به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۶۵۷۴۷
معني واژه «اعتراض»، به «فتنه» تغيير يافته است!

جايگاه‌منتقد،معترض و مخالف در ايران كجاست؟

کسانی که از لزوم توجه منافع ملی دم مي‌زنند، باید بدانند که حفظ امنیت ملی کشور در گرو توجه و احترام به خواست توده‌هاي مردم، احترام به "حق انتخاب" آنان، پرهیز از "محدود کردن" این حق و به رسمیت شناختن حق اعتراض و انتقاد برای مردم است.
جايگاه‌منتقد،معترض و مخالف در ايران كجاست؟
دکتر حسن دادخواه

گروه سياسي: تاکید و سفارش قرآن‌کریم بر ضرورت مطالعه سرنوشت ملت‌ها از سویی و فواید نهفته در مطالعه تاریخ معاصر کشورها از سویی دیگر، باید ما را به بررسی علل و بسترهای پیشرفت و پسرفت جوامع انسانی ترغیب کند. از رهگذر این بررسی است که مي‌توانیم به راز و رمز خوشبختی یا بد احوالی آن جوامع پی ببریم و کوشش کنیم تا جامعه ما از گرفتار آمدن در سرنوشت مشابه، نجات یابد و راهی را برگزنیم که به سرمنزل بهروزی منتهی شود.

در این یادداشت، کوشش شده تا به قصد دستیابی به اهداف زیر، به واکاوی مقولات اعتراض، انتقاد، تجمع و نهايتا مخالفت قانونمند در ایران بپردازد و از لابه لای مجموعه کنش‌ها و سخنان و موضع گیری‌هاي افراد متفرقه پیرامون معترض، منتقد يا نهايتا مخالف بودن، نکاتی را بیرون بیاورد که آموختن آن، مي‌تواند در جلوگیری و پیشگیری از اتفاقات مشابه پس از انتخابات سال 88، کمک شایان توجهی برای ما به دنبال داشته باشد. اهداف نگارنده عبارت است از:

1- کالبد شکافی آن رخداد، برای درس آموزی از آن در راستای ساختن آینده کشور و کاستن از میزان تخریب آن و عدم تکرار رخداد مشابه.
2- بهره گیری از همه دیدگاه‌ها و همه دسته‌هاي مردم و بالا بردن سطح همبستگی ملی.
3- شناخت اشتباهات و خطاهای گذشته و ارزیابی تصمیمات با هدف جلوگیری و پیشگیری از تکرار آن.
4- یافتن راه‌هاي عملی برای رفع کاستی‌ها و جبران نواقص.
5- کمک به بالا بردن حساسیت‌ها نسبت به اهمیت مصالح و امنیت ملی و گذشتن از منافع فردی و گروهی در راستایتحقق منافع ملی ایران.

برخی از آن نکات و درس‌هاي آموختنی به قرار زیر است:
1- خودداری از اطلاق نام"فتنه" بر حرکت‌های اعتراضی
یاد کردن از حرکت اعتراضی مسالمت‌جویانه مردم، با عنوان فتنه، نشان از نوع نگاه مقامات بلند پایه به مقوله مردم، ملت، حقوق شهروندی و به رسمیت شناختن حق اعتراض برای مردم دارد. در تاریخ خلافت‌ها در سرزمین‌هاي اسلامی، همواره به هرگونه اعتراض مردمی، فتنه گفته و مي‌گفتند زیرا حاکمان، خود را برکشیده و منتخب از جانب خدا مي‌دانستند و از این رو، برای مردم نقشی در حکومت جز فرمانبرداری و بیعت قائل نبودند و از نگاه آنان، مردم از حق اعتراض و انتقاد بی بهره بوده و هر گونه نافرمانی و اعتراض مردم، فتنه ای با هدف مخدوش کردن مشروعیت الهی حکومت به شمار مي‌رفت.
در عصر حاضر، پذیرش تئوری یاد شده حکومتی از سوی مردم جایگاهی ندارد. در تئوری‌هاي مدرن حکومتی، حکومت برکشیده و منتخب از سوی مردم است و منشا مشروعیت نظام‌هاي سیاسی و حکومت ها، رای و انتخاب مردم است.

از این رو، مقامات حکومتی از سوی مردم انتخاب شده اند تا کشور را بر اساس قانون مصوب اداره کنند و این رای و انتخاب مردم است که به ایشان مشروعیت بخشیده و آنان هیچ برتری دیگری بر مردمان ندارند. نیک روشن است که مردم در این تئوری حکومتی از حق اعتراض و انتقاد برخوردارند و مي‌توانند به اشکال گوناگون و به طور مسالمت جویانه در هر موضوعی، مخالفت خویش را به مقامات منعکس نمایند. از این روست که در چنین دولت هایی، مقامات در خدمت مردم قرار دارند و اعتراض آنان را حتی اگر به خطا باشد، مي‌شنوند و از آن استقبال مي‌کنند و در هر حال، آن را فتنه قلمداد نمی‌کنند.

2- خودداری از منتسب کردن حرکت اعتراضی به بیرون از مرزها

انتساب دادن منشا حرکت اعتراضی مردم به بیرون از مرزها و ادعای ارتباط میان رهبران و حامیان حرکت‌هاي اعتراضی با سرویس‌هاي جاسوسی بیگانگان و بزرگ کردن برخی ابراز خرسندی‌هاي بیگانگان از حرکت اعتراضی مردم، در بهترین برداشت، نشان از آن دارد که مقامات کشوری، وجود زمینه‌ها و بسترها و علت‌هاي داخلی برای اعتراض مردم را منتفی مي‌دانند و در بدترین تفسیر مي‌توان این انتساب را به دادن آدرس غلط به مردم و بهانه ای برای سرکوب معترضان و جدا کردن مردم از بدنه حرکت اعتراضی، تلقی نمود.

نیک روشن است که در یک حرکت اعتراضی بالاخره دسته‌هاي مردمی، هر یک با انگیزه ای خاص خود، به صف معترضان مي‌پیوندند (و البته همواره هم عده اي فرصت طلب و هرج و مرج طلب در اين جمع، حضور دارند كه تمايز آنها با بدنه اصلي معترضان وظيفه مقامات امنيتي، قضايي و پليس هر كشور است) و فقدان امکان اعتراض‌های صنفی موجب مي‌شود تا درخواست‌ها و مطالبات بی پاسخ مردم، به شکل توده ای از مشکلات حل نشده باقی بماند و در بزنگاه هایی سرباز کند و خرابی و بی نظمی به بار بیاورد.

برای گریز از این تخریب، ضرورت فراهم آوردن امکان اظهار نارضایتی‌هاي صنفی و بیان اعتراض مردمی، روشن و هویداست. به هر حال، تمام نظامهاي سیاسی باید باور کنند و به این باور احترام بگذارند که ممکن است که اشکالاتی در سیستم مدیریتی آنها وجود داشته باشد و وضع اجتماعي، اقتصادي، سياسي و ...، ممکن است حاصل سیاست‌هاي حکومتی باشد و از این رو، باید به مردم اجازه اعتراض و انتقاد بدهند و در فرصت مناسب نسبت به اصلاح سیاست‌ها اقدام کنند. به نظر مي‌رسد که مقامات حکومتی در کشورمان، از عملکردهای خود و وضعیت کشور تصویر بسیار مثبتی در ذهن داشته و از وجود نارضایتی در میان لایه هایی از طبقات مردم بی خبرند كه همواره هرنوع اعتراضي را، نزد داخلیان و بیرونیان مخدوش مي‌نمايند.

3- تقویت احزاب و باشگاه‌هاي سیاسی

وجود احزاب و باشگاه‌هاي سیاسی در هر کشوری، این امکان را برای مردم آن سرزمین فراهم مي‌کند تا به شکل سازمان یافته در سرنوشت خویش دخالت کنند و در قالب احزاب شناسنامه دار با حاکمان ارتباط برقرار کنند و نارضایتی خویش را به وسیله گفت و گوهای بلند مدت و تدریجی به اطلاع سیاستگذاران برسانند. ایفا نقش موثر مردم در تصمیم گیری‌ها موجب مي‌گردد تا مردم، حکومت را جزیی از دارایی خود بدانند و از این رو، در حفظ آن از هیچ کوششی دریغ نکنند.

در چنین جوامعی، احزاب نقش موثری در کنترل مردم و هدایت نارصایتی آنان و جلوگیری از تبدیل نارضایتی‌ها به یک توده متراکم، بر عهده دارند ولی در کشورهایی که مردم از این امکان بی بهره اند، نارضایتی‌ها در دل و ضمیر مردم روز به روز گرد آورده مي‌شود و آحاد مردم به دلیل هزینه بالای اعتراض انفرادی، سکوت و سکون را بر انعکاس مشکلات ترجیح مي‌دهند و اینگونه مي‌بینیم که مطالبات روی هم انباشته مي‌شود و با یک جرقه، آن خواسته‌هاي برآورده نشده به آتشی با زبانه‌هاي افراشته و ویرانگر تبدیل مي‌گردد.

4- لزوم بررسی و وارسی همه جانبه حرکت اعتراضی

برای شناخت همه جانبه و کامل و درست هر پدیده یا ناهنجاری اجتماعی و سیاسی، وجود کارشناسان بی طرف و با دیدگاه‌هاي متفاوت ضروری است. این بی طرفی و رنگارنگی در دیدگاه، موجب مي‌گردد تا آن کارشناسان با استقلال لازم، به بررسی علمی موضوع بپردازند و شجاعانه بتوانند اظهار نظر کنند. چنانچه کشوری فاقد کارشناسان بی طرف و متفاوت باشد؛ موضوعات تنها از یک جنبه مورد مطالعه قرار مي‌گیرد و فقط یک نتیجه از بررسی‌ها حاصل مي‌شود. به سخن دیگر، در این سرزمین‌ها، حرف‌ها و دیدگاه‌ها، تکراری و در تایید یکدیگر است و از همه شوراهای
اوج گیری انواع تهمت‌ها و بی اخلاقی‌ها به سوی منتقدان و معترضان به گونه‌اي است كه به مخالفان اين بهانه داده مي‌شود تا به صراحت بگويند اين چه سيستمي است كه در طول بيش از سه دهه، حتي يك حزب و يا حتي يك فرد مخالف خود را به رسميت نشناخته و نمي شناسد!
مشورتی و رسمی در حکومت، تنها یک صدا شنیده مي‌شود. این نقیصه موجب مي‌گردد تا مشکلات هیچ گاه بر طرف نشود و گره‌ها روز به روز بیشتر شود.

به گونه اي رفتار شده كه اين ارزيابي نزديك به واقعيت در اذهان حتي دوستداران انقلاب و كشور پيش بيايد كه ساختار سیاسی در کشور ما یک چرخه بسته است كه هیچکدام از بخش‌هاي آن، نمی تواند بخش دیگر یا کل مجموعه نظام را اصلاح کند و اصولا افراد منتقد بر وضع کنونی، فرصت ظهور و دستیابی به جایگاه‌هاي کلیدی را برای تاثیرگذاری به دست نمی آورند و چون امکان خود اصلاحی وجود ندارد؛ هر چند سالی، خواسته‌ها روی هم متراکم مي‌شود و به وضعیت هشدار مي‌رسد.

در بررسی علل و انگیزه‌ها و بسترهای حرکت اعتراضی معاصر در ايران، هیچ گاه به شنیدن سخنان متفاوت از دیدگاه رسمی حکومت، تن داده نشده و دستگاه‌هاي رسانه‌ای و تریبون‌ها و منبر‌هاي رسمی حکومت، نه تنها در اختیار کسانی که از اعتراضات حمایت مي‌کردند یا به نوع برخورد حکومت با اعتراضات، انتقاد داشتند، قرار نگرفت؛ بلکه هر روز شاهد اوج گیری روانه ساختن انواع تهمت‌ها و بی اخلاقی‌ها به سوی آنان هستیم به گونه‌اي كه به مخالفان اين بهانه داده مي‌شود تا به صراحت بگويند اين چه سيستمي است كه در طول بيش از سه دهه، حتي يك حزب و يا حتي يك فرد مخالف خود را به رسميت نشناخته و نمي شناسد!

از سوی دیگر، در انعكاس یک سویه اتفاقات در تنها رسانه رسمي كشور (صدا و سيما)، کارشناسان سیاسی و برخی افراد شاخص سیاسی همسو به واگویی خاطرات و مذاکرات خویش با رهبران معترضان مي‌پردازند و از جانب آنان، سخنانی بر زبان مي‌آورند که امکان سنجش درستی و نادرستی آن ادعاها برای شنوندگان میسر نیست. از این رو، وجود دستگاه‌هاي نظارتی و قضایی بی طرف و مستقل از دیدگاه حکومتی و دولتی که تنها بر اساس اصول دادرسی و به زبان حقوقی و نه سیاسی، با مردم سخن گویند و بتوانند جنبه‌هاي مختلف آن حرکت اعتراضی را بررسی کنند و با خاطیان برخورد قانونی نمایند ضروری است.

5- پرهیز و پایان دادن به حذف افراد دلسوز

محروم کردن جامعه و انقلاب و کشور از خدمات اجرایی افرادی که با اعتراضات مردمی به نوعی همراهی داشتند، نوعی خیانت به مردم و میهن است و موجب مي‌گردد تا دسته هایی از افراد سست عنصر، برای باقی ماندن بر پست‌هاي خویش، به چاپلوسی و تظاهر بپردازند و بدون حایز بودن شرایط و شایستگی لازم به سطوحی از مدیریت کشور وارد شوند. وجود اختلاس، قانون شکنی و بد اخلاقی‌ها در حوزه‌هاي اقتصادی و فرهنگی طبعا مي‌تواند حاصل نفوذ این دسته از افراد فرصت طلب باشد. ضمن آنکه تبدیل انسان‌هاي مسلمان به نیروهای خوار و ذلیل، که مجبورند خلاف باورهای خویش نقش بازی کنند؛ اصولا با شرع انور در تغایر آشکار است.

6- احترام به حق انتخاب و به رسمیت شناختن حق انتقاد برای مردم

در  سال 88، جمع زيادي از شهروندان كشور به درست یا نادرست و با مشاهده قرائن و نشانه هایی، احساس کردند (صحيح يا ناصحيح بودن احساس آنها، اصل نيست)  که به انتخاب آنان به نوعی بی‌احترامی شده است و بر اساس این برداشت، حرکت اعتراضی همراه با سکوت را با طرح این پرسش که رای من کجاست؟ شروع کردند... كه در امتداد آن حوادثی به وقوع پیوست (از سوي هر دو طرف) که به هیچ وجه برازنده و شایسته کشور، انقلاب اسلامی و حکومت نبود. اعتراف و اقرار چندین تن از مقامات شاخص نظام در این باره، گویای این واقعیت است.

در انتخابات 24 خرداد سال گذشته ریاست جمهوری، یعنی چهار سال پس از گذشت آن حوادث تلخ، مردم به گفتمان اصول گرایان افراطی، دوباره یک "نه" بزرگ گفتند و در غیاب نماینده ای شاخص از گفتمان اصلاح طلبی، گفتمان اعتدال را به عنوان نزدیک ترین گفتمان به گفتمان اصلاح طلبی برگزیدند. به زبان دیگر، در یک انتخابات قانونی و به دور از تبلیغات پرحجم حکومتی، مردم بار دیگر، از میان داوطلبان ریاست جمهوری، فردی را برگزیدند که در مقایسه با دیگر داوطلبان، بیشترین فاصله را با گفتمان غالب و کنونی دارد.

از سوی دیگر، حجم بالای تبلیغات در محکوم کردن حوادث 88 در تریبون‌ها و منابر رسمی، گویای زنده بودن گفتمان اصلاح طلبی یا دست کم وجود نارضایتی از گفتمان رسمی است اما حجم بالای تبلیغات دستگاه‌هاي رسمی در کوبيدن و معترضان، مي‌تواند نشان از وجود میل و علاقه مردم به همان حرکت باشد تا جاييكه تريبون‌ها و چهره‌هاي رسمي اصولگرا هم پس از 5 سال صراحتا از زنده بودن آن حركت سخن مي گويند.

این برخوردهای خارج از اخلاق و عرف سیاسی نشان مي‌دهد که متاسفانه بی‌اعتنایی به رای و نظر بخش عمده اي از مردم همچنان ادامه دارد و لزوم پرهیز از این رفتار و صدمات و لطمات آن به کشور، چندان مورد اهتمام صاحبان تریبون‌ها و منابر رسمی قرار نگرفته است. از این رو، کسانی که از لزوم توجه منافع ملی و نظم داخلی کشور دم مي‌زنند، باید بدانند که حفظ امنیت ملی کشور در گرو توجه و احترام به خواست توده‌هاي مردم ، احترام به "حق انتخاب" آنان ، پرهیز از "محدود کردن" این حق و به رسمیت شناختن حق اعتراض و انتقاد برای مردم است.

7- خودداری از بهره جویی از عنصر دین و دینداری به عنوان ابزاری برای بدنام کردن منتقدان

باور به ارزشهای دینی، دست کم در سرزمین ما، به یک امر عمومی تبدیل شده است و همه مردم کم و بیش به آموزه‌هاي دینی پایبند هستند، حتی کسانی که از دیدگاه فلسفی، مادیگرا هستند و از نظر مسلک سیاسی به چپ کمونیستی گرایش دارند؛ در رفتار‌هاي اجتماعی و فردی در سطوحی تابع ارزش‌هاي دینی هستند و به نمادهای مذهبی و مورد احترام جامعه، احترام مي‌گذارند. مانند ادای احترام به مراسم و مناسبت هاي اهل بیت علیهم السلام و ...

متاسفانه، دسته بندی‌هاي سیاسی میان نخبگان جامعه، از نظر دینداری نیز آنان را به دو شق تقسیم نموده است. اصولگرایان، خویش را به ارزش‌ها به ویژه حجاب زن و شکل ظاهری مردان و نهادهای سنتی دینی پایبند مي‌دانند و به ظواهر و مناسک و انجام عبادات جمعی خویش را مشتاق تر نشان مي‌دهند و گروه مقابل یعنی اصلاح طلبان را که معمولا به مقوله دین از نگاه عقل و توجیه عقلانی مي‌نگرند، به سستی و بی اعتنایی در اعتقادات دینی متهم مي‌کنند.

از سوی دیگر، چند سالی است که در تبلیغات رسمی رسانه‌هاي حکومتی، توجه به مناسک و مناسبت‌هایی که برگزاری مراسم برای آنها تاکنون مرسوم نبوده است، بالا گرفته است كه به نظر مي‌رسد که توجه به برگزاری این مناسبت‌ها و تجمع‌هاي فراوان به بهانه آن، بیش از آنکه به انگیزه‌هاي دینی همراه باشد؛ به مانور سیاسی تبدیل شده است. به زبان روشن‌تر، اصولگرایان که در اغلب انتخابات، نتوانسته‌اند رای مردم را به خود جلب کنند، برای اینکه به دیگران بگویند که هنوز هستیم و حرف آخر را ما مي‌زنیم، از این مراسم و امکانات عمومی مانند مساجد و نمازهای جمعه، برای یارگیری و اردوکشی و حفظ تشکل‌هاي خود بهره مي‌جویند و در لباس دینداری، مقاصد سیاسی خود را پی مي‌گیرند.

اصولگرايان در همين راستا، با نشان دادن برخی فیلم‌ها و صحنه‌هاي مشکوک در پاره ای تجمعات، معترضان را که از امکانات رسانه ملی بی بهره‌اند؛ به توهین به نمادهای مذهبی متهم مي‌کنند و از این رهگذر مي‌خواهند اعتبار و اصل دینداری اصلاح‌طلبان و همه منتقدان سیاسی خود را نزد مردم متدین، مراجع عظام و روحانیت، خدشه‌دار کنند و اینگونه از دین به عنوان ابزاری برای اثبات صحت راه و روش‌هاي سیاسی خود و ملکوک کردن باورهای سیاسی منتقدان بهره مي‌جویند. حال آنکه نمی دانند با این اقدام خویش، موجبات وهن دین و دینداری را در این سرزمین فراهم نموده‌اند.

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۰۹:۴۲
هر موقع ذیل اخبار مربوط به همه شخصیتهای نظام جهت طرح نظر و انتقاد باز شد آنگاه میتوان دم از فضای نقادی زد (276682)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۵۲
ذیل شخصیتهای نظام پیشکش ذیل شجونی را دیگه چرا می بندی؟؟؟!!! (276724)
حبيي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۰۵
معني واژه «اعتراض»، به «فتنه» تغيير يافته است! واقعي ترين و بهترين تيتر است. و بايد در فرهنگ لغات دهخدا و معين معني فتنه را به تظاهرات مخالفان و منتقدان تغيير داد!! زيرا كلهم اجمعين در ايران هر نوع تجمع، تظاهرات، راه پيمايي و ... (چه مجوز بدهند چه ندهند)، به معني فتنه است! اما هر نوع تجمع، تظاهرات، راه پيمايي حكومتي، معني حماسه مي دهد! (276734)
فردوس توس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۲
براستی که خوب بود اما چه باید کرد؟ چرا برخی صاحبان قدرت اصلاح طلبان را مساوی فتنه قرار میدهند؟؟ (276745)
علت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۵۱
برای این است که اصلاح طلبان را دست نیافتنی وخواستنی برای مردم جلوه بدهند تا سقف مطالبه مردم همین اصلاح طلبان باشند ونه فراتر از آنها!!!!! (276764)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۳:۳۲
براستی منافع تندروها در تساوی فتنه با اصلاحات چیست؟؟؟؟؟ (276781)
يك هوادار اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۱۶
يك پيام هم براي جناب حجت الاسلام علم الهدي امام جمعه مشهد ؛ آقاي علم الهدي اين احمدي نژاد حالا حالا ها با شماها كار دارد صبر كنيد! اين خبرهاي اختلاس كه يكي يكي صداشان دارد او دارد مديريتتان مي كند حالا ببينيد كي گفتم !!!!!!! (276951)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۰۹:۵۹
در این که قضایا سال 88 فتنه بود هیچ شکی در آن نیست . در آن قضایا مردم را برای اهداف خود فریب دادند و آنها را به خیابان ها کشاندند و در موقع سختی خود فرار و مردم را رها کردند اگر فتنه نبود اصول اولیه نظام را لگد مال نمی کردند منکراصل اول قانون اساسی ایران شدند به تمام شعار های این نظام پشت پا زدند در عاشورا آن قضایا را ایجاد کردند مگر فتنه چیست فردی که هنوز نتایج انتخابات معلوم نشده خود را پیروز انتخابات می نامد و حمله کننده به خیمه های عاشورا را امت خدا جو می نامد این مصداق فتنه نیست؟؟؟؟؟؟ (276684)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۰۶
پاسخ شما در دل مطلب آمده است : «... اين چه سيستمي است كه در طول بيش از سه دهه، حتي يك حزب و يا حتي يك فرد مخالف خود را به رسميت نشناخته و نمي شناسد!» (276735)
سنگ اول گر نهد معمار کج ..............
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۹
از همون ابتدای کار که گروههای چپ در قدرت بودند سنگ بنای کار را کج گذاشته اند واین دیوار تا ثریا کج کج خواهد رفت (276753)
.... ....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۲۶
پس بنی صدر چی بود؟ مسعود رجوی هم که در انتخابات مجلس شرکت کرد ولی از مردم سیلی خورد مخالف نبود!!! و حتما با این حساب خاتمی هم فیلم بازی میکنه دیگه !!!!
حبیب آقا در این نظام مثل هر نظام دیگری تا افراد در چهارچوب قانون رفتار کنند حق فعالیت دارند و در غیر اینصورت تکلیف را بازهم قانون اساسی مشخص می کند. (276958)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۰۹
اصل اول قانون اساسی چیست که هفتادمیلیون آدم نمیفهمند و فقط شما می فهمید؟ قبل از اصل اول اصول بنیادین انقلاب را یادآوری می کنم: استقلال(یعنی نه شرقی نه غربی،حالاکه به شرق وصلیم هم شرقی هم غربی چی عیبی داره؟) آزادی(چی جوابی داری براش؟؟؟) جمهوری(سرتو میتونی بالابیاری؟؟؟؟) اسلامی( اسلامی که درصدرانقلاب وعده دادند این نوع اسلام بود؟).
جمع کنین کاسه کوزه تون رو و رهاکنین این ملت همیشه سوخته رو... (276737)
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۳۳
سلام
هفتاد میلیون نفر رو ریختی توی سبد خودت ؟؟؟!!! عجب ! (276756)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۱۷
من دارم میگم همه ی مردم قانون اساسی رو میفهمند و نیاز به تفسیر رای شماها وجود نداره نه اینکه همه ی مردم هم فکر و هم رای من اند! واقعا اینقدرساده اید یا مغرض بودن تو ذات شماست؟ قانون اساسی و تفسیروفهم اون مال همست نه فقط شماها.گرفتی چیشد ؟
بعدشم جمعیت نزدیک هشتادمیلیونه و فوق فوقش فقط همون ده میلیون طرفدارشمان.پس زیادم بی ربط نگفتم! (276809)
بیدار باش
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۴۰
تو هم اینقدر دم از قانون اساسی نزن.
رئیس جمهور اصلاح طلبتان ،8 سال مردم را سر کار گذاشت.آیا توانست طبق این قانون اساسی کاری انجام دهد نه.
هر کاری در جمهوری اسلامی انجام می شود طبق قانون اساسی است .
پس اینقدر نگویید قصد داریم قانون اساسی را کامل اجرا کنیم.
اصلاحات ممکن نیست (276843)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۹:۲۳
نرخ رشد اقتصادی 7/8 فضای باز سیاسی بهبود وجهه ایران در جهان نرخ تورم تک رقمی افشای قتل های زنجیره ای و... محصول اصلاحات بود. (276896)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۳:۳۸
چشمتون رو رو واقعیت نبندید........ (276998)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۰
منتقد ،معترض ومخالف هر سه بدلیل نبود ازادی بیان و چسباندن انگ ضد نظام و اقدام علیه امنیت ملی راهی جز زندان برایش تعریف نشده البته از نظر قانون نه بلکه از نظر اقایان نوظهور (276794)
ulk
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۲۵
ضبط نوشته های کیهان واعوان وانصار ان نباشید خودتان تحلیل کنید چون انچه کیهانیان میگویند مستند نمی باشد واغشته به کذب میباشد (276812)
23
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۳۹
چرا فکر میکنی همه ی مخالفان افرادی هستند که به امام حسین(ع) و عاشورا توهین میکنند نخیر اگر چند نفر از روی بی عقلی یا... کاری میکنند از نظر ما هم پذیرفته نیست و نباید امثال شما که معلومه اخبار رو از سیمای میلی تماشا میکنید اینجوری برا خودت وانمود کنی. (276842)
.... ....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۳۶
شما جایی دیدی یا شنیدی سران فتنه
از کسانی که شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه دادن رسما اعلام برائت کرده باشند؟
از کسانی که شعار جمهوری ایرانی دادند اعلام برائت کرده باشند؟
از کسانی که به امام حسین(ع) توهین کردند اعلام برائت کرده باشند؟
اگر چیزی پیدا کردی به ما هم نشون بده!!! (276963)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۰۷
مگه میشه بدون نام فتنه نان خورد (276688)
آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۵۴
حتی اگر تمام مسئولین کشور و سه قوه هم اصلاح طلبان بشوند باز هم تندروها برای کشور نسخه میپیچند .من یکی دیگه از شرکت در انتخابات دلسرد شدم چون هیچ گونه تغییری را در این 36 سال مشاهده نکردم .با این که اصل نظام را دوست دارم اما رای امثال من جنبه دکوری دارد. (276726)
امین
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۸
همش حس میکنم اینایی که الان حرف از تحریم انتخابات میزنن همون کسایی هستن که تو این 30 سال از عدم مشارکت بخشی از مردم سود بردن و با رای های هفت هشت درصدی شدن نماینده مجلس و هزار جای دیگه! (276752)
یکی از مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۵۵
اتفاقا" اگر چشامون رو باز کنیم می بینیم که در 36 سال گذشته همیشه اکثریت مردم پای صندوق های رای بودند وهیچوقت هم به خواسته شون نرسیدندحتی اگر رییس جمهور منتخبشون (خاتمی) و مجلس واقعیشون (مجلس اول وششم) رو انتخاب کرده اند

اساسا" نهادهای انتخابی قدرتی ندارند تدارکاتچی هستند البته عشق به قدرت و کرسی مدیریت بعضی ها رو ارضا میکند! (276767)
طالقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۱۹
آینده جان منم با توهم عقیده ام ولی معتقدم اگر میدون رو خالی کنیم امثال رسایی و...میرن مجلس تا اوضاع بد ازبدتر بشه.نفس منم گرفته ولی چه چاره ای داریم؟ (276810)
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۴۳
شما در مجلس ششم،میدان را خالی نکردید و مجلس اصلاح طلب شد،چه کاری توانستید انجام دهید ؟
اصلاح طلبان فقط هنرشان این است که لولویی مثل رسایی و ... درست می کنند و مردم را دعوت به شرکت در انتخابات می کنند.
برو بابا دلت خوشه (276846)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۲:۳۵
امثال توهم فقط کنارنشستید و غر زدید و چه مطالبه ای راپیگیری کردید که انها پرقدرت تر دنبالش کنند؟ بنشین تاروزای خوب بیاد البته توخواب.نه دیگه اقشار زیادی ازمردم بخاردهه های قبلشون رو دارن و نه...
نمیدونم درد شما چیه!!! (276983)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۳:۱۶
کسانیکه دم از شرکت نکردن در انتخابات میزنند اگاه باشند که این خواست دشمنان اصلاحات وملت است تا با 5% ارا وارد مجلس شوند مبادامجلس کنونی تکرار شود که اگر چنین شد ملت به فلاکت می افتند. (276992)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۳۴
در مدت زمانی که قدرت اجرایی در دست اصلاح طلبان بود شاهد بودیم الویت اول آنان حفظ منافع ملی بود و از صمیم قلب یقین داریم آقای سید محمد خاتمی عزیز شحصیتی عالم،مومن،پاکدست،نواندیش،است و محبوب قلبهاست.اما مشکل اصلی بالاتر از مطالب مورد نظر نگارنده محترم میباشد تا مادامیکه احزاب بصورت شناسنامه دار اجازه فعالیت نداشته باشند و به رای و نظر اکثریت تمکین نشود این مشکلات هست و ادامه خواهد داشت (276695)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۴۴
واقعا مقاله جالبی است که مسئولین محترم حتما باید توجه جدی در مورد این واژه ها داشته باشند تا معترض به عنوان فتنه گر تلقی نشود. (276697)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۱۴
سلام
آره واقعاً !!! بی ادب ها اسمِ اعتراضِ مسالمت آمیزِ یک امّت خداجوی حسینیه آتش زنِ عابر پیاده لخت کن رو گذاشتن فتنه !!!!!!!!!!!!!!!
خیلی بدند ! بد بد بد !!!!!!!!! (276740)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۲۲
عابر پیاده لخت کن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه مدهایی بوده تو تهرون و ما ازش خبرنداشتیم!!! بچه ها مثل اینکه تو 88تهرون مد بوده عابرای پیاده لباس آهنی میپوشیدن و باتوم تو دست داشتند و...
چقدرما از عابرای پیاده ی تهرون عقب موندیم!!!!!
بهار جون هرکی دوست داری چاپ کن. آخه اینها مارو با خودشون اشتباهی گرفتن! (276811)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۲۴
ای سه نقطه جان جوری حرف میزنی انگار توهین به عاشورا کار همه معترضان و اصلاحطلبان بوده نه توهین به عاشورا به دست چند نفر انگشت شمار اتفاق افتاد که معلوم نیست تهش از جایی خط میگرفتند یا یه عده خود سر مثل خودسرهای شما بودن. توهین به عاشورا در نظر اصلاحطلبان محکوم است. (276838)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۸:۰۶
بالاخره حفظ قدرت شیرین است هیچ هم بعید نیست عده قلیلی که بی احترامی کردند از طرف خودشان باشد تا با سوء استفاده از احساسات مردم رقیب مردمی خود را کنار زنند (276877)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۸:۲۲
واقعا خودتم به حرفي كه ميزني اعتقاد نداري و به راحتي شرفتو زيرپات له ميكني برات متاسفم (276881)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۵۱
حداد عادل نهایت این بی احتیاطی است، مردم از دیدگاه ایشان وجود خارجی ندارد،در همین راستا در همایش جدید اصولگرایان گفته که نگرانم که ما را به زمان 76 تا 84 ببرند ،یعنی ایشان نماد سلامت کشور در 84 تا 92 میداند ،آدمی را تا این حد پرت در اجتماع ندیدم، که ضمن تایید سالهای طلایی مورد نظر، رئیس دولتی را که خودشون به این کشور تحمیل نمودند را هم قبول ندارد!!!ایکاش افرادی مثل حداد را که مورد تأیید مردم نیست،میشد کلیک راست و _delete کرد،تا همه مردم از نبودش لذت ببرند. (276699)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۰:۵۷
ما مقصریم! مایی که مطالبه مان ازرفع حصر و برقراری جامعه ی مدنی و افراشتن پرچم آزادی رسیده است به درخواست ازدولتیان برای دوری از جریانهای افراطی. به نظر من اگر جریانهای مدنی و مردمی مطالبات خویش را دربوق و کرنا کرده و تا سال96 به هیچ عنوان کوتاه نیایند، دولت محافظه کارمان چاره ای جز همراهی با مطالبه ی مردم ندارد چون به سبدرای این مردم برای انتخابات96 نیازدارد.مردم باید ثابت کنند با هیچ کس تعارف ندارند چه روحانی چه احمدی نژاد و هرکس که تنها شعارداد وعمل نکرد را از قدرت به زیر می کشند ... (276702)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۱
سلام
مردم باید ثابت کنند با هیچ کس تعارف ندارند . چه روحانی چه احمدی نژاد و چه خاتمی ! (276744)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۰:۵۸
همان سه نقطه بالای که سریعا موضع عوض کردی؟اینطوری بگو تا بگیم آفرین (276942)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۳۱
سلام
شما که اینقدر مدنی مدنی میکنی !!! فکر میکنم سطل زباله و حسینیه آتش زدن و تجاوز به حریم عابر پیاده ی بی گناه و کشته سازی و آشوب و آتش هم حرکات غیر مدنی و غیر انسانی و غیر فرهنگی است ! اگر یکی از اعضای خانواده ی خودت در جریان آشوب های 88 آسیب میدیدند یا دور از جان از بین میرفتند یا به حریم آنها تجاوز میشد یا آنها را لخت مادرزاد میکردند ، باز هم ساکت میبودی ؟! خب یکبار هم اینها را محکوم کن ! وگرنه دیگر مدنی مدنی نکن که حالم بهم میخورد ! (276754)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۳۷
آقا يا خانم ...! اگر تونستي فقط 5 نفر چهره سياسي و يا 2حزب سياسي مخالف را پس از 30 و اندي سال كه از انقلاب مي گذره و نظام اونها را به رسميت شناخته و تحملشون كرده اسم بياور، اونوقت همه ادعاهاي تكراريت را كاملا قبول مي كنيم! (276757)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۵۱
سلام
حبیب جان !
نمیدانم منظورت از چهره یا حزب سیاسی مخالف دقیقاً چیست ! اگر منظورت مخالفانِ اصل نظام و حکومت است که من فکر نمیکنم در هیچ جای دنیا به مخالفانِ نظام و براندازان آن اجازه ی جولان و فعّالیّت رسمی داده شود ! امّا تاکنون به همه ی احزاب و اشخاص معتدل که اصل نظام را قبول داشته باشند امّا حتّی سلایق و گرایشاتشان فرق کند اجازه ی فعّالیّت داده شده و به رسمیّت هم شناخته شده اند . نمونه اش اینکه رؤسای جمهور ما با گرایشات مختلف و با رأی مردم روی کار آمدند . غیر از این است ؟! (276763)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۱۵
اولنش که شما منظورت ازهمه جای جهان کره شمالی،روسیه،ونزوئلا، کوبا و... اینهاس دیگه؟ چون درکشورهای پیشرفته وفرهیخته جناح اوپوزوسیون فعالی دارند و کسی به آنها برای حرف مخالف زدن فتنه گرنمیگه!دومنش که نهضت آزادی، ملی - مذهبی هاو... که کوچکترین تظاهراتی نکردن تاییدصلاحیت شدن؟؟؟؟؟سومنش که فقط معتدل ها؟ یعنی اگربقیه کمی مخالفتشان صریح تر بود و چاپلوس نبودن بای بای؟ فکرمیکنم الان تواتاقت عکس استالینوبزرگ به دیورات زدی نه؟ (276831)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۰۰
چقدر با دقت نوشته ببین تشدید هم گذاشته است؟!!! (276943)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۴
وصله ای که به شما می چسبد به مردم نمی چسبد ... بنظرم همه ان کارها را خودتان انجام دادید و با مظلوم نمایی سوء استفاده کردید .شما دیگر ابرویی ندارید . (276798)
.... .....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۵۹
کاش بزرگانتون(سران فتنه) هم این کارها رو منع میکردند!!
کاش همون طور که قبل از انتخابات شعار "قانون" گرایی می دادند بعد از انتخابات هم اعتراض شون رو از راه "قانون" پیگیری میکردند!!
کاش در مجلس ختم کشته ساختگی شرکت نمیکردند!!!
کاش همونطور که در جمعهای غیر رسمی میگفتند تقلب نشده رسما اعلام میکردند و باعث ریخته شدن خون بیگناهی نمی شدند......
متاسفانه اگر به جای شما آقایان دو خط از این جریانات اعلام برائت میکردند و از طریق قانونی وارد عمل می شدند این همه تلخی اتفاق نمی افتاد. (276972)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۱۸
شما هم ازدیکتاتوری و پوپولیسم دفاع نکن که نه تنها حالم به هم میخوره که شاید گریه ام بگیره!
دوران درودفرستادن به صداوسیما گذشته برادرتاریخ مصرف گذشته!!!!!!!!!!! (276834)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۶:۵۸
خسینیه اتش زدن وتمام حرکاته غیر انسانی کار خودتان بود ازاین حربه استفاده کردین (276867)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۹:۵۲
3نقطه جان مواجبت امروز سر به فلک میکشه اا یه فکری هم به حال بیت المال بکن .برو نون بازوتو بخور نه .... (276914)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۳۱
خطاب به ....سلام ؛
يكبار هم كه شده نام چند تا از شهداي خودتان را كه در خرداد و تير و مرداد ٨٨ توسط معترضين مسالمت جو به نتايج اعلام شده انتخابات شهيد شده اند را همراه مصاحبه وقت بازماندگانشون بنويسيد تا ماهم بدانيم !!يعني پس از ٥ سال اون ليست قربانيان مورد ادعاتون هنوز آماده نشده!!!؟؟؟ عجب !!!! (276959)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۰۰
عالي و منطقي بود (276704)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۰۱
تحلیل بسیار عالی بود. (276706)
مهرداد
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۱۵
تحکیم دموکراسی مستلزم ایجاد و تقویت نهادهای سیاسی در جامعه است. متاسفانه این التزام در جامعه ما رعایت نمی شود. هر نهادی هم که از قبل بود به بهانه های واهی و برچسبهای نابحق ، فعالیتشان تعطیل ویا محدود شده.
نقد در این جامعه جایگاهی ندارد، همه تخریب ویا اهنت به حساب می آیند. (276710)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۱۹
وقتی کسی در هر موردی حتی شخص ترين موارد به جايی معترض میشه هزار جور انگ بهش میزنن ديگه خوب معلوم اوضاع بهتر از اين نميشه و هر روز یه اختلاس ميلياردی پيدا میشه (276711)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۲۱
اين همون حرف مير حسين است كه به فتنه گران مردان خداجو لقب داد.البته با يك ادبيات ديگه!!!!! (276713)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۳:۳۴
اگر منظور از فتنه گر همان معترضین پرسشگری بودند که دنبال رای گم شده خود بودندو هزاران ناسزا وتهمت را شنیدندولی به نظام اخم نکردندو دوباره برای بقای نظام پای صندوقها حاضر شدندبله ما فتنه گر انقلابی ارمانگرا هستیم (276997)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۳:۵۱
خلق کلمه فتنه توسط کیهان نکات قابل تاملی را مستتر دارد.لفظ فتنه برای معترضین در مقابل خلفای اسلامی بکار میرفت و خلافت چیزی غیر از جمهوریت است.شاید غیر مستقیم به طرفداران مردمسالاری و دموکراسی هشدار میدهندکه ما میخواهیم سر به تن جامعه مدنیتان که در ان برای معترض حرمت وحق اعتراض قائلندنباشد. (277000)
تنهای تنهای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۳۹
فقط میتونم بگم احسنت با این تحلیل واقعی که با شجاعت حرف دلسوزان انقلاب ایران و اسلم را بیان کردید . احسنت دست مریضاد (276722)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۵۲
قبول دارم که شجاعت بسیاری میخواست نگارش این مطالب. و درود بر بهارنیوز که شجاعت بیشتری به خرج داد و فضای کامنت گذاری زیر این مطلب را باز گذاشت .چندوقتی است شجاعانه اصلاح طلبی می کنید. ممنون (276723)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۱:۵۵
به نظر شما آیا این کارها عامدانه توسط مسولان انجام نشده؟و وقتی کسی کاری را از عمد انجام می دهد،با بازگو کردن آنچه که خود می داند، آیا امیدی به تغییر در رفتار و عمل به کار درست این دسته هست؟ (276727)
یاشار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۰۱
با اینگونه تحلیل های جامعه شناختی و بدون غرض می توان به حل این مسئله امیدوار بود،نه با جنگ و دعوا. (276732)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۱۶
جايگاه منتقد، معترض و مخالف در ايران یا در زندان است یا به وسیله برچسب های که در این روزا عادت شده از جریان تاثیر گذار رانده شده است (276741)
شهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۱
من تعجبم از نمایندگان مجلس است که چرا از مردم شرم نمی کنند و هر روز به بهانه های واهی وزرای محترم دولت را به مجلس می کشانند چرا یکبار به خود نمی گویند که این وجدان کجا خوابیده و یا حداقل از خدا شرم کنند (276743)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۵
خانم دلت خوشه ها کدوم نماینده؟؟؟نکنه منظورت اوناییه که مهندسی شده رفتن نشستن اونجا؟........... (276799)
عبدالغنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۳:۰۰
وقتی آقای شجونی میگوید ازشنیدن کلمه رفراندم به خود لرزیدم معلوم هست که اعتقادی به خواست اکثریت مردم نیست . (276770)
لرزیدن از رای مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۹:۴۳
اگر نا خواسته شجونی اعتراف نمی کرد شما متوجه نمی شدید عایا؟!!!!!!!!!!! (276909)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۰۶
آقای شجونی اول انقلاب کجا بوده اند؟ در زمان جنگ چی؟در دوران امام چی؟ فعالیتهای سیاسی قبل از انقلاب چی؟ بله حق دارند و امثالهم!!!! (276944)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۳:۱۱
مطلب خوبي بود مودبانه و مستدل بحث شده بود و قضيه سال 88 را از نگاه بالاتر و امنيت ملي بيان كرده است و علاوه بر بيان مشكل به ارائه راه حل براي آينده توجه شده است ممنون از اين مقاله (276776)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۳:۴۰
همه چیز عالیه ما چقدر خوشحالیم! (276787)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۱
این مقاله تا حدودی حرف دل ما رو زد تو این مملکت کلا کسی بخواد حرف مخالف بزنه میشه ضد انقلاب خائن فتنه گر خودشونم که عقاید تاریخ گذشته شونو به اسم مردم و ملت به خورد ما میدن (276796)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۳۸
موافقم با محمد ! واپسگرايي برا ما فقرا !!! و سفربه برلن و هامبورگ و اقامت در لندن و نيويورك و دبي و بهره بردن از محصولات اپل برا توبه فرمايان و فرزندانشان !!؟؟؟ (276966)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۲
فوق العاده بود. ولي كو گوش شنوا!! (276797)
مخمد
Netherlands
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۰۹
اگه ما بخوایم و پا پس نکشیم مطمئن باش گوش شنوا هم پیدا میشه (276828)
مردم
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۸
بالاخره مانفهمیدیم اونی که بهش سواری میدیم اصولگراست یااصلاح طلب!توروخدا فقط یک خواسته اصلی این مردم روبجاآورید(نیازهای اولیه :خوردوخوراک ،مسکن ودرمان )بقیه اش پیشکش آباواجدادتون(هرچقدردلتان میخوادازبیت المال بخورین) (276803)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۰۹
یارانه را اضافه کنند مشکل حل میشه ؟؟؟تا این مسائل حل نشوند خبری از خورد و خوراک و................نیست (276945)
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۴:۲۸
متن فوقا العاده ای بود..تقریبا به همه چی اشاره شده بود حرفها و دردهایی که مدتهاست بر دلم سنگینی میکرد...اما کو گوش شنوا..باید حتما یه حادثه ای مثل مرگ مرحوم پاشایی اتفاق بیفته تا ببینند زیر پوست این کشور و مردمش چی میگذره...من دبیر الهیاتم حدود سی و دو ساله درس میدم خیلی سالها پیش دست و زبانم باز بود اما حالا به لطف عملکرد اخلاقی و سیاسی بعضی افایان تا چیزی میگم بچه ها دهها مورد نقض و به روز مطرح میکنن ....و من هی باید فرق حقیقت و واقعیت را توضیح بدم....من نمیدونم اینا از کدوم مردم حرف میزنن (276813)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۰۳
یک جواب به آن کسانی که میگویند شما آدم کشتید و سطل زباله آتش زدید.در هر دومورد اعتراض و عاشورای 88 تو خیابان بودیم بعنوان نظاره گر ،در مورد عاشورا برنامه از پیش طراحی شده بود.چطور روز عاشورا ده ها اتوبوس پر از زن و مرد آنهم روز عاشورا با پرچم ایران(با پرچم ایران) کل خیابان آزادی صف کشیده باشند آنهم با تمام امکانات و منتظر واقعه،روی آخرین پل آزادی هم تمام نفرات خودی جمع بودند ،بعلاوه برادران صدا و سیما برای فیلم برداری آماده آماده،تمام این اتفاقات درست سر اذان ظهر شروع شد,عجیب نیست؟؟؟ (276822)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۲۳
کسی از آقای حدادعادل نمی پرسد که ژاپن اسلامیتان که وعده آنرادادید همان کشوری بود که آقای روحانی ازاحمدی نژادتحویل گرفت
یاماهنوزبه ایجادآن امیدوارباشیم (276837)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۵:۵۲
شصت وسه درصد..... شصد و سه میلیارد اختلاس ..شصدو سه سال عقب گرد ..شصدو سه درصد بیکاری .طلاق.فقر ..بی دینی ..اعتیاد ...ووووووو (276849)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۶:۰۲
بدرستی همه مردم حضوراحزاب وتشکلهای مردمی رابرای توسعه همه جانبه درک کرده زیرا جامعه آشفته حاصلش انتخاب سلاخ بجای جراح مغزاست؟همان شد که احمدی نزادباسیاستهای کشورکرد (276852)
خلیل آقا
Germany
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۸:۰۱
خیر معنای واژه اعتراض به فتنه تغییر نکرده بلکه هر اعتراضی که مسالمت آمیز باشد محترم است و قابل پیگیری نه اینکه یک عده به بهانه اعتراض امنیت ملی و عمومی را به خطر انداخته و باعث اشوب و اتش زدن مساجد و اتش زدن پرچم امام حسین و زدو خورد شوند تفاوت اینها رو بفهم این ها را بهار جون... (276875)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۱:۱۳
مش خلیل بهارجون خوب می فهمه امیدوارم روزی هر چه زودتر شما بفهمید.آمین (276947)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۰:۱۲
از همه چیز بگذریم
بدون اصلاحات هیچ کشوری دوام نخواهد یافت (276924)
سلام
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۲۰:۱۴
بعضیها بافتنه کار می کنند ، با فتنه روزی می خورند ، با فتنه جمله می سازند ، با فتنه بازی می کنند ، با فتنه پول در می آورند ، با فتنه زندگی می کنند ، بافتنه نقش بازی می کنند ، با فتنه می میرند . (276926)