به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۴۵۶۹۳

قهرمانی آسیا دور از دسترس فوتسال نیست

قهرمانی آسیا دور از دسترس فوتسال نیست
گروه ورزشی:کارشناس فوتسال و بازیکن سابق تیم ملی بر لزوم حمایت از شاگردان وحید شمسایی برای موفقیت در آینده تاکید کرد و گفت: قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دور از دسترس این تیم نیست نیست.به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، تیم ملی فوتسال ایران با هدف آمادگی برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در دو دیدار تدارکاتی در شهرستان لار به مصاف روسیه رفت که پیروزی ۳ بر ۲ در دیدار نخست و شکست ۶ بر ۲ در دومین دیدار، حاصل کار ملی‌پوشان ایران و شاگردان وحید شمسایی در این مسابقه بود.

هفدهمین دوره جام ملت‌های فوتسال آسیا از ۲۹ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تایلند برگزار می‌شود. چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات، سهمیه حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را به دست می‌آورند. تیم ملی فوتسال ایران در گروه D جام ملت‌های آسیا با تیم‌های کویت، بحرین و افغانستان هم گروه است.تیم ملی کشورمان که ۱۲ بار به مقام قهرمانی آسیا دست یافته بود در سال ۲۰۲۲ با شکست مقابل ژاپن از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند.

محمود خوراکچی کارشناس فوتسال که سابقه بازی در تیم ملی ایران را در کارنامه دارد و در حال حاضر به هدایت تیم فوتسال «ایرالکو» اراک مشغول است در گفت و گو با به ارزیابی وضعیت تیم ملی ایران در این دو بازی تدارکاتی در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا پرداخت.

این کارشناس فوتسال در خصوص دیدار نخست تیم ملی ایران و روسیه که با برتری ۳ بر ۲ ملی‌پوشان ایرانی همراه بود گفت: در بازی اول به دلیل آمادگی فیزیکی بازیکنان ایران شاهد یک رقابت نسبتاً پایاپای و سطح بالا بودیم بازیکنان تیم ملی ایران به خوبی نکات فنی را چه در خط دفاعی و چه در خط حمله رعایت کردند و شاهد این بودیم که دروازه تیم ملی به سختی باز شد.

خوراکچی در ادامه گفت: تیم فوتسال روسیه هم از لحاظ تاکتیکی و فیزیکی تیم قدرتمندی است و فقط وقتی توانست به گل برسد که از بازی پاورپلی با دروازه‌بان به نتیجه نرسید و مجبور شد با یک بازیکن این کار را انجام دهد و در نهایت توانست ۲ گل به ثمر برساند و تیم ایران در حضور پرشور تماشاگران موفق شد به یک برتری دست پیدا کند. هر دو تیم در این مسابقه نشان دادند که بی دلیل در میان ۶ تیم برتر جهان قرار نگرفته‌اند. برخلاف آنچه که در خصوص این تیم مطرح شده است این تیم با تمام قوا به ایران آمده بود و ۶ لژیونر خود را در اختیار داشت و دیگر بازیکنان هم از بهترین بازیکنان لیگ این کشور بودند این همان ترکیبی است که قرار است با آن در جام جهانی و مسابقات اروپایی شرکت کنند.

بازیکن سابق تیم ملی فوتسال ایران ضمن اشاره به زمان اندک تیم ایران برای انجام ریکاوری در خصوص بازی دوم هم گفت: در دیدار دوم ریکاوری ۱۶ ساعته برای بازیکنان تیم ایران تازگی داشت. دلیل اینکه روسیه توانست ریکاوری بهتری داشته باشد و آمادگی فیزیکی خود را برای دیدار دوم حفظ کند این است که رقابت‌های لیگ فوتسال روسیه در دو زمان ۲۵ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.

اما بازیکنان ایران با چنین فشردگی‌ای بیگانه بودند سرمربی تیم ملی هم بر این نکته تاکید کرده بود که بازیکنان حرفه‌ای باید بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن ریکاوری کنند. در فوتسال قوای جسمانی حرف اول را می‌زند و تیم روسیه در بازی دوم علی رغم اینکه گل اول را دریافت کرد اما توانست به بازی برگردد. ضمن اینکه بازیکنان این تیم سابقه بازی‌های ملی بیشتری نسبت به تیم ایران داشتند و با تجربه تر بودند.

با توجه به اینکه تیم ملی فوتسال ایران باید حدود ۴ ماه دیگر در مسابقات جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کند محمود خوراکچی در خصوص این رقابت‌ها ادامه داد: فوتسال در آسیا توسعه پیدا کرده است و تیم‌ها از حضور مربیان سطح بالا و آگاه استفاده می‌کنند و این دوره از رقابت‌ها سخت از دوره‌های قبلی خواهد بود به خصوص به این دلیل که تیم‌های برتر این مسابقات راهی جام جهانی خواهند شد و همین مساله انگیزه تیم‌ها را افزایش خواهد داد.

سرمربی تیم فوتبال ایرالکو در ادامه افزود: البته گروهی که ایران در آن قرار گرفته است به این دلیل که دو تیم کویت و افغانستان از حضور مربیان ایرانی بهره می‌برند (مجید مرتضایی هدایت تیم افغانستان و سید محمد ناظم‌الشریعه هدایت تیم ملی کویت را برعهده دارند) می‌تواند جذابیت بیشتری نسبت به گروه‌های دیگر برای فوتبال ایران داشته باشد. هرچند صعود از مرحله گروهی کار سختی نیست اما حضور تیم‌های ژاپن، ازبکستان، تایلند و حتی لبنان که رقبای سرسختی هستند باعث می‌شود که ایران روزهای سختی را در این مسابقات در پیش داشته باشد.

این کارشناس فوتسال در خصوص شانس قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا بر این نکته تاکید کرد که قهرمانی در این مسابقات دور از دسترس نیست، افزود: این تیم وارد مرحله جدیدی شده است و به لطف حضور وحید شمسایی پوست اندازی کرده است. اما اگر مورد حمایت کامل قرار بگیرد می‌تواند در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا قهرمانی را کسب کند.

محمود خوراکچی در خصوص عملکرد وحید شمسایی در تیم ملی هم گفت: او با دعوت از بازیکنان جدید نشان داده است که به شرایط فوتسال ایران و بازیکنان حاضر در لیگ اشراف کامل دارد و می‌تواند حق را به حق دار برساند. اگر بخواهیم به روزهای اوج فوتسال ایران در سال ۲۰۱۶ که عنوان سوم جهان را کسب کردیم برسیم باید از او حمایت کامل کنیم و اگر این پوست اندازی تاوانی دارد آن را بپردازیم. نباید به خاطر یک شکست برابر روسیه تیر انتقاد را به سمت تیم پرتاب کنیم زیرا ضرر آن به چشم کل فوتسال خواهد رفت و کارشناسان و رسانه‌ها باید از این تیم حمایت کنند.

وی در ادامه به تمجید از لیگ برتر فوتسال ایران پرداخت و بیان کرد: لیگ برتر ایران از لحاظ کیفی در میان بهترین لیگ‌های جهان قرار دارد و وحید شمسایی هم نشان داده است که برای دعوت از بازیکنان تیم ملی موقعیت تیم‌ها را در نظر نمی‌گیرد بلکه به شرایط تاکتیکی آنها توجه می‌کند و بازیکنانی را به اردوی تیم ملی فرا می‌خواند که توانسته‌اند در لیگ عملکرد خوبی داشته باشند. از جوان‌ترین بازیکنان تا مسن‌ترین بازیکنان همه شانس دعوت شدن دارند و بازیکنان باید از این مساله خوشحال باشند. خیلی از بازیکنانی که به این اردو دعوت شده‌اند برای نخستین بار حضور در تیم ملی را در دوران وحید شمسایی تجربه کرده‌اند.

دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتسال ایران در پایان به غیبت دو بازیکن لژیونر ایران در این مسابقه پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های کادر فنی در این مسابقه غیبت مسلم اولادقباد و حسن طیبی دو لژیونر ایرانی حاضر در لالیگا بود. با حضور آنها کادر فنی تیم ملی توانایی بیشتری برای چینش بازیکنان دارد و هرچند بازیکنان کنونی تیم ملی از قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند اما حضور آنها می‌توانست ترکیب تیم ایران را قدرتمندتر کند. هرچند این مساله هم چالش و محک خوبی برای سرمربی و مربیان تیم بود. چرا که با توجه به شرایط آنها در لالیگا، ممکن است باشگاه اسپانیایی اجازه حضور آنها در مسابقات جام ملت‌های آسیا را ندهد و سرمربی تیم ملی باید بتواند با این احتمال، به ترکیب مورد نظر خود برسد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها