به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۴۵۹۹۷۰

انقلاب بزرگ هوش مصنوعی در دنیای شبکه

انقلاب بزرگ هوش مصنوعی در دنیای شبکه
گروه فناوری: در دنیایی نه چندان دور، شبکه شما توسط هوش مصنوعی اداره می‌شود. رباتی هوشمند که به طور شبانه‌روزی مراقب شبکه شما است، مشکلات را قبل از بروز شناسایی می‌کند و آنها را به طور خودکار حل می‌کند. این فقط یک تصور نیست، بلکه آینده‌ای است که هوش مصنوعی برای تجهیزات شبکه رقم خواهد زد. هوش مصنوعی با قدرت پردازش بی‌نظیر و توانایی یادگیری ماشین، می‌تواند تحولات عظیمی در دنیای شبکه ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی نقش هوش مصنوعی در آینده تجهیزات شبکه از نظر چند نفر از بزرگان این عرصه در شرکت‌های Apstra و VMWare می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
وضعیت فعلی شبکه‌های کامپیوتری از زبان بنیانگذار Apstra
به نظر دیوید چریتون (David Cheriton) بنیانگذار و دانشمند ارشد Apstra (یک شرکت بزرگ شبکه Intent-Based در کالیفورنیا) شبکه‌های کامپیوتری با ظهور AI متحول خواهند شد. چریتون می‌گوید: «ما همچنان شبکه‌ها را مانند دهه 60 برنامه‌ریزی می‌کنیم. 85 درصد از شبکه‌های سازمانی فعلی هنوز به شدت به فرآیندهای دستی (Manual) وابسته هستند و نوآوری در شبکه‌های سازمانی کاملاً به پیشرفت‌های سخت‌افزاری وابسته است.»
راجیو راماسوامی (Rajiv Ramaswami) مدیر عملیاتی محصولات و محاسبات ابری در VMware می‌گوید: «تا قبل از هوش مصنوعی همه چیز مربوط به بیت‌ها و فیدها بود اما این وضعیت در حال تغییر است. اکنون همه چیز در مورد نرم‌افزارهایی‌ست که می‌توانند در هر جایی اجرا شوند، از یک مرکز داده گرفته تا فضای ابری عمومی.» این اتفاق یک تحول بزرگ در اتوماسیون شبکه‌محور است و هوش مصنوعی فناوری کلیدی است که به تقویت پتانسیل این اتوماسیون کمک می‌کند.
فالنیک
 
عصر شبکه‌های کابلی به پایان رسیده است
پر مونکلوس(Pere Monclus) معاون و مدیر ارشد فناوری شبکه و امنیت در شرکت VMware می‌گوید: «امروز دیگر هدف از ساخت شبکه، اتصال تجهیزات با کابل نیست. ما در عصری زندگی می‌کنیم که شبکه‌سازی به معنای اتصال هر دستگاه و هر برنامه‌ای در فضای ابری است. در نتیجه شبکه‌سازی امروزی در مورد مثلث اتصال بین کاربران، برنامه‌ها و داده‌هاست
این تعریف از شبکه، شرایط ارتباط تجهیزات و کاربران با یک دیگر را به شدت تغییر می‌دهد. Monclus ادامه می‌دهد: «شبکه‌سازی اکنون به نحوه رفتار شبکه‌ها اشاره دارد و نه اینکه اجزای فیزیکی آن‌ها چگونه پیکربندی شده‌اند.» این یک تفاوت بزرگ است. این اتفاق، ایده «شبکه مبتنی بر هدف» را مطرح می‌کند که در آن یک شبکه بر اساس نحوه رفتار یک سازمان پیکربندی می‌شود: پشتیبانی، شناسایی و حفظ امنیت برنامه‌های کاربردی در سراسر شبکه.
این تعریف پیشرفته، ارتباط شبکه با برنامه‌ها را هم تغییر می‌دهد. در عصر حاضر همه چیز در مورد برنامه‌هاست. Monclus می‌گوید: «شبکه در حال تبدیل شدن به یک اپلیکیشن با امکان ارائه‌ی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و خدمات به کاربران است.» این‌جاست که نقش هوش مصنوعی در آینده شبکه مشخص می‌شود. قابلیت‌های هوش مصنوعی (اتوماسیون و یادگیری ماشین) که اکنون در شبکه تعبیه شده است، باعث افزایش سرعت و بهبود جنبه‌های مختلف از چرخه عمر برنامه‌ها می‌شود؛ از تهیه و استقرار خودکار گرفته تا امنیت و اتصال در ابرهای خصوصی و عمومی. همانطور که هوش مصنوعی وارد جریان اصلی فرآیندهای شبکه می‌شود، آینده کل صنعت شبکه از پرداختن به اجزای سخت‌افزاری به قابلیتهای کاربردی تبدیل خواهد شد.
فالنیک
 
کدام یک از فناوری‌های فعلی شبکه در عصر هوش مصنوعی هم حفظ خواهد شد؟
پیش‌بینی دقیق اینکه کدام تکنیک‌های فعلی شبکه‌های کامپیوتری بعد از ظهور هوش مصنوعی به طور کامل حفظ خواهند شد دشوار است، زیرا هوش مصنوعی به طور مداوم در حال تکامل و پیشرفت است. با این حال، برخی از تکنیک‌های فعلی وجود دارند که به احتمال زیاد با وجود هوش مصنوعی نیز همچنان مفید خواهند بود:
  • مجازی سازی: مجازی سازی یکی از فناوری‌های مهم حوزه شبکه در جهان است که در ایران نیز شرکت‌های بزرگی مانند شرکت فالنیک ارائه دهنده صفر تا صد تجهیزات شبکه در حال ارائه آن هستند. این فناوری به طور قابل‌توجهی کارایی و انعطاف‌پذیری را در شبکه‌ها افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند به طور موثرتری منابع مجازی را مدیریت کند، اما مجازی‌سازی به عنوان یک فناوری پایه‌ای، بعد از انقلاب هوش مصنوعی نیز باقی خواهد ماند.
    شبکه‌های تعریف‌شده نرم‌افزاری(SDN): کنترل و مدیریت شبکه را به طور پویا و انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند از SDN برای خودکارسازی وظایف مدیریتی شبکه و بهینه‌سازی عملکرد شبکه استفاده کند.
    امنیت سایبری: هوش مصنوعی نقش مهمی در ارتقای امنیت سایبری شبکه‌ها ایفا خواهد کرد. با این حال، تکنیک‌های فعلی امنیت سایبری مانند رمزنگاری، احراز هویت و فایروال‌ها همچنان ضروری خواهند بود.
    تجزیه و تحلیل داده‌ها: هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه استفاده خواهد شد. با این حال، مهارت‌های تحلیل داده و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده نیز همچنان مورد نیاز خواهند بود.
هوش مصنوعی چگونه دنیای شبکه را تغییر خواهد داد؟
آینده شبکه با وجود هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهای یادگیری ماشین است که برای تشخیص الگوها و رفتارها برنامه ریزی شده‌اند. این ابزارها به شبکه اجازه می‌دهند به طور خودکار اقداماتی را برای حل، اصلاح یا تسریع راه‌حل‌ها انجام دهند. اما همانطور که Monclus اشاره می‌کند، قابلیت‌های هوش مصنوعی سازمانی برای شبکه‌سازی شامل موارد زیر است:
  • کشف برنامه
    رفتار برنامه
    ایجاد خط مشی امنیتی
    قصد و وضعیت کاربر
ترکیب هوش مصنوعی و شبکه، می‌تواند راه حل بسیاری از سخت‌ترین چالش‌های شبکه باشد؛ از جمله مدیریت صحیح میلیاردها دستگاه جدید در اینترنت اشیا (IoT) که در سال‌های آینده به چرخه شبکه‌های کامپیوتری اضافه می‌شوند. اما بزرگ‌ترین تأثیر هوش مصنوعی ایجاد یکپارچگی بیشتر بین کسب‌وکارها و شبکه‌هایشان خواهد بود. با هوش مصنوعی، درک رفتار برنامه‌ها و ایجاد اتوماسیون شبکه‌ای، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. با این تغییرات کارمندان می‌توانند روی اهداف تجاری بزرگتر و مهم‌تر با تأثیر استراتژیک‌تر تمرکز کنند.
Monclus می‌گوید: «گفت و گو در مورد آینده شبکه‌ها، دیگر درباره بهبود زیرساخت نیست، بلکه در مورد چگونگی کارآمدتر کردن کسب‌وکارتان است.»
در این مقاله به تاثیر هوش مصنوعی بر شبکه‌های کامپیوتری پرداختیم. AI ابزار جدیدی است که به ما امکان می‌دهد تغییراتی را ایجاد کنیم که در گذشته سال‌ها طول می‌کشید. اینکه چگونه از این ابزار استفاده کنیم به ما بستگی دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها