به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۶۳۵۴۹
اطلاعات در یک نگاه

موانع به کارگیری نقدینگی در بخش تولید

گروه سیاسی: رئیس جمهوری: تحریم‌ها را به یاری خدا از پیش پای مردم بر می داریم، لاریجانی: قوانین فعلی مانع به کارگیری نقدینگی در بخش تولید است و ایران خواستار ایجاد نظام نظارتی و موثربین المللی درباره تحریم‌ها شد موضوع های مهم روزنامه اطلاعات برای انتشار در شماره روز سه شنبه محسوب می‌شود.
موانع به کارگیری نقدینگی در بخش تولید
این روزنامه با بازتاب عنوان رئیس جمهوری: تحریم‌ها را به یاری خدا از پیش پای مردم بر می‌داریم، برای تیتر یک نوشت: به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی ضمن گرامیداشت روزهای متبرک و مقدس این هفته و هفته پیش رو، یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی را کنترل تورم نامید و گفت که ما در یک سال و نیم گذشته امتحان کردیم و متوجه شدیم که یکی از مسائل اساسی در تورم، پایه پولی است و خطرناک ترین وسیله برای افزایش تورم، پول پرفشار در مبادلات پولی است. وی مذاکرات هسته‌ای را پیچیده خواند و گفت: ما به مذاکره کنندگان خودمان صد در صد اعتماد فنی و حقوقی داریم و کارکشته هستند، مردم هم کاملا اعتماد داشته باشند راهی را که انتخاب کرده‌ایم، درست است و آن را پیش خواهیم برد و در عین حال حواسمان باید جمع باشد که چگونه این مسیر را طی کنیم. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌گویند مذاکرات را رها کنید و بعضی‌ها می گویند زود باشید و آن را به نتیجه برسانید. ما حرف هیچ کدام را گوش نمی‌کنیم و آرام آرام سنگ گنده‌ای که 12 سال پیش در چاه عمیق افتاده است را بیرون می‌آوریم .چرا که هم طنابش را داریم و هم زورش را و قادریم این سنگ بزرگ را بیرون بیاوریم تا مردم به حقوق خود دست یابند.

لاریجانی: قوانین فعلی مانع به کارگیری نقدینگی در بخش تولید است، تیتر دیگر روزنامه اطلاعات محسوب می شود. سومین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری به همت مرکز پژوهش های مجلس در سالن مشروطه مجلس برگزار شد. دراین همایش علی لاریجانی رئیس مجلس، حجت الاسلام و والمسلمین علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری،دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات،کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس وهمچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سخنرانی کردند. لزوم تهیه بسته رونق تولید کشور، ضرورت بهره گیری از اندیشمندان در قانونگذاری و تاکید بر خروج از اقتصاد تک محوری و متکی بر نفت از جمله موضوعات مطرح شده از سوی سخنرانان این همایش بود. وی با بیان این که شرایط فعلی به گونه‌ای است که می‌توان بودجه جاری را جواب داد و فقط کمی به بودجه عمرانی کمک کرد، واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای حل این مشکل اعلام کرد و گفت: 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که باید به بخش تولید وارد شود ولی با قوانین موجود، این مشکلات حل نمی‌شود.

این روزنامه با بررسی موضوع ایران خواستار ایجاد نظام نظارتی و موثربین المللی درباره تحریم‌ها شد، نوشت: ایجاد نظامی نظارتی و موثر در امر تحریم ها به گونه‌ای که بتواند تحولات این پدیده ضد انسانی بین المللی و تبعات آن در بهره مندی حقوق بشر را رصد کند، وظیفه مبرم بین المللی است. به گزارش ایسنا، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان این مطلب در همایش بین المللی آثار منفی تحریم‌های مالی و اقتصادی در بهره مندی از حقوق بشر که دیروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: براساس حقوق عرفی و حتی معاهدات، هیچ عمل متخلفانه بین المللی که انتساب آن به یک یا چند دولت محرز شود، نمی‌تواند بدون مسئولیت و پاسخگویی رها شود، بنابراین پاسخگویی و مسئولیت نسبت به عمل متخلفانه بین المللی حلقه وصل نظام بین المللی در هر دوره تاریخی بوده و اجرای آن متناسب با مقتضیات آن دوره است. وی اضافه کرد: پس از شناخت ماهیت تحریم‌ها، تبیین اصل حقوقی پاسخگویی و مسئولیت دولت‌ها و قراردادن آن درچارچوب تحمیل تحریم‌ها مورد نظر است. از این رو ایجاد یک نظام نظارتی موثر در امر تحریم ها به گونه‌ای که بتواند تحولات این پدیده ضد انسانی بین المللی را بر بهره مندی حقوق بشر رصد کند، وظیفه اصلی و روشن بین المللی است.

روزنامه اطلاعات با انعکاس عنوان پیوستن صدها تن از عشایر اهل سنت سوریه به ارتش برای مبارزه با داعش نوشت: صدها تن از عشایر دیرالزور در اقدامی بی سابقه با هدف مبارزه با گروهک تروریستی تکفیری داعش به ارتش سوریه ملحق شدند.افراد عشیره «الشعیطات» که پیشتر در دیرالزور سکونت داشتند و به دست عناصر داعش از خانه و کاشانه خود آواره و صدها تن از آنها قتل عام شدند، بعد از گذراندن دوره‌های نظامی در پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در شهر تدمر واقع در ریف حمص با هواپیما وارد شهر دیرالزور شدند و به صفوف ارتش در نبرد علیه داعش پیوستند.

این روزنامه با بررسی موضوع مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا به سرپرستی عراقچی و شرمن نوشت: هیات های ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و در ادامه مذاکرات جامع ، عصر دوشنبه در ژنو با یکدیگر دیدار کردند. این دور از گفتگوها با محوریت ارزیابی ایده‌ها و پیشنهادهای ارائه شده در آخرین دور مذاکرات در وین انجام می‌شود و برای اولین بار است که گفتگوهای ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان و بدون حضور کاترین اشتون و محمدجواد ظریف به انجام می‌رسد. در ادامه این دور از مذاکرات احتمال داردامروز هیأت‌های مذاکره کننده ایران و فرانسه هم با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.همچنین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 فردا برای جمع بندی آخرین دیدارها و نظرات با یکدیگر دیدار می‌کنند.