به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۴۶۹۰۸
به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا

بانک فرانسوی ۹ میلیارد دلار جریمه شد!

گروه اقتصادي: بانک فرانسوی 'ب‌.ان‌.پ پاریبا' با پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران، سودان و کوبا موافقت کرده است.
بر اساس توافقی که انجام شده، علاوه بر جریمه مالی، فعالیت تجاری این بانک هم برای مدتی با محدودیت روبه‌رو می‌شود. انتظار می‌رود ممنوعیت تجارت با دلار آمریکا از جمله این محدودیت‌ها باشد.
بانک ب‌.ان‌.پ پاریبا از سوی دولت آمریکا متهم شده است که با پنهان کردن معاملات کلان با مشتری‌هایی در ایران، سودان و کوبا به آنها کمک کرده تا تحریم‌های آمریکا علیه این کشورها را دور بزنند. تنش دیپلماتیک روز یکشنبه ژان لورن بوناف، مدیر عامل این بانک در پیامی به کارکنان آن از 'مجازات سنگین' بانک از سوی آمریکا خبر داد.

جریمه ۸.۹ میلیارد دلاری این بانک فرانسوی، بیشترین جریمه‌ای است که تاکنون دولت آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها علیه یک موسسه اعمال کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کل سود بانک ب‌.ان‌.پ پاریبا در سال ۲۰۱۳، معادل ۶.۶ میلیارد دلار و درآمد کل آن کمتر از ۳۹ میلیارد دلار اعلام شده است.

دولت آمریکا این بانک را مجبور کرده است که سه مدیر ارشد خود را هم که به گفته آنها با دور زدن تحریم‌ها در ارتباط بوده‌اند، اخراج کند. مجازات سنگین این بانک باعث ایجاد تنش‌ دیپلماتیک بین دولت فرانسه و آمریکا شده است. چندی پیش فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش هشدار داد که تعیین مجازات کلان برای ب‌.ان‌.پ پاریبا باعث کاهش اعتماد به کل سیستم بانکی در اروپا خواهد شد. حدود یک ماه پیش هم مقام‌های فرانسوی هشدار دادند که چنین جریمه‌ای مذاکرات جاری بر سر یک پیمان تجاری مهم بین اروپا و آمریکا را با مشکل رو‌به‌رو خواهد کرد.