به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۵۲۸۰۳

یوزها هشتمین صعود به یک‌چهارم را می‌خواهند

یوزها هشتمین صعود به یک‌چهارم را می‌خواهند
گروه ورزشی:  تیم ملی ایران در طی ۳۰ بازی قبلی خود در برابر سوریه ۵۰ گل به ثمر رسانده که از این تعداد سردار آزمون ۴ گل ایران را زده است. مهدی طارمی، نکونام، برهانی و علیدوستی هرکدام با ۳ گل در رده بعدی این جدول قرار دارند.
 
یوزها هشتمین صعود به یک‌چهارم را می‌خواهند
محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال کشورمان در سومین بازی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل امارات به برتری 2 بر یک رسید و با 3 برد و کسب 9 امتیاز به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد. از سوی دیگر، تیم ملی سوریه با کسب 4 امتیاز به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم صعود خود را قطعی کرد و حریف ایران در یک‌هشتم نهایی شد. تیم ایران از ساعت 19:30 روز چهارشنبه 11 بهمن در ورزشگاه عبدالله بن‌خلیفه به مصاف سوریه خواهد رفت تا با برگزاری این دیدار به‌عنوان آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی، رقابت‌های این دور به پایان رسیده و 8 تیم برتر رقابت‌ها مشخص شوند.

اولین صعود سوری‌ها به مرحله حذفی
تیم ملی سوریه با صعود به مرحله حذفی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به همراه فلسطین در این رقابت‌ها دست به تاریخ‌سازی زده و برای اولین بار این دو تیم راهی مرحله حذفی جام ملت‌ها شده‌اند. بر همین اساس فلسطین و سوریه سه‌شنبه گذشته با پیروزی در آخرین دیدارهای گروهی خود برای اولین بار راهی مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا شدند.

سوری‌ها 6 دوره بعد از آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، تازه کار خود را در این رقابت‌ها آغاز کردند و جالب اینکه این تیم که لقب عقاب‌های قاسیون را یدک می‌کشد در اولین دیدار خود در تاریخ این رقابت‌ها در سال 1980 که به میزبانی کویت برگزار شد به مصاف تیم ملی ایران رفت که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید و حالا این کشور در نخستین دیدارش در یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها باید باز هم با تیم ملی ایران دیدار کند. تیم ملی سوریه تا به حال در 7 دوره از این رقابت‌ها شرکت کرده که از 24 بازی خود صاحب 8 پیروزی، 4 تساوی و 12 باخت شده است. همچنین سوری‌ها در این بازی‌ها 18 گل به ثمر رسانده و 29 گل هم دریافت کردند و جالب اینکه از هیچ تیمی در این 24 بازی بیشتر از 3 گل دریافت نکرده و بیشتر از 2 گل هم به ثمر نرساندند. این کشور در تاریخ این رقابت‌ها سابقه برتری در مقابل تیم‌های بزرگی مانند چین، ازبکستان، کره جنوبی و عربستان را در کارنامه دارد.

تنها ایران – سوریه تاریخ جام ملت‌ها
تیم‌های ملی ایران و سوریه پیش از این تنها یک بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند که تاریخ برگزاری این دیدار هم به سال 1980 به میزبانی کویت بر می‌گردد. جام ملت‌های 1980 در شرایطی با عنوان سومی ایران به اتمام رسید که در جریان این رقابت‌ها جنگ ایران و عراق آغاز شد.

سرمربی ایران در این رقابت‌ها حسن حبیبی بود که به دلیل وقوع انقلاب و مشکلاتی که در کشور وجود داشت، کار سختی برای آماده‌‌سازی تیمش در راه جام ملت‌‌ها داشت. در بازی اول ایران با سوریه بدون گل مساوی کرد؛ هرچند سوریه آن زمان تیم قدرتمندی در فوتبال آسیا بود. ناصر حجازی، نصرالله عبداللهی، حبیب خبیری، مهدی دینورزاده، محمود حقیقیان، هدایت شعارغفاری، احمد سنجری، ایرج دانایی‌فرد، عبدالرضا برزگری، حمید علیدوستی و بهتاش فریبا 11 مرد اصلی ایران را در این دیدار تشکیل دادند و حسن روشن و حسین فرکی نیز به‌عنوان تعویضی در نیمه دوم وارد زمین شده و تیم ملی را همراهی کردند.

همه گلزنان ایران برابر سوریه
تیم ملی ایران در طی 30 بازی قبلی خود در برابر سوریه 50 گل به ثمر رسانده که از این تعداد سردار آزمون 4 گل ایران را زده است. مهدی طارمی، نکونام، برهانی و علیدوستی هرکدام با 3 گل در رده بعدی این جدول قرار دارند. همچنین جهانبخش، رضایی، نیکبخت‌واحدی و نصرتی نیز در تاریخ رویارویی‌های دو تیم هرکدام دو گل زدند و سایر ملی‌پوشان حاضر در این جدول یک گله هستند. بنابراین آزمون، طارمی، جهانبخش از جمع چند گله‌ها و قلی‌زاده، حاج‌صفی، انصاری‌فرد و کنعانی‌زادگان از جمع یک گله‌ها این فرصت را دارند تا با به ثمر رساندن گل به سوریه آمار خود در برابر این تیم را بهتر کنند.

عملکرد پرفراز و نشیب سوری‌ها
تیم ملی سوریه در سال 2023 میلادی در 8 دیدار به میدان رفت که از این تعداد 6 مسابقه به بازی‌های دوستانه و دو دیدار نیز به دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی 2026 اختصاص داشت. این تیم در ابتدای این سال تایلند را شکست داد، سپس در برابر بحرین و ویتنام شکست خورد. سوری‌ها در ادامه در برابر مالزی به تساوی رسیدند و در ادامه بازی‌های دوستانه خود چین را شکست دادند. این تیم درنهایت با شکست از کویت به رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی رسید که در دو دیدار خود کره شمالی را یک بر صفر شکست داد و با 5 گل از ژاپن شکست خورد. این تیم تا قبل از جام ملت‌های آسیا نیز در دو دیدار در سال 2024 در برابر قرقیزستان و مالزی به تساوی رسید تا با احتساب 3 دیدار در جام ملت‌ها از تعداد 13 بازی خود به 4 برد، 4 تساوی و 5 باخت رسیده باشد.

برتری قاطع برای ایران به جز دوران کی‌روش
تیم‌های ملی ایران و سوریه در 15 سال اخیر 8 بار به مصاف هم رفتند که در این مدت 4 سرمربی شامل دایی، کی‌روش، ویلموتس و اسکوچیچ هدایت تیم ملی را برعهده داشتند که از این تعداد و در رقابت‌های مختلف تمامی این مربیان در 6 دیدار سوری‌ها را شکست دادند و تنها کی‌روش در دو بازی از پس این تیم برنیامده و در هر دو دیدار در برابر این تیم متوقف شد تا به این ترتیب فقط کی‌روش در سال‌های اخیر زورش به این تیم غرب آسیا نرسیده باشد. دو تیم در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش در انتخابی جام‌جهانی 2018 در بازی نخست در آبان 95 که به میزبانی مالزی برگزار شد در هوایی بارانی و در زمینی شبیه به باتلاق با تساوی بدون گل به کار خاتمه دادند و در بازی برگشت در شهریور 96 در تهران که صعود ایران به جام‌جهانی قطعی شده بود، سوری‌ها موفق شدند رکورد 9 بازی بدون گل خورده ایران را بشکنند و درنهایت بازی با تساوی 2 - 2 خاتمه یافت.

تاریخچه رویارویی‌های ایران و سوریه
بعد از 23 سال، یک بار دیگر ایران و سوریه در جام ملت‌های آسیا درحالی در برابر هم قرار می‌‌گیرند که دو تیم تا به حال 30 بار برابر هم قرار گرفتند که سهم تیم ملی 18 برد بوده است. 11 رویارویی برنده نداشته که یکی را تیم ملی در ضربات پنالتی برده اما طبق قوانین این دیدار تساوی محسوب شده و سوریه نیز فقط یک بار تیم ملی را شکست داده که این دیدار هم به 50 سال قبل و در سال 1973 مربوط می‌شود. در این دیدارها ایران 50 گل به ثمر رسانده درحالی‌که سوریه تنها 15 بار موفق به باز کردن دروازه ایران شده است.

تنها برد سوریه برابر ایران به 50 سال پیش بر می‌‌گردد که این تیم موفق شد با نتیجه یک بر صفر ایران را در مقدماتی جام‌جهانی 1974 شکست دهد. البته یک دیدار دو تیم از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 1978 به علت عدم حضور سوریه با برتری انضباطی به سود ایران به پایان رسید. بازیکنان و اعضای کادر فنی سوریه امیدوارند تا با برتری در این بازی طلسم 50 ساله نبردن ایران را بشکنند. کاری بسیار سخت که در برابر تیم ملی آماده و منسجم ایران بعید به نظر می‌رسد و از سوی دیگر ایران نیز می‌خواهد با برتری در این دیدار برای هشتمین بار پیاپی به جمع 8 تیم برتر رقابت‌ها راه پیدا کند.
مرجع : فرهیختگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها