به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۵۴۹۹۷

پیشتازی حامیان عمران‌خان در انتخابات پاکستان

پیشتازی حامیان عمران‌خان در انتخابات پاکستان
گروه بین الملل:بر اساس نخستین نتایج اعلام شده از انتخابات در پاکستان، حامیان عمران خان و نامزدهای مورد حمایت حزب او، پیشتاز این انتخابات هستند. نتایج رسمی هنوز اعلام نشده؛ برخی حامیان نواز شریف نیز خود را پیروز انتخابات نامیده‌اند.
خبرگزاری رویترز  گزارش داد که بر اساس نخستین نتایج حاصل از شمارش آرای مربوط به بیش از ۱۰۰ حوزه رای‌گیری در پاکستان، حامیان عمران خان، نخست‌وزیر برکنار‌شده این کشور، پیشتاز هستند.بر اساس این گزارش، حامیان عمران خان که به عنوان کاندیدای مستقل در این انتخابات شرکت کرده‌اند، ۴۷ کرسی از ۲۵۶ کرسی در پارلمان این کشور را تصاحب کرده‌اند.
همچنین حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو موفق به کسب ۲۴ کرسی شد و حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف نیز ۱۸ کرسی را تصاحب کرده است.
بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین و ترور‌شده پاکستان است. او پیشتر وزیر امور خارجه پاکستان بود.
حامیان عمران خان در حزب "تحریک انصاف پاکستان" در این انتخابات به طور مستقل شرکت کرده‌اند چرا که با تصمیم شورای انتخابات پاکستان، اعضای این حزب از حضور در انتخابات بازماند‌ه‌اند.نتایج رسمی انتخابات در پاکستان با گذشت حدود ۱۶ ساعت از زمان پایان رای‌گیری هنوز اعلام نشده و همین موضوع بر نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بروز تقلب دامن زده است.
روز گذشته و همزمان با برگزاری انتخابات، وزارت کشور پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل "افزایش حوادث تروریستی"، با هدف "حفظ نظم و مقابله با تهدیدها" در این کشور "اینترنت و خدمات تلفن همراه در سراسر پاکستان به طور موقت قطع شد".به گزارش منابع خبری این تصمیم وزارت کشور پاکستان با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شده؛ شماری از نامزدها و هواداران آنها، این اقدام وزارت کشور را زمینه‌چینی برای تقلب در این انتخابات دانستند.
عمران خان در انتخابات روز گذشته، رای خود را در زندان به صندوق انداخت.
فروردین ماه سال ۱۴۰۱ عمران خان، نخست‌وزیر پیشین، به دلیل رای عدم اعتماد از سوی پارلمان این کشور، از قدرت برکنار شد.او اولین نخست‌وزیر در تاریخ پاکستان است که با رای عدم‌اعتماد از قدرت برکنار شد. او سپس به اتهام فساد، زندانی و از حضور در انتخابات منع شد.در یکی از نخستین واکنش‌ها به نتایج شمارش آرا، بلاول بوتو در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس (توئییر سابق) نتایج اولیه را "بسیار دلگرم‌کننده" دانست.او در عین حال از روند شمارش آرا انتقاد کرد و آن را "بسیار کُند" خواند.برخی گزارش‌ها از منابع پاکستانی حاکی از آن است که حزب "مسلم لیگ" به رهبری نواز شریف از رای بالایی در استان پنجاب، برخوردار شده است.پیروزی در پنجاب معمولا موقعیت سیاسی ویژه‌ای را برای احزاب و چهره‌های سیاسی در پاکستان فراهم می‌کند.
در سابقه نواز شریف، سه دوره نخست‌وزیری پاکستان دیده می‌شود. برخی تحلیلگران در پاکستان می‌گویند که او از حمایت قابل توجهی در میان ارتش این کشور برخوردار است.
از برخی شهرها خبر می‌رسد که شماری از حامیان نواز شریف، خود را پیروز این انتخابات نامیده‌اند.پاکستان در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌های سیاسی پردامنه، تورم بالا و خشونت‌های فزاینده‌ای بوده است.
مقام‌های دولتی شمار پاکستانی‌های واجد شرایط برای حضور در انتخابات را ۱۲۸ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها