به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۱:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۴۵۶۰۳۲

مرگ مشهورترین چهره مخالف پوتین در زندان

مرگ مشهورترین چهره مخالف پوتین در زندان
گروه بین الملل: سازمان زندان‌های روسیه اعلام کرده است که الکسی ناوالنی، مهمترین رهبر مخالفان این کشور در دهه اخیر، در زندانی در «مدار شمالگان» درگذشت.
 ناوالنی که به‌عنوان سرسخت‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شناخته می‌شد، در حال سپری کردن نوزده سال زندان برای اتهاماتی بود که به طور گسترده دارای انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌شدند.کاخ کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین از موضوع درگذشت الکسی ناوالنی مطلع شده است.
ناوالنی اواخر سال گذشته به یک اردوگاه کیفری در قطب شمال منتقل شد که یکی از سخت‌ترین زندان‌های روسیه محسوب می‌شود.
مسموم شد، زندانی شد، محکوم شد و در زندان درگذشت؛ سرنوشت ناگوار الکسی ناوالنی، وکیل دادگستری و مهم‌ترین فعال سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین در روسیه.
این چهرهٔ سرشناس در سطح جهان که مرگش در ۴۷ سالگی و در زندان واکنش سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای گوناگون به‌ویژه کشورهای غربی را به دنبال داشته، به‌طور خستگی‌ناپذیر در وطنش با قدرت مطلقهٔ پوتین مبارزه کرد.
او همچنین سرکوب‌ها و فسادهای موجود در حکومت کنونی روسیه و همچنین تهاجماتی را که مسکو علیه دیگر کشورهای همسایه خود مثل اوکراین انجام داده، محکوم کرد.
مسکو آلکسی ناوالنی را «وبلاگ‌نویس گمنام» می‌خواند
الکسی ناوالنی چهارم ژوئن ۱۹۷۶ در استان مسکو به دنیا آمد و در یک منطقه نظامی در حومه مسکو، جایی که پدرش مستقر بود، بزرگ شد.
او اما بخش عمده‌ای از تعطیلات خود در دوران کودکی را در روستای زادگاه پدرش در اوکراین گذراند تا این‌که فاجعهٔ هسته‌ای چرنوبیل موجب شد که خانواده‌اش آن روستا را ترک کنند.
در سال ۱۹۹۸ در رشته حقوق از یک دانشگاه روسیه فارغ‌التحصیل شد و در سال ۲۰۰۹ به تحصیل در دانشگاه ییل پرداخت.
ناوالنی از سال ۱۹۹۸ به‌عنوان وکیل برای یک شرکت توسعه املاک و مستغلات متعلق به شالوا چیگیرینسکی کار می‌کرد ولی از سال ۲۰۱۳ در پی محکومیت از سوی دستگاه قضایی روسیه از کار وکالت منع شد.
او گرچه در ابتدا به راست افراطی و ناسیونالیست روسیه نزدیک شده بود، اما از آن تاریخ به بعد خود را به عنوان مخالف شماره یک پوتین و «گروه دزدان و کلاهبران» در روسیه مطرح کرد.
ناوالنی که سال‌ها در وبلاگ خود به طور مرتب علیه فساد در روسیه می‌نوشت، کارزاری را برای مبارزه با فساد مالی راه انداخت که بزرگ‌ترین راهپیمایی علیه ولادیمیر پوتین و دولت او را در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ سبب شد.اما حکومت روسیه، ده سال پیش، در سال ۱۳۹۲، او را با اتهام‌های مالی به «دزدی و فروش ۵۰۰ هزار دلار الوار» و نیز «اختلاس ۱۶ میلیون دلاری از یک شرکت دولتی» محکوم کرد.این حکم علیه ناوالنی، موجی از محکومیت‌ها از جمله از سوی سازمان عفو بین‌الملل، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان را به دنبال داشت.
در سال ۲۰۱۳، او در انتخابات شهرداری مسکو به مقام دوم رسید، که شهرت او را بیشتر کرد.
اما همزمان، از سوی مقام‌های روسیه بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفت و توسط رسانه‌های رسمی روسیه نادیده گرفته شد. ولادیمیر پوتین در این سال‌ها حتی از تلفظ نام او خودداری کرده است.
تصویری از کاخ پوتین در دریای سیاه که بنیاد مبارزه با فسادِ ناوالنی روز ۳۰ دی منتشر کرد
ناوالنی با تلاش مداوم، تحقیقاتی را دربارهٔ فساد حکومت در روسیه انجام داد و به پایگاهی مردمی به ویژه در میان جوانان دست یافت. با این حال، در میان گروه‌های مختلف اپوزیسیون روسیه، برخی هنوز ناوالنی را به خاطر «معاشقه‌هایش» با راست افراطی یا موضع ابهام‌آلود او در مورد الحاق کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ مورد انتقاد قرار می‌دهند.
اما وضعیت ناوالنی زمانی که در اوت ۲۰۲۰ در سیبری و در میانه مبارزات انتخاباتی منطقه‌ای با گاز اعصابِ نوویچوک مسموم شد، به مسئله‌ای برای همه مخالفان پوتین، سازمان‌های غیردولتی و غربی‌ها تبدیل شد.تاکنون جان تعداد زیادی از مخالفان حکومت روسیه با مواد سمی گرفته شده یا در حوادثی کشته شده‌اند.
بنیاد ضدفساد متعلق به  ناوالنی در جریان تحقیقات درباره این حادثه اعلام کرد که مأموران سازمان امنیت روسیه موسوم به اف‌سی‌بی به دستور ولادیمیر پوتین او را مسموم کردند.
پس از این مسمومیت، در حالی که به آستانه مرگ رسیده بود، با موافقت کرملین برای معالجه به آلمان منتقل شد.
در حالی که هرگونه پیشنهادی را برای تبعید رد کرد، در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت و مطمئن بود که در آنجا دستگیر می‌شود.
او به محض ورود به فرودگاهی در روسیه در مقابل دوربین‌های جهان بازداشت شد.
یک روز پس از تمدید بازداشت ناوالنی با رای دادگاهی در مسکو، یک نهاد وابسته به او اطلاعاتی جدید را در رابطه با دارایی‌های پنهان ولادیمیر پوتین افشا کرد.
«بنیاد مبارزه با فساد» متعلق به ناوالنی گزارش داد که پوتین کاخی مجلل در منطقه اختصاصی خلیج گلندژیک در دریای سیاه دارد که مدت‌هاست به «کاخ پوتین» معروف است.
ارزش این عمارتِ حدودا ۱۸ هزار هکتاری، دست کم صد میلیارد روبل (یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار) برآورد شد.
بر اساس این گزارش تحقیقی، این عمارت شامل گلخانه‌ای به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، یک آمفی‌تئاتر، چند ساختمان مسکونی و یک «تونل ویژه» است که به ساحل منتهی می‌شود.
تأثیرگذاری این تحقیق به حدی بود که رئیس‌جمهور روسیه مجبور شد شخصاً این تحقیق را تکذیب کند.با این حال، این موفقیت‌ها و ماجرای مسمومیت او باعث ایجاد موج‌های اعتراضی گسترده در روسیه نشد و تظاهرات مخالفان به سرعت سرکوب شد.مقامات روسیه مصمم بودند زندگی را برای ناوالنی غیرممکن کنند، همزمان او نیز می‌گفت مصمم است هرگز تسلیم نشود.
او به اتهام «افراط‌‌گرایی» به ۱۹ سال زندان محکوم شد.اوایل دی‌ماه سال جاری بعد از حدود سه هفته بی‌خبری، در زندانی «بالاتر از مدار قطب شمال» در سیبری پیدا شد.
اپوزیسیون روسیه و نهادهای حقوق بشری از حکم طولانی‌مدت برای او به عنوان بخشی از تلاش دولت ولادیمیر پوتین برای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان یاد می‌‌کردند.
ناوالنی که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود، در سپتامبر ۲۰۲۲ در دادگاه گفت: «من ساکت نخواهم شد و امیدوارم هر کسی که مرا می‌شنود، سکوت نکند.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها