به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۵۸۵۲۲

فریب هندی‌ها برای عضویت در ارتش روسیه

فریب هندی‌ها برای عضویت در ارتش روسیه
گروه بین الملل: عوامل جلب نیرو برای ارتش روسیه، با فریب دادن ده‌ها شهروند هندی، آنها را برای جنگ در کنار سربازان روس به اوکراین فرستاده‌اند.
دست‌کم یکی از این افراد در حمله موشکی در جبهه جنگ در اوکراین کشته شده است.
روزنامه «هندو» هفته پیش گزارش کرده بود که «همال آشوین بهای» از ایالت گجرات در یک حمله موشکی در اوکراین کشته شده است.
یک روزپیش از آن پدرهمال گفته بود که سه روز پیش از کشته شدن پسرش با او صحبت کرده بود.همال به پدرش گفته بود که او را به عمق ۲۰ تا ۲۲ کیلومتری داخل اوکراین فرستاده‌اند. او هر چند روز یک بار که به شبکه ارتباط تلفنی دسترسی داشت با پدرش صحبت می‌کرد.خانواده‌های سایر اعزام شدگان که نگران فرزندانشان هستند از دولت مرکزی هند خواسته‌اند آنها را به کشور بازگرداند.به گفته این خانواده‌ها، فرزندان آنان که بین ۲۲ تا ۳۱ سال سن دارند به عنوان «نیروی پشتیبانی در تشکیلات نظامی روسیه» استخدام شده‌اند اما ظاهرا به بهانه «آموزش» به میدان جنگ اعزام شده‌اند.
منابع هندی در روسیه هم گزارش کرده‌اند که تا کنون ده‌ها مرد هندی به ارتش روسیه پیوسته‌اند.با این حال، یک منبع در وزارت دفاع روسیه به نشریه هندو گفته است که تعداد واقعی هندی‌های استخدام شده در ارتش روسیه در سال گذشته تقریباً ۱۰۰ نفر بوده است.وزارت خارجه هند تایید کرده است که «تعدادی تبعه هند برای استخدام در مشاغل پشتیبانی در ارتش روسیه نام‌نویسی کرده‌اند.»
به گفته این وزارتخانه، «سفارت هند در مسکو هر گزارشی را که در این مورد دریافت کرده به طور جدی با مقامات روس در میان گذاشته است و اطلاعات دریافت شده در داخل هند نیز از طریق سفارت روسیه در دهلی پیگیری شده است.»
به گفته وزارت خارجه هند، ارتش روسیه اشخاصی را که وضعیت آنها به این نحو پیگیری شده مرخص کرده است.این وزارتخانه گفته است که از «همه اتباع هند می‌خواهد احتیاط لازم را به خرج دهند و از درگیر شدن در جنگ اجتناب ورزند.»
برخی از هندی‌های استخدام شده در ارتش روسیه ویدیوهایی منتشر کرده و توضیح داده‌اند که ماموران استخدام چگونه آنها را فریب دادند و به میدان جنگ فرستادند.آنها افزوده‌اند که خانواده‌هایشان فقیر هستند اما اعزامشان به جبهه آنها را شوکه کرده است.
این افراد گفته‌اند که والدین و خواهرها و برادرهایشان یا راننده توک‌توک، یا فروشنده دوره‌گرد چای ‌یا گاریچی هستند و در فقر زندگی می‌کنند.
قربانیان و خانواده‌هایشان می‌گویند ماموران استخدام برای ارتش روسیه، از داوطلبان سیصد هزار روپیه (۳۶۱۹ دلار) پول گرفتند و در مقابل وعده دادند که پس از چند ماه خدمت در ارتش، به آنها شهروندی روسیه داده خواهد شد.بنا بر برخی گزارش‌ها، کارمزد درخواستی عواملی که برای ارتش روسیه در هند، امارات متحده عربی، نپال و سریلانکا نیرو استخدام می‌کنند، گاه حتی به ۱/۲ میلیون روپیه هم می‌رسد.
 بستگان این افراد می‌گویند فرزندانشان با وعده دستمزد بالا فریب خوردند و نمی‌دانستند که قرار است در چه شغلی به کار گرفته شوند.
هویت افرادی که هنوز در روسیه هستند برای محافظت از آنها فاش نشده است.
پدر یکی از اعزام شدگان که فروشنده دوره‌گرد چای و تخم‌مرغ در ایالت کارناتاکا در هند است با گریه گفت: «پسر ۲۸ ساله‌ام در یک شرکت بسته‌بندی در دوبی کار می‌کرد. او به همراه سه دوستش ویدیوی یک عامل استخدام برای ارتش روسیه را دیدند که وعده نود تا صد هزار روپیه می‌داد در حالیکه درآمد آنها در دوبی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار روپیه بود. آنها با گرفتن وام، سی هزار روپیه حق‌الزحمه به آن فرد پرداختند و استخدام شدند. لطفا کمک کنید و پسرم را برگردانید.»
اظهارات او شبیه ماجرای کسان دیگری است که از ایالت‌های تلانگانا، گجرات، کشمیر، بنگال غربی و اوتار پرادش به روسیه اعزام شدند و همگی گفته‌اند که فریب وعده‌های دروغ عوامل استخدام را خوردند.
از میان اعزام شدگان، تنها یک نفر توانسته از مسکو فرار کند و به هند بازگردد.یک مرد هندی دیگر از اهالی اوتار پرادش ویدیویی را از یک مکان امن در مسکو ارسال کرده است. این ویدیو در اواخر ماه ژانویه گرفته شده است.او گفته است که «ما از طریق باباولوگ [یک کانال یوتیوب که یک هندی اداره می‌کند] به اینجا آورده شدیم و به ما قول ماهیانه ۱۵۰ هزار روپیه حقوق دادند اما نگفتند که ما را به ارتش می‌فرستند.»
کسانی که گفته می‌شود فریب خورده‌اند، تجربه جنگ نداشته‌اند.مردی از اوتارپرادش اونیفورم رزمی ارتش روسیه را برتن دارد در یک پیام ویدیویی گفته است که از طریق یک رسانه‌ اجتماعی در ارتش روسیه استخدام شده است.این مرد با اشاره به دستش که ظاهرا زخمی است، می‌گوید او و دو هندی دیگر در جنگ زخمی شده‌اند: «ما در مسکو قراردادی را به زبان روسی امضا کردیم و بدون اینکه بدانیم، ما را به عضویت ارتش روسیه در آوردند و به عنوان سرباز به جبهه فرستادند. ما فریب خوردیم.»
او با التماس می‌گوید: «خواهش می‌کنم ما را از اینجا نجات بدهید چون در غیر این صورت ما را به جبهه می‌فرستند. الان توپخانه و پهپادها همه را زیر آتش گرفته‌اند. ما تجربه جنگ نداریم. ماموران استخدام ما را به این روز انداختند.»
یک مرد اهل کشمیر هم در تماس تلفنی از مرز روسیه و اوکراین گفت که همراه یک هندی و ۹ نفر از نپال و کوبا در ماریوپل در اوکراین گیر افتاده است. او گفت که پایش در حین آموزش نظامی آسیب دیده است.او می‌گوید که «هنگام آموزش، فرمانده من مدام می‌گفت با دست راست تیراندازی کن، با دست چپ تیراندازی استفاده کن، از بالا شلیک کن، شلیک کن.»
این مرد می‌افزاید: «من هیچ‌وقت اسلحه دست نگرفته بودم. موقع آموزش هوا به‌شدت سرد بود و وقتی اسلحه در دست چپم بود، تصادفی به پای خودم شلیک کردم.»
برادر یکی از این افراد گفته است که نمی‌داند هندی‌های اعزام شده به جنگ «عضو در ارتش خصوصی واگنر هستند یا ارتش روسیه. آنها در حال حاضر حدود ۴۰ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارند. به آنها قول داده شده است که ظرف سه ماه شهروندی روسیه را دریافت خواهند کرد.»
تنها شیخ محمد طاهر، اهل احمدآباد در ایالت گجرات توانسته است از آموزش نظامی یا اعزام به منطقه جنگی اجتناب کند. این جوان ۲۴ ساله می‌گوید: «من در آنجا در کارگاه ساخت باتری ماشین کار می‌کردم.» شیخ محمد هفته گذشته به هند بازگشت.موضوع اعزام شهروندان هندی پس اقدام اسدالدین اویسی، نماینده پارلمان از شهر حیدرآباد، به سرخط رسانه‌ها راه یافت.
او سوم بهمن (۲۳ ژانویه) در نامه‌ای به وزارت خارجه هند خواستار دخالت دولت برای بازگرداندن این افراد به کشورشان شد.
مالیکارچون خارگه، رهبر حزب اصلی مخالف دولت در کنگره هند، گفته است که ظرف سال گذشته حدود ۱۰۰ هندی «به عنوان افراد کمکی در ارتش روسیه استخدام شده‌اند."
«در کمال تعجب، بعضی از آنها مجبور شدند در کنار نیروهای روسیه در جبهه مرزی بجنگند. بعضی از آنها هم گفته‌اند که گذرنامه و سایر مدارکشان ضبط شده است و خودشان سرگردان هستند و نمی‌توانند به هند بازگردند.»با آغاز حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ ، گزارش‌هایی از داوطلب شدن تعدادی شهروند هند برای پیوستن به ارتش اوکراین و مقابله با حمله روسیه منتشر شده بود اما این اولین بار است که خبر حضور هندی‌ها برای جنگ در کنار روس‌ها منتشر می‌شود.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها