور می‌کند، فراهم کنند.
چهار مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس درباره این طرح صحبت کرده‌اند، گفته اند که تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و گفت‌وگوها میان مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب حوزه خلیج فارس آمریکا ادامه دارد.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی تنها در صورت درخواست کشتی‌ها امنیت آن‌ها را تامین خواهند کرد. ناوهای جنگی باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیرماه) پایگاه نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون آن را "پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن" توصیف کرد، ترک کرده اند. کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سوی خاورمیانه از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه عبور کرده است.پیش از این، ایالات متحده جنگنده‌هایی از نوع "تاندربولت ای-۱۰"، اف-۱۶ و اف-۳۵ و نیز ناوشکن "یواس‌اس توماس هادنر" را به دلیل اقدامات دریایی ایران به منطقه اعزام کرد.
این اقدامات آمریکا توجه مقامات جمهوری اسلامی را به خود جلب کرده و دیپلمات ارشد این کشور به کشورهای همسایه گفته است که منطقه نیازی به "خارجی‌ها" برای تامین امنیت ندارد.
از سوی دیگر آمریکا همچنین کشتی‌هایی را در سراسر جهان تعقیب کرده است که گمان می‌رود حامل نفت تحریم شده ایران هستند. نگرانی صنعت جهانی نفت در مورد توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران در حالی است که یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی تگزاس سرگردان است، زیرا هنوز هیچ شرکتی حاضر به تخلیه آن نشده است.
 
برچسب ها: تنگه هرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها