به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۸:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۹۷۶
آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند

درخواست خاخام ارشد یهودیان اسرائیل برای جلوگیری از جنگ با ایران

گروه بین‌الملل: آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند و همزمان حاخام ارشد یهودیان اسرائیل  خواستار جلوگیری از جنگ با ایران شد.
درخواست خاخام ارشد یهودیان اسرائیل برای جلوگیری از جنگ با ایران
آریه درعی، خاخام ارشد یهودیان شرقی‌تبار اسرائیل، که دبیرکل حزب مذهبی «شاس» و متحد ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو است، در مصاحبه با رسانه رسمی این حزب گفت رهبران مذهبی یهودی به او فشار آورده‌اند تا کابینه جنگ را از رفتن به مسیر جنگ با ایران باز دارد. درعی که در دولت‌های بنیامین نتانیاهو وزیر ارشد بود و اکنون عضو ناظر کابینه جنگ است، گفت او با موضع کابینه در خصوص واکنش به ایران در پاسخ به حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل، مخالف است و آن را در مقطع کنونی «یک خطر» می‌داند. به نوشته معاریو و شبکه کان، شمار زیادی از خاخام‌های ارشد در جامعه یهودیان ارتدوکس ساکن اسرائیل در دیدار با خاخام درعی نظر به نفوذ او بر دولت و کابینه جنگ، گفته‌اند که اسرائیل به‌ویژه در مقطع کنونی که در چند جبهه دیگر درگیر است، نباید به ایران حمله کند. خاخام درعی به نشریه حزب «شاس» گفت «کارزار نظامی در غزه را هنوز به پایان نبرده و باید بدانیم که در برابر حزب‌الله چه اقدامی انجام دهیم و لذا، اقدام ار درست این است که در حال حاضر عرصه‌های بیشتری را نگشوده و در پی تشدید اوضاع نباشیم زیرا این همان هدف دشمنان ما است». خاخام درعی بانفوذترین سیاستمدار مذهبی در طول چند دهه در اسرائیل است. او در اوایل دهه نود میلادی نیز که صدام حسین در زمان اشغال کویت از مبدأ عراق با موشک‌های اسکاد به اسرائیل حمله کرد، در بازداشتن اسحاق شامیر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در حمله متقابل به عراق، نقش مهمی ایفا کرد.

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند
ایالات متحده و بریتانیا روز پنج‌شنبه دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.
این تحریم‌ها در حالی اعلام می‌شود که نگرانی در مورد اینکه حمله بی‌سابقه تهران به اسرائیل بتواند به گشترش دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه بیانجامد، رو به افزایش است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۶ فرد و دو نهاد در ایران که موتورهای پهپادهای مورد استفاده در حمله ۲۵ فروردین به اسرائیل را تولید می‌کنند، هدف تحریم قرار داد. علاوه بر این، بریتانیا چندین سازمان نظامی، اشخاص و نهادهای ایرانی دخیل در صنایع پهپاد و موشک‌های بالیستیک ایران را هدف تحریم قرار داده است. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای مقابله با ایران، با اقدامات بیشتر در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».
این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی در اوایل هفته جاری هشدار دادند که در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید در پاسخ به فعالیت‌های ایران در منطقه و جلوگیری از حملات آینده هستند.
قانون‌گذاران در کنگره آمریکا نیز به سرعت برای وضع قوانینی که جمهوری اسلامی و رهبران آن را مجازات مالی کند، فشار می‌آورند. رهبران اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه متعهد شدند که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند و تحویل پهپاد و موشک ایران به گروه‌های نیابتی در غزه، یمن و لبنان را هدف قرار دهند.

بیانیه جو بایدن
رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین بیانیه‌ای به شرح زیر در مورد تصمیم دولتش برای اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه صنایع پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی صادر کرد و نوشت: «کمتر از یک هفته پیش، ایران در یکی از بزرگ‌ترین حملات موشکی و پهپادی که جهان به خود دیده به اسرائیل حمله کرد. ایالات متحده در کنار متحدان و شرکای خود از اسرائیل دفاع کرد. ما به دفع این حمله کمک کردیم و امروز ایران را مسئول می‌دانیم، و تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم.
این تحریم‌ها، رهبران و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه موشکی و پهپادی  ایران را که این حمله گستاخانه را ممکن ساخت، هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که بامداد روز پس از حمله با دیگر رهبران گروه هفت گفت‌وگو کردم، ما متعهد هستیم که به صورت جمعی فشار اقتصادی بر ایران را افزایش دهیم. و متحدان ما تحریم‌ها و تدابیر مضاعفی را اتخاذ کرده‌اند یا خواهند کرد تا برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران را محدود کنند. در طول دوره ریاست‌جمهوری من، ایالات متحده بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد، از جمله ایران و نیروهای نیابتی آن، حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و کتائب حزب‌الله، را تحریم کرده است. و ما به این کار ادامه خواهیم داد. من تیم خود، از جمله وزارت خزانه‌داری را مأمور کرده‌ام تا همچنان به اِعمال تحریم‌هایی که صنایع نظامی ایران را بیش از پیش تضعیف می‌کند، ادامه دهند. برای همه کسانی که حملات ایران را ممکن می‌سازند یا از آن پشتیبانی می‌کنند، این امر واضح باشد: ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است. ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم و در انجام اقدامات لازم برای پاسخگو کردن شما در قبال اَعمالتان تردید نخواهیم کرد.»

فرمانده سپاه امنیت مراکز هسته‌ای ایران: اگر اسرائیل تأسیسات هسته‌ای ما بزند مقابله به مثل می‌کنیم
فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران گفت: در صورتی که اسرائیل «بخواهد اقدامی علیه مراکز و تأسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم [اسرائیل] مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت.» به گزارش خبرگزاری ایرنا، سردار احمد حق‌طلب در ادامه نیز گفت که مراکز هسته‌ای اسرائیل «شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.» این فرمانده سپاه همچنین افزود که اگر اسرائیل «بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تهران منتظر پاسخ اسرائیل به حملات بی‌سابقه روز شنبه خود است. رئیس ستاد ارتش اسرائیل سوگند یاد کرده است که به حمله هوایی ایران که اکثراً رهگیری شده بود، پاسخ خواهد داد. این در حالی است که رهبران جهان خواستار کاهش تنش شده‌اند. هشدار فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران پس از آن بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که اسرائیل پس از حمله ایران با صدها پهپاد و موشک، «حق دفاع از خود را محفوظ می‌دارد». رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت که ایران تأسیسات هسته‌ای خود را در روز حمله به اسرائیل «به دلایل امنیتی» تعطیل کرده بود.

 فرمانده هوافضای سپاه: حمله به اسرائیل با تسلیحات قدیمی انجام شد
فرمانده هوافضای سپاه پاسداران می‌گوید جمهوری اسلامی در حمله به اسرائیل، از همه توان خود استفاده نکرده بود.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده گفت که در این حمله از تسلیحات قدیمی و به گفته او، توان حداقلی، استفاده شده است. این فرمانده ارشد سپاه پاسداران تاکید کرد که نیروهای تحت امرش از موشک‌های «خرمشهر، سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک ۲» استفاده نکرده‌اند.

بلومبرگ: شناور بهشاد در حال بازگشت به بندرعباس است
در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در مورد نحوه پاسخ اسرائیل به حمله نظامی بی‌سابقه ایران به سوی اسرائیل، کشتی نظامی جمهوری اسلامی که شناور «استراق سمع و اطلاعاتی» ایران محسوب می‌شود، آب‌های منطقه را ترک کرد.
خبرگزاری بلومبرگ با استناد به سیگنال‌های ثبت شده از این کشتی با نام «بهشاد» گزارش داد که این شناور پنجشنبه ۳۰ فروردین به بندر عباس که پایگاه اصلی استقرار آن است باز خواهد گشت و در آن محل لنگر می‌اندازد.
«بهشاد» روز ۱۶ فروردین در نزدیکی سواحل یمن حرکت کرده بود؛ جایی که  حوثی های یمنی متحد تهران عامل حملات متعدد به کشتی‌های بین‌المللی در آب‌های منطقه هستند. «بهشاد» در دو هفته بین ۱۶ تا ۳۰ فروردین با سیگنال خاموش حرکت کرده ولی سیگنال آن دوباره در ۳۰ فروردین در نزدیکی تنگه هرمز مخابره شده است.
کشتی «ایران ساویز» که پیشتر در مظان کمک به حوثی‌ها در تعرضات وقت آن‌ها علیه عربستان و ائتلاف منطقه‌ای سعودی بود، در حمله‌ای در سال ۲۰۲۱ که برخی‌ها آن را به اسرائیل نسبت دادند، آسیب دید. جمهوری اسلامی ایران هنوز به خبر «بازگشت» شناور «بهشاد» به بندر عباس واکنش نشان نداده است.

 گروه هفت باید به حمله ایران به اسرائیل پاسخ دهد
وزیر خارجه آلمان گفت گروه هفت باید به «حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل» پاسخ دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنالنا بائربوک در نشست وزیران خارجه گروه هفت کشور صنعتی در کاپری ایتالیا افزود او و همتایانش در حال بررسی این واکنش هستند. خانم بائربوک گفت ما در حال بحث برای اقدامات بیشتر هستیم زیرا مطمئنا باید این رویداد بی‌سابقه پاسخ داده شود. او در عین حال افزود که تشدید تنش در منطقه برای مردم خاورمیانه مهلک است. وزیر خارجه آلمان و همچنین دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، یک روز پس از سفر به اسرائیل و مذاکراتی که با همتای اسرائیلی خود و همچنین با نخست‌وزیر اسرائیل داشتند، به نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در جزیره ایتالیایی کاپری رفته‌اند. ایتالیا که ریاست نوبتی گروه هفت را برعهده دارد، بر تحریم‌ صنایع موشکی و پهپادی ایران که تولیدات آن در حمله شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائیل استفاده شد، تأکید کرده است. رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه در نشستی در بروکسل، با برقراری تحریم‌های جدید علیه صنایع و عوامل دخیل در تولیدات موشکی و پهپادی ایران موافقت کردند.

هلند از اتباع خود خواست به سرعت ایران را ترک کرده و به هیچ وجه به اسرائیل سفر نکنند
دولت هلند به شهروندان خود در ایران «قاطعانه» توصیه کرد که به «سرعت» این کشور را ترک کنند.
به گزارش رسانه‌های هلند، این درخواست در زمینه نگرانی از تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل، در پی اولین حمله نظامی مستقیم این هفته از خاک و آسمان ایران علیه اسرائیل، منتشر شده است. سفارت هلند در ایران در بیانیه خود کشور میزبان را در وضعیت کنونی جایی «بسیار خطرناک» نامید و به اتباع هلندی که در ایران هستند و هنوز راه خروج امن دارند، خواست از این کشور بروند. هلند از پاییز دو سال پیش که ایران در اوج اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بود، ایران را در فهرست هشدار قرمز برای سفر شهروندان خود قرار داد اما اکنون بر خروج فوری هلندی‌های احتمالی باقی مانده در ایران تا هنوز راهی باقی است، تأکید دارد. هلند به شهروندان خود نیز توصیه کرده که تحت هیچ شرایطی در وضعیت جاری به اسرائیل سفر نکنند. اخطار مشابه هلند به شهروندان این کشور در خصوص سه بخش از اقلیم کردستان عراق نیز داده شد. هلند تأکید کرده که در صورت تشدید بحران قادر نخواهد بود پروازهایی برای تخلیه شهروندان خود در ایران و منطقه تدارک ببیند.

امیرعبداللهیان: قبل و بعد از حمله به اسرائیل، با آمریکایی‌ها در تماس بودیم
وزیر خارجه جمهوری اسلامی که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، پنجشنبه گفت ایران «تلاش کرده بود به طور روشن به آمریکا بگوید که به دنبال افزایش تنش در منطقه نیست».
حسین امیرعبداللهیان افزود که ایران «قبل و بعد از» حمله نظامی اخیر خود به اسرائیل، از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، با آمریکایی‌ها در تماس بوده تا «درک درستی» از اقدام ایران ایجاد شود. او گفت ما در این تماس‌ها تأکید کردیم که عملی کردن تصمیم حمله به اسرائیل برای «تنبیه» این کشور در واکنش به «حمله اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق»، باید پایان این روند تلقی شود. امیرعبداللهیان به خبرگزاری ایرنا در نیویورک گفت تهران پیش از آغاز حمله علیه اسرائیل، به آمریکا گفت که پایگاه‌ها و منافع آمریکایی هدف حمله نیست مگر این‌که آمریکا از اسرائیل «حمایت جنگی» ابراز کند. او گفت بعد از حمله نیز بامداد یکشنبه در پیام دیگری به آمریکایی‌ها گفتیم دنبال «توسعه تنش» نیستیم. ارتش اسرائیل اعلام کرده که برآوردهای جدید این کشور حاکی از شلیک حدود ۶۰۰ موشک و پهپاد از سوی ایران به اسرائیل در حمله شنبه شب تا بامداد یکشنبه بود و اگر اسرائیل و کشورهای متحد این حملات را خنثی نکرده بودند، می‌توانست جان بسیاری از مردم اسرائیل را به خطر بیندازد و موجب تلفات سنگین شود. گیلعاد اِردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد پنجشنبه گفت اگر به حمله نظامی ایران به اسرائیل پاسخ داده نشود، نظر به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، حملات بعدی تهران ممکن است با موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای، انجام شود.

نتانیاهو در دیدار با وزرای خارجه آلمان و بریتانیا: اسرائیل حق دارد از خود محافظت کند
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای در خصوص دیدارهای جداگانه وزیران خارجه بریتانیا و آلمان با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم، نوشت نخست‌وزیر در این دیدارها «بر حق محافظت اسرائیل از خود» در پی حمله نظامی ایران به اسرائیل تأکید کرد. دیوید کامرون و آنالنا بائربوک چهارشنبه در سفر به اسرائیل با نتانیاهو دیدار کردند. هدف از سفر آن‌ها تلاش برای حفظ ائتلاف ایجاد شده کشورهای غربی و عربی در حمایت از اسرائیل و تشویق این کشور به خودداری از دست زدن به واکنش بیشتر نسبت به ایران بود. نتانیاهو بعد از این دیدارها گفت به مقامات یادشده گفته است که کشورش خود تصمیم خواهد گرفت. دیوید کامرون نیز در جمع‌بندی مذاکراتی که در اسرائیل داشته، گفت بریتانیا متوجه شده که اسرائیل به حمله ایران پاسخ خواهد داد. کامرون اما افزود نگران «تشدید تنش» است و زمان آن فرارسیده که هر تصمیمی نه تنها از روی احساسات بلکه از روی عقل اتخاذ شود. اسرائیل از نقش بریتانیا و آلمان در تشدید تحریم‌ها علیه ایران به عنوان مجازاتی پس از حمله نظامی به اسرائیل، استقبال کرده است. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها