به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۶۵۹۶۹

توافق  برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز عراق

توافق  برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز عراق
گروه اقتصادی: شرکت‌های عراقی و آمریکایی  مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها را برای برداشت گاز طبیعی و استفاده از آن برای تولید برق داخلی و در عین حال کاهش وابستگی بغداد به واردات انرژی از ایران امضا کردند.
محور این قراردادها که در واشینگتن و در حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و مقام‌های آمریکایی امضا شد، تشویق سرمایه‌گذاری برای برداشت هشت‌ونیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز از میدان نفتی بن عمر است. میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در این پروژه مشخص نشده است.بر اساس این توافقنامه‌ها همچنین قرار است ۴۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال گاز، یک پایانه صادراتی از راه دریا، یک کارخانه فرآوری گاز و سایر تأسیسات احداث شود.در بیانیه‌ای که به طور مشترک از سوی آمریکا و عراق در جریان سفر آقای سودانی به واشینگتن منتشر شد، آمده است: «عراق ظرفیت مهار منابع عظیم گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به خودکفایی انرژی تا سال ۲۰۳۰ را دارد».
جفری پیات، دستیار وزیر منابع انرژی در وزارت خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت که این پروژه‌ها طی دو سال آینده توسعه خواهند یافت.
گاز طبیعی میادین نفتی عراق به‌دلیل فقدان فناوری و سرمایه‌گذاری به طور سنتی سوزانده می‌شود.تقویت استقلال انرژی عراق، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان، و کاهش اتکا آن به ایران از اهداف اصلی سیاست خارجی آمریکا است.با این حال میادین نفت و گاز عراق سال‌ها از کمبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برند و واشینگتن از سال ۲۰۱۸ ناچار شده است برای عراق معافیت‌هایی از تحریم‌های ایران صادر کند که به بغداد اجازه می‌دهد از ایران برق بخرد.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها