به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۴۳۹۶۶

بورس به ریل صعودی بازمی‌گردد؟

بورس به ریل صعودی بازمی‌گردد؟
گروه اقتصادی: طی دو روز معاملاتی چهارشنبه و شنبه هفته جاری، زور عرضه‌کنندگان به خریداران چربیده است. گرچه این موضوع پس از صعودهای تندوتیز بازار طبیعی است؛ چرا که برخی از سهامداران تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند و حجم فروش‌ها افزایش می‌یابد. حسین کرمی تحلیلگر بازار سرمایه  به این سوال پاسخ داده است که آیا رشد اخیر بازار سهام، چگونه رقم خورده و آیا این صعود، یک روند بوده است؟

رشد بازار به واسطه کاهش ریسک‌های سیستماتیک
به گزارش تجارت نیوز،کرمی در رابطه با شرایط فعلی بازار سهام گفت: در مورد رشد اخیر بازار سهام، بیشتر می‌توان به کف‌سازی قیمت سهام و شاخص در اکثر صنایع اشاره کرد. از سوی دیگر با توجه به کاهش ریسک‌های سیاسی و ژئوپلتیکی ناشی از جنگ میان حماس و اسرائیل پس از تبادل اسرا، مقداری ثبات و اطمینان حاصل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: عمده ریزش بازار در یک ماه گذشته به دلایل ناشی از ریسک‌های سیاسی و ژئوپلتیکی صورت گرفت که حالا این ریسک‌ها به شکل محسوسی کاهش یافته است. وی افزود: از سوی دیگر تثبیت دلار روی سطح 50 هزار تومانی اتفاق افتاد که اثر خود را بر رفتار بازار داشت.

کرمی با اشاره به لایحه بودجه نیز عنوان کرد: آن دست از اخباری که ممکن بود اهالی بازار سرمایه انتظار داشته باشند، در لایحه بودجه کمتر است؛ کف‌سازی که بازار داشته از لحاظ تکنیکالی، اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی را انجام داده و به شرایط پایداری رسیده است. اما اینکه با اطمینان خاطر بتوان گفت بازار یک روند کاملا صعودی به خود گرفته، بستگی زیادی به حجم معاملات سهام، میزان عرضه‌هایی که در بازار انجام می‌شود و تقابل میان سمت عرضه و تقاضا دارد.

آیا رشد بازار ادامه خواهد یافت؟
کرمی در رابطه با دیگر مولفه‌های موثر بر سرعت رشد بازار گفت: در این باره می‌توان به نرخ صندوق‌های fixed-income (صندوق‌های درآمد ثابت)، نرخ بهره بین بانکی و همچین آمار و اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی درخصوص پایه پولی و حجم نقدینگی اشاره کرد که موارد تاثیرگذاری هستند.

مدیرعامل گروه مالی مهرگان همچنین با تاکید بر پایداری دو شاخص ارزیابی حجم و ارزش معاملات بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد رشد 100 هزار واحدی شاخص کل بورس بوده‌ایم، اگر حجم معاملات استیبل شود و تقاضا با همین رویه ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت شاخص کل به محدوده‌های دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 300 هزار واحد نیز برسد.با این حال، وی عنوان کرد: این موضوع بستگی به شرایط سیاسی کشور دارد؛ همچنین سطح حمایت‌هایی که از سمت سهامداران حقوقی و بازارگردانان وجود خواهد داشت، در تعیین مسیر شاخص موثرند.

صنایع پیشتاز بازار سهام تا پایان سال
کرمی خاطرنشان کرد: از منظر سرمایه‌گذاری نیز با توجه به اخبار و موضوعاتی که مطرح است به ویژه در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها که یکی از عوامل اصلی در رشد اخیر بازار بود، دیدیم که در واقع صنایعی که اخباری در رابطه با امکان تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سامانه کدال و یا فضای مجازی منتشر کردند، با استقبال بیشتری مواجه شدند.

وی افزود: از جمله این صنایع و شرکت‌ها، فولاد مبارکه، برخی از سهم‌های گروه بانکی، صنعت پتروشیمی و هلدینگ‌های چندرشته‌ای بودند. همچنین هلدینگ خلیج فارس بود که توسط مدیر سرمایه‌گذاری این شرکت، طرح موضوع شد.این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: این‌ها آیتم‌هایی هستند که روند رشد بازار و انتخاب سهام را تعیین خواهند کرد. در خصوص صنایع نیز با توجه به اینکه اکثر بازار از P/E معقولی برخوردار است به نظر می‌رسد سهام بزرگ بازار که صنایع حوزه کامودیتی هستند، احتمالا موفق شوند رشد بیشتری را تا انتهای سال تجربه کنند. 
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها