به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۶۹۴۶۰
رییس فدراسیون کوهنوردی مطرح کرد:

دلایل حوادث کوهنوردی در ارتفاعات تهران

گروه ورزشی: رییس فدراسیون کوهنوردی می‌گوید عدم آشنایی کوهنوردان مبتدی با فنون لازم و گاهی توجه نکردن به هشدارهای داده شده سبب رخ دادن حوادث می‌شود.
دلایل حوادث کوهنوردی در ارتفاعات تهران
رضا زارعی نسبت به حوادث رخ داده در چند وقت اخیر برای چند کوهنورد ابراز تاسف کرد و گفت: واقعیت این است که رشته کوهنوردی در سراسر جهان همیشه با رخ دادن حوادثی همراه است و در بسیاری از مواقع عدم آشنایی با مهارت‌های کوهنوردی سبب رخ دادن این حوادث می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به این که شهر تهران در دامنه البرز قرار گرفته و همه روزه شاهد هجوم افراد بسیاری برای صعود به ارتفاعات هستیم، در این میان افرادی نیز به دلیل عدم آگاهی با فنون کوهنوردی و انجام کارهای خارج از چارچوب دچار حوادث می‌شوند.

رییس فدراسیون کوهنوردی با بیان این که تفاوت آب و هوایی ارتفاعات استان تهران با دیگر مناطق آن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بعد از بارش برف و زمانی که بارش‌ها برای مدتی قطع می‌شود شاهد پدیده یخ زدگی هستیم و با افزایش احتمال سر خوردن کوهنوردان احتمال رخ دادن حوادث نیز بالا می‌رود. زارعی خاطر نشان کرد: متاسفانه ریزش بهمن پس از بارش‌های فراوان یکی دیگر از عوامل رخ دادن حوادث در ارتفاعات استان تهران بوده است. توجه نکردن به هشدارهایی که داده می‌شود و در نظر نگرفتن موارد ایمنی احتمال رخ دادن حوادث را بالا می‌برد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نتایج سنگ نوردان ایرانی در مسابقات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ مناسبی که در رشته سنگنوردی انجام شد، شاهد پیشرفت این رشته در چند وقت اخیر بودیم و خو‌شبختا‌نه در سطح بین‌المللی توانستیم به مدال دست پیدا کنیم. زارعی افزود: در مدت کوتاهی که فدراسیون کوهنوردی بر روی رشته سنگنوردی سرمایه‌گذاری‌ کرده، شاهد حضور نسل جدیدی از سنگنوردان هستیم که توانسته‌اند برای ایران افتخار آفرین باشند.

رییس فدراسیون کوهنوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رشته اسکی کوهستان اشاره کرد و گفت: رشته اسکی متعلق به فدراسیون اسکی است، ولی رشته اسکی کوهستان زیر نظر اتحادیه جهانی کوهنوردی اداره می‌شود، ولی تفاهم‌هایی را با فدراسیون اسکی انجام دادیم تا از تجربیات آنها برای رشته اسکی کوهستان استفاده کنیم. وی اضافه کرد: برای افزایش دانش خود در رشته اسکی کوهستان با اعزام شش مربی به چین می‌خواهیم به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

زارعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد وضعیت رشته یخ نوردی در ایران گفت: یخ نوردی رشته جوانی در ایران به شمار می‌آید و در چند سال اخیر به همت یخ نوردان توانستیم پیشرفت مناسبی را در این رشته ورزشی پیدا کنیم. رییس فدراسیون کوهنوردی افزود: تلاش کردیم تا در حد توان خود از رشته یخ نوردی حمایت کنیم و البته در این میان با محدودیت‌های مالی نیز روبرو بودیم. ما نمی‌توانیم یخ نوردان را به تمامی رویدادهای جهانی اعزام کنیم و باید بدانیم که این ورزشکاران تا چه حد پتانسیل کسب مدال در رویدادهای جهانی را دارند.
مرجع : ایسنا