به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۲۹
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۷ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۸۷۴۹
گاف رهبر روسي‌ شورشیان لحظاتی پیش از انتشار خبر سرنگوني هواپيما

ملیت مسافران هواپيماي سرنگون شده اعلام شد

گروه بين‌الملل: نشریه اکسپرس انگلیس نوشت: ایگور استرلکوف سركرده روسي تبار شورشیان اوکراین لحظاتی پیش از انتشار گزارش سقوط هواپیمای مالزیایی در رسانه ها، در یکی از شبکه های اجتماعی نوشته است که نیروهای او بوسیله ی موشک، هواپیمایی که تصور می‌کردند متعلق به ارتش اوکراین است را ساقط کردند. وی نوشته است: به شما هشدار داده بودیم که در آسمان ما پرواز نکنید.
ملیت مسافران هواپيماي سرنگون شده اعلام شد
استرلکوف در ادامه نوشته است: پرنده روی انبوه زباله‌ها سقوط کرد. به مناطق مسکونی آسیبی وارد نشده است. غیرنظامیان مجروح نشده‌اند. استرلکوف یا همان ایگور گیرکین، سرهنگ بازنشسته ارتش روسیه است. او فرمانده شورشیانی است که اسلوویانسک در شرق اوکراین را به تصرف درآورده اند.  همسر سابق او و فرزندانش همچنان در روسیه زندگی می کنند و شماره گذرنامه روسی او در رسانه های اوکراین منتشر شده است.  استرلکوف بین سال های 1999 تا 2005 به عنوان مامور سرویس امنیت فدرال روسیه در چچن حضور داشته است.

در همين حال، شرکت هواپیمایی مالزی روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد از 298 سرنشین پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی این کشور که در مسیر آمستردام به کوالالامپور در اوکراین سرنگون شد 154 نفر تبعه هلند بوده اند. این پرواز حامل 298 نفر متشکل از 283 مسافر از ملیت های مختلف و 15 خدمه پرواز مالزیایی بوده است. این شرکت اعلام کرد 43 مالزیایی شامل 15 خدمه پرواز و دو کودک نیز در بین سرنشینان هواپیما دیده می شوند و 27 استرالیایی جزو مسافران این پرواز بوده اند.

12 اندونزیایی از جمله یک نوزاد، 9 انگلیسی، چهار آلمانی، سه فیلیپینی و یک کانادا در لیست مسافران این هواپیما دیده می شوند. شرکت هواپیمایی مالزی اعلام کرد چهار بلژیکی نیز در بین مسافران پرواز ام.اچ 17 بوده اند، اما وزارت امور خارجه بلژیک پنج تبعه این کشور را تایید کرده است.
خطوط هوایی مالزی تاکنون ملیت 41 مسافر را اعلام نکرده است.

اخبار و تصاویر منتشر شده از این حادثه در رسانه های خبری روسیه حاکی است که هواپیمای بویینگ متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی (مالیشین ایرلاین) در حدفاصل شهرهای دونتسک و شاختارسک در نزدیکی مرز روسیه و در شرایطی که در ارتفاع 10 هزار متری پرواز می کرد، ساقط شده است.
کانال های تلویزیونی روسیه تصاویری از محل هواپیمای سرنگون شده مالزیایی را نشان می دهند که تکه های هواپیما در محل پراکنده شده است و ستونی از دود در محل حادثه به هوا بلند شده است.

در محل سقوط هواپیما گذرنامه های شهروندان مالزی پراکنده شده است و تکه ای از بدنه هواپیما که پرچم مالزی بر آن نقش بسته است در کانال های تلویزیونی نمایش داده می شود. یک مقام آگاه در وزارت کشور اوکراین به خبرگزاری اینترفکس گفته است که این هواپیما را یک فروند موشک زمین به هوا سرنگون کرده است.

رسانه های خبری روسیه به نقل از یک مقام آگاه در جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند که با توجه به ویرانی زیرساخت های ارتباطات هوایی در این منطقه نباید پروازهای هوایی مسافری بر فراز آن انجام گیرد. مقام یاد شده با بین اینکه عملیات کنترل پروازهای مسافری در خاک اوکراین از طریق کی یف انجام می گیرد افزود: اینکه چگونه یک هواپیمای مسافری به آسمان این منطقه وارد شده است مبهم می باشد. در درگیری های دونتسک (میان نیروهای دولتی اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب) برج مراقبت فرودگاه شهر به عنوان بخشی از سامانه یکپارچه نظارتی ویران شد و به همین دلیل هواپیماهای مسافری نمی توانند در آسمان اینجا پرواز کنند.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های خبری روسیه، نهاد مراقبتی حمل و نقل هوایی اوکراین هشتم ماه گذشته میلادی به منظور تضمین امنیت مسافران تصمیم گرفت حریم هوایی استان های دونتسک و لوهانسک در شرق این کشور را به روی هواپیماهای مسافری ببندد.

آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین نیز در صفحه فیس بوک خود نوشت: هواپیمای مسافربری مالزی را شبه نظامیان با یک موشک بوک سرنگون کرده اند. وی افزود: در هنگام اصابت موشک به هواپیما، این بویینگ در ارتفاع 10 هزار متری پرواز می کرد.

 شوراي امنيت، جمعه براي بررسي سقوط هواپيما مالزي نشست برگزار مي کند
خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد شورای امنیت برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای مالزی روز جمعه نشست فوق العاده برگزار می کند. این نشست قرار است ساعت 14 به وقت گرینویچ برگزار شود.

 بايدن : سرنگون شدن هواپيماي مالزي ظاهرا تصادفي نبوده است
جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزی نزدیک مرز اوکراین و روسیه ظاهرا تصادفی نبوده است و این جت مسافربری در آسمان منفجر شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، بایدن افزود ممکن است تعدادی از اتباع آمریکا نیز در این هواپیما بوده باشند و مشخص شدن این مسئله، اولویت اصلی برای آمریکا در ارتباط با این حادثه است.

 انگليس تحقيق تحت رهبري سازمان ملل را درباره سقوط هواپيماي مالزي خواستار شد
انگلیس تحقیق تحت رهبری سازمان ملل متحد را در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری مالزی خواستار شد.

 اوکراين طرفداران روس را به مانع تراشي برسر راه تحقيقات درباره هواپيماي مالزي متهم کرد

رئیس اداره امور اضطراری اوکراین گفت جدایی طلبان مسلح مانع از تلاش ها برای تحقیقات درباره هواپیمای مسافربری مالزی می شوند که در اوکراین سرنگون شده است.