به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۷۲۰۳۷

مصادره اموال​آلمان بعنوان غرامت جنگ​جهانی

گروه بین الملل: آلکسیس سیپراس، نخست وزیر چپگرای یونان دولت آلمان را متهم کرده است که با توسل به حقه‌های قانونی تلاش می‌کند از پرداخت غرامت به خاطر اشغال یونان توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم طفره برود.
مصادره اموال​آلمان بعنوان غرامت جنگ​جهانی
زنده کردن یکی از مسائل داغ در تاریخ دو کشور ممکن است بر مناسبات دو جانبه و تلاش یونان برای متقاعد کردن کشورهای حوزه یورو برای تجدید مهلت بازپرداخت بدهی ۲۴۰ میلیارد یورویی آن کشور تاثیر منفی داشته باشد. اظهار نظر یکی از مقامات یونان این بحث را تشدید کرده است. وزیر دادگستری یونان گفت آماده است تا یک حکم قدیمی دادگاه‌های یونان برای مصادره اموال آلمان به عنوان غرامت به بازماندگان کشتار ۲۱۸ یونانی در روستای دیستومو را تایید و اجرا کند.

آلمان این موضوع را خاتمه یافته می‌داند. مقامات این کشورگفتند آلمان به تعهداتش پایبند بوده و سال ۱۹۶۰ مبلغ ۱۱۵ میلیون مارک آلمانی به یونان پرداخته است. اشتفان زیبرت سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: ما کاملا معتقدیم که مسئله پرداخت غرامت‌ها از نظر حقوقی و سیاسی حل شده است. او افزود: این موضوع بر گفت‌وگوهای کشورهای حوزه یورو در مورد بدهی‌های یونان تاثیری ندارد و افزود: باید روی مسائل روز و آنچه که آینده خوبی را می‌سازد تمرکز کنیم.

با این همه برخی رسانه‌های آلمانی مسئله بدهی‌های یونان را به عنوان دلیل تیرگی مناسبات دو کشور برجسته کرده‌اند. بیلد، یکی از روزنامه‌های پرفروش آلمان که منتقد ناتوانی یونان در اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی است، در تیتری نوشت: یونان برای جنایت نازی‌ها چندین میلیارد طلب می‌کند. برخی از سیاستمداران آلمانی نیز خشم خود را از این موضوع ابزار کرده‌اند. یک سیاستمدار محافظه کار ایالت باواریا گفت: پرونده این موضوع از سال‌های دهه پنجاه میلادی بسته شده است. اگر یونان به اموال آلمان تعرض کند، آلمان می‌داند چگونه از خود دفاع کند.

کینه یونانی‌ها از جنایات آلمان نازی بسیار عمیق است و مطبوعات این کشور این کینه را با ترسیم آنگلا مرکل و وزیر اقتصاد آلمان در اونیفورم نازی‌ها بار‌ها منعکس کرده‌اند.سربازان آلمان نازی در سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ صد‌ها روستای یونان را تخریب کرده و بیش از ۲۰ هزار یونانی را به قتل رساندند. آلمان می‌گوید قرارداد موسوم به عهدنامه دو به علاوه چهار که در سال ۱۹۹۰ توسط دولت‌های وقت آلمان غربی و شرقی و همچنین چهار کشور متفقین در جنگ جهانی دوم امضا شد، به هر گونه ادعایی در آینده در مورد این موضوع خاتمه داد.
مرجع : بی بی سی