به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۷ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۴۸۷۲۲
واكنش‌به سرنگون‌كردن هواپیمای‌ مسافری مالزی

باراك اوباما: یک «تراژدی وحشتناک» است

گروه بين الملل: هواپیمای بوئینگ 777 مالزیا ایرلاین بعدازظهر پنجشنبه با 295 مسافر و خدمه در منطقه شاختیورسک در شرق اوکراین سرنگون شد و همه سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.
باراك اوباما: یک «تراژدی وحشتناک» است
به گزارش ایرنا، هواپیمای بویینگ 777 مالزیا ایرلاین ساعت پنج و 20 دقیقه بعدازظهر پنجشنبه به وقت مسکو، 10 دقیقه قبل از ورود به حریم هوایی روسیه در محدوده مرزی 60 کیلومتری در بخش گرابوو در منطقه شاختیورسک استان دونتسک اوکراین سرنگون شد. هواپیما به چند قسمت تقسیم شده و قطعات لاشه های آن در محدوده ای به شعاع یک کیلومتر در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب پراکنده شده است. دقايقي قبل از اعلام سقوط اين هواپيما، يكي از فرماندهان شورشي هوادار روسيه در يكي از شبكه هاي اجتماعي خبر داده بود كه نيروهايش يك هواپيماي اوكرايني را با شليك موشك سرنگون كرده اند كه همين امر نشان دهنده اشتباه محاسبه شورشيان در تشخيص هواپيما بوده است. 

آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت: هواپیمای مسافربری مالزی را شبه نظامیان با یک موشک ˈبوکˈ سرنگون کرده اند. وی افزود: در هنگام اصابت موشک به هواپیما، این بویینگ در ارتفاع 10 هزار متری پرواز می کرد و در این حادثه 303 نفر جان خود را از دست داده اند.
خبرگزاری ریانووستی در گزارش دیگری اعلام کرد: 23 نفر از مسافران هواپیمای مالزی را اتباع آمریکایی تشکیل می دادند. به گزارش این رسانه هواپیمای بویینگ 777خطوط هوایی مالزی ساعت 12 ظهر امروز به وقت محلی از آمستردام به مقصد کوالالامپور به پرواز درامده بود. 

واكنش اوباما 
رئیس جمهور آمریکا گفت: سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در مرز اوکراین و روسیه یک ˈتراژدی وحشتناکˈ است و آمریکا هرگونه کمکی بتواند برای تعیین چند و چون این حادثه خواهد کرد. به گزارش رویترز از ˈویلمینگتونˈ در ایالت دلور آمریکا، اوباما خاطرنشان کرد که مقام‌های آمریکایی در حال بررسی این امر هستند که آیا شهروندان آمریکایی در هواپیمای سانحه دیده مالزیایی در اوکراین حضور داشته اند یا خیر. جهان در حال مشاهده گزارش ها در خصوص یک فروند هواپیمای مسافربری سرنگون شده نزدیک مرز روسیه و اوکراین است و ممکن است این یک فاجعه وحشتناک باشد.

پیش از این، کاخ کرملین روسیه اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور و باراک اوباما همتای آمریکایی او درباره سانحه سقوط هواپیما در اوکراین گفت و گو کرده اند. برخی از گزارش ها حاکی از حضور بیست و سه تبعه ی آمریکایی در هواپیمای مالزی است اما تاکنون هیچیک از مقامات واشنگتن این موضوع را تایید نکرده اند. هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 هواپیمایی مالزی پنجشنبه شب در شرق اوکراین سقوط کرد و بنا بر برخی گزارش ها ، اصابت یک موشک زمین به هوا عامل سرنگونی آن بوده است.
 
رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده که این حادثه یک ˈاقدام تروریستیˈ بوده است. بنا به تازه ترین گزارش ها ، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که دستکم چهار تبعه فرانسه در این هواپیما حضور داشته اند. ˈمارک روتهˈ نخست وزیر هلند نیز از این حادثه ابزار بهت و حیرت عمیق کرده است. 

واکنش سناتور آمریکایی به سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در اوکراین 
در همين «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در اوکراین گفت: در صورتی که روسیه یا شبه نظامیان طرفدار روسیه در اوکراین مسئول سقوط این هواپیما باشند، این امر پیامدهای بسیار جدی و ناگواری خواهد داشت و واکنش شدید آمریکا را می طلبد. جان مک کین از منتقدان دولت باراک اوباما در گفت وگو با شبکه خبری «ام.اس.ان.بی.سی» افزود: نتیجه گیری قطعی درباره این حادثه بسیار زود است.

وی با بیان اینکه هواپیماهای اوکراینی در روزهای اخیر (در منطقه سقوط هواپیمای مسافربری) سرنگون شده اند، افزود: ˈشناسایی اشتباهیˈ هواپیمای مالزی ممکن است دلیل بروز این حادثه باشد که این امر واکنش شدید آمریکا را می طلبد. وی گفت: اگر چنین باشد و روسیه یا شبه نظامیان طرفدار روسیه اشتباهی هواپیمای مالزی را به جای هواپیمای اوکراینی سرنگون کرده باشند، این یک تراژدی ناگوار است و پیامدهای شدیدی خواهد داشت.

مک کین با بیان اینکه جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین و دولت کرملین ˈواقعا یکی هستندˈ، افزود: هر دوی آنها توانایی سرنگون کردن هواپیمای مالزی را داشته اند. پیش از این، یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین اعلام کرده بود که جدایی طلبان اوکراین هواپیمای مالزی را با استفاده از یک موشک زمین به هوای روسی سرنگون کرده اند اما جدایی طلبان اوکراین هرگونه دخالت در این کار را تکذیب کرده اند.

مک کین در بخش دیگری از این گفت وگو، با انتقاد از چگونگی برخورد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با بحران اوکراین، دور تازه تحریم های اعلام شده کاخ سفید علیه روسیه را نیز رد کرد. مک کین رقیب انتخاباتی اوباما در انتخابات سال 2008 بود در ادامه افزود: آمریکا با کمک های اندک خود (به دولت اوکراین) در واقع توهین آمیز رفتار کرده است؛ اوکراینی ها از ما عاجزانه تقاضای سلاح های دفاعی کرده اند و ما به آنان سلاح نداده ایم. وی با بیان اینکه تاکنون تحریم ها علیه روسیه اندک بوده است، گفت: دور تازه تحریم ها علیه مسکو شاید کمکی بکند اما اگر از دولت اوکراین سوال کنید، آنها می گویند به سلاح برای دفاع از خود نیاز دارند.