به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ ساعت ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۴۶۰۲۶۰

واکنش‌ها به حادثه درمانگاه قم

واکنش‌ها به حادثه درمانگاه قم
گروه سیاسی: در حالی که دستیار رئیس‌جمهور عکس‌برداری یک روحانی در قم از یک زن که روسری از سرش افتاده بود را مورد انتقاد قرار داده، مشاور وزیر ارشاد  از این اقدام حمایت کرد.
در روزهای اخیر یک فرد روحانی در یک مرکز درمانی قم در مورد حجاب  با یک زن درگیر شد که در نهایت زن به دخالت او به‌شدت اعتراض کرد. زن معترض سپس دچار حمله عصبی شد و فرد روحانی نیز از صحنه گریخت.
سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی  گفته است: «این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ حتماً باید شرایط مادر را درک کرد».
او همچنین اعتراض زن به روحانی یادشده را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: بسیار بد است که دو طرف با هم با خشونت حرف می‌زدند، «بر منطق و مبنا می‌خواهیم با یکدیگر حرف بزنیم، بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتماً شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد».در این میان، میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، روحانی فیلم‌بردار از زن را «صبور» و زن معترض را «متوهم و هتاک» خوانده و گفته است اگر آن طلبه عکس هم گرفته بود، «خطا نکرده بود».
او در ادامه نوشت: «بخشی از برخورد قضایی با جرائم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملأ عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است».
ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک روحانی در یک مرکز درمانی از یک زن که بدون حجاب کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند.
زن از روحانی می‌خواهد فیلمی را که بدون اجازه گرفته پاک کند اما با وجود مداخلهٔ چند نفر دیگر، این روحانی حاضر به حذف تصاویر نمی‌شود و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند.
در نهایت زن معترض دچار حمله عصبی می‌شود و فرد روحانی نیز از صحنه می‌رود.
این زن پیشتر در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی»، معروف شده بود، اما گزارش‌های جدید می‌گوید او خاله نوزادی بوده که در آغوش گرفته بود.
در واکنش به این برخورد فرد روحانی  آیت‌الله اصغر ناظم‌زاده، استاد حوزه علمیه، در سایت خود بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: فیلمی از برخورد یک خانم بی حجاب با یک روحانی جوان در رسانه های مجازی منتشر شد که هم لطمه به روحانیت زد و هم کشور را به بی قانونی متهم نمود.
با دیدن این فیلم مشمئز کننده و ملال آور لازم دانستم چند نکته را یادآور شوم:
۱ - این آقای روحانی اگر مجوزی برای عکسبردای از زنان بی حجاب دارد حق ندارد ماموریت را با عمامه عملی کند. و اگر مامور نبوده حق نداشته از زن نامحرم و لو بی حجاب عکس بگیرد چون ضمن این که این کار ممنوع و جرم است، اتهام آور هم هست، بلکه تنها حق داشت به عنوان نهی از منکر به آن خانم تذکر می داد و اگر خانم قبول نمی کرد به فرموده قرآن کریم: "اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما" رد می شد و اعتنا نمی کرد.
۲ - این آقا باید توجه داشته باشد که در محیط درمانگاه لازم بود موضوع را با مدیریت درمانگاه در میان می گذاشت و خود شخصا اقدامی نمی کرد.
۳ - بر فرض به اشتباه، عکس را گرفتید لازم بود وقتی آن خانم از شما خواست عکس را پاک کنید فورا عکس را پاک می کردید و به او فقط تذکر می دادید و به مسئله پایان می دادید تا مجبور نمی شدید با گذاشتن عبا و عمامه فرار کنید و باعث وهن لباس روحانیت شوید.
۴ - بر مسئولین دادگاه ویژه روحانیت لازم است به موضوع زننده این روحانی ورود کند و با رعایت تمام جوانب قضیه، اگر طبق قوانین جرمی مرتکب شده دستور مقتضی صادر نماید، تا این ناهنجاری های غیر قابل جبران تکرار نشود.
۵ - اساتید محترم و بزرگوار حوزه علمیه در کلاس درسهای سطح و خارج و تفسیر و اخلاق، به تناسب، روش امر به معروف و نهی از منکر را به شاگردان محترم خود یادآور شوند تا در انجام وظیفه شرعی و اصلاح امور، به خطا و بیراهه نروند.
۶ - از آنجایی که حجاب واجب شرعی است، از همه خواهران و دختران هموطن مسلمان و غیرمسلمان انتظار می رود حقوق همدیگر و شهروندی را رعایت کنند و طوری در جامعه ظاهر نشوند تا سبب برخوردهای ملال آور و ناراحت کننده گردد و خدای نکرده موجب بی نظمی در جامعه و سبب گرفتاری برای خود و خانواده و دیگران فراهم گردد.
از سوی دیگر  نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد حادثه درمانگاه قم گفت: هیچ کس حق ندارد بدون اجازه فرد دیگری وارد زندگی خصوصی اش شود و در آن دخالت کند. یک روحانی اگر هم می‌خواهد من را هدایت کند باید به گونه‌ای هدایت کند که من هدایت پذیر باشم نه اینکه من را از خودش و باوری که دارد متنفر کند.
مسعود پزشکیان افزود: بعضی کار‌های ما باعث می‌شود به جای اینکه افراد را جذب کنیم آن‌ها را نسبت به خودمان متنفر کنیم.
پزشکیان اظهار کرد: یک عده افراد جامعه نسبت به ما موضعی ندارند و بی تفاوت هستند ما را هم قبول ندارند آن‌ها کار خودشان را می‌کنند ما هم کار خودمان را می‌کنیم، اما ما برخی مواقع کاری می‌کنیم که آن‌ها به ما کار داشته باشند و این معنی اش این است که نسبت به ما موضع بگیرند و متنفر باشند بلند شوند و کاری کنند که ما نباشیم. وقتی نمی‌توانیم افراد را هدایت کنیم بهتر است حرفی نزنیم که بدترش کنیم.
وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد جریمه‌های نقدی قانون عفاف و حجاب گفت: هرکسی از این آقایان که ادعا می‌کند دلشان برای انقلاب و نظام و دین می‌سوزد به خانواده خودشان نگاه کنند. ببیند بچه خودشان را با اجبار می‌توانند وادار به کاری کنند. اگر به این نتیجه رسیدند که می‌توانند به اجبار آن‌ها را هدایت کنند پس در جامعه هم همین کار انجام دهند.
پزشکیان افزود: وقتی من نمی‌توانم دختر، پسر و نوه خودم را به اجبار وادار به نماز خواندن و پوشیدن چادر کنم پس نمی‌توانم این حرف را در جامعه به کسانی بگویم که من را نمی‌شناسند یا اگر هم می‌شناسند قبولم ندارند بزنم. معتقدم باید افراد را هدایت کرد هدایت زور گفتن نیست هدایت راهش این است که در قبال تفکر و ایده خودمان منطق محکم و با ارزش ارائه دهیم.
پزشکیان در مورد لایحه حجاب مجلس و تبدیل آن به قانون هم گفت: استفاده از ماهواره طبق قانون ممنوع است، اما آیا مردم استفاده نمی‌کنند؟ هر چه وارد کشور شد ما برایش قانون نوشتیم که نشود، ولی شد. پس ما نباید حرفی بزنیم که وجدان عمومی جامعه و حقوق اجتماعی افراد نسبت به آن موضع دارد.وی تصریح کرد: در مورد حجاب نیز اگر قانون بنویسیم به سادگی قابل اجرا نیست و اگر هم اجرایی شود برای این نظام مشکل افرین است.این نماینده مجلس ادامه داد: چهل سال است نظام و انقلاب دست ماست، مدارس و مهد کودک‌ها دست ماست. روحانیون در مدارس و کودکستان بودند چرا آنجا نتوانستند بچه‌ها را تربیت کنند. در کودکستان و مدرسه که بچه‌ها قابلیت انعطاف دارند نتوانستیم بچه‌ها را هدایت کنیم. پول برای تربیت آن‌ها گرفتیم، کلاس گذاشتیم، تلویزیون را در اختیار داریم و مسجد داریم نه تنها کاری نکردیم بلکه رفتار‌های کردیم که از دست ما عصبانی هستند و حالا می‌خواهیم با قانون آن‌ها را اصلاح کنیم که این غیرممکن است. تربیت غیر از اجبار و دستور دادن است چراکه اجبار غیر قابل پذیرش است.
 
برچسب ها: قم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها