به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۴۴۹۱۸۶

 تلاش‌ برای جلوگیری از گسترش جنگ به لبنان

 تلاش‌ برای جلوگیری از گسترش جنگ به لبنان
گروه بن الملل: ایالات متحده به اسرائیل گوشزد کرده است که اگر در کنار حمله به غزه، وارد جنگ با حزب‌الله لبنان هم بشود، نیروهایش با فشار بیش از اندازه‌ای روبه‌رو شده و احتمالاً پیروز نخواهند شد.
روزنامه واشینگتن پست با استناد به ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، دی‌ای‌آی، گزارش داد که مقامات دولت بایدن به‌طور «خصوصی» به رهبران اسرائیل درباره ورود به درگیری مستقیم با حزب‌الله هشدار داده‌اند.
این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که نام آن‌ها برده نشده، خاطرنشان کرده که ارتش اسرائیل از آغاز جنگ غزه بیش از ۳۰ بار نیروهای ارتش لبنان را که مورد حمایت مالی آمریکا و آموزش‌دیده آمریکا هستند، هدف قرار داده است.
براساس این گزارش، مقامات آمریکا نگران هستند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ممکن است در میانه بالا گرفتن انتقادات داخلی از خود، گسترش جنگ به لبنان را به عنوان کلید بقای سیاسی خود ببیند.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت نوشت اسرائیل در سفر روزهای اخیر آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت آمریکا، پیامی را به واشینگتن منتقل کرد که بر اساس آن، اسرائیل علاقه‌مند است بحران مرزهایش با لبنان و عقب راندن نیروهای حزب‌الله از نزدیکی این مرزها، از راه‌های دیپلماتیک فیصله یابد اما در صورت شکست این راهکار، «موظف به اقدام در لبنان» خواهد بود.
 هوکشتاین  پنجشنبه گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع، در تل‌آویو انجام داد.
براساس این گزارش، مقامات اسرائیلی به آموس هوکشتاین گفتند بدون دور کردن حزب‌الله از مرز، ساکنان شمال اسرائیل از بازگشت به شهرهای تخلیه شده خودداری خواهند کرد.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، اسرائیل نسبت به دستیابی به راهکار سیاسی خوش‌بین نیست اما آخرین تلاش خود را خواهد کرد تا اگر وارد اقدام نظامی در لبنان شد، از «مشروعیت» برخوردار باشد.
وزیر خارجه آمریکا، هم گفت، ایالات متحده درپی آن است که مطمئن شود که درگیری و جنگ در خاورمیانه «گسترش نمی‌یابد.»
آنتونی بلینکن  گفت: «همانگونه که از روز اول (جنگ غزه) گفته‌ایم، تمرکز ما بر جلوگیری از گسترش این درگیری بوده است.»
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «بخش بزرگی از گفت‌وگوهایی» که در روزهای آینده با همه متحدان و شرکای آمریکا خواهد داشت در همین مورد خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که این «درگیری گسترش نمی‌یابد.»آنتونی بلینکن اضافه کرد: «یکی از مناطق مورد نگرانی واقعی مرز بین اسرائیل و لبنان است و ما می‌خواهیم هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا مطمئن شویم که شاهد تشدید تنش در آنجا نباشیم.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین بر لزوم امنیت ساکنان شمال اسرائیل تاکید کرد. ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌ها در ۱۵ مهرماه سال جاری به دلیل تهدید حزب‌الله لبنان مجبور به ترک خانه‌های خود و انتقال به مناطق دیگر اسرائیل شده‌اند.
بلینکن در این چهارمین سفر خود به منطقه در سه ماه اخیر، همچنین بر لزوم تعدیل عملیات نظامی اسرائیل با هدف کاهش تلفات غیرنظامی و افزایش قابل توجه کمک انسانی که به غزه وارد می‌شود، تأکید دارد.او همچنین تهیه برنامه‌های دقیق برای آینده غزه پس از پایان جنگ را در حالی که این منطقه در حملات پیاپی هوایی و زمینی اسرائیل ویران شده، مهم دانست.
 بلینکن در پی مذاکرات با رهبری ترکیه در استانبول و سران یونان در جزیره کرت، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و همچنین با ایمن الصفدی، وزیر خارجه آن کشور در امان دیدار کرد تا نگرانی‌هایی را که در خصوص عواقب جنگ سه‌ماهه جاری برای منطقه بروز کرده، برطرف کرده، ارسال کمک به غزه را افزایش داده و زمینه را برای پایان نهایی خصومت‌ها آماده کند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها