به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۸۶۰۳۰
آمارها نشان می‌دهد

سرمایه‌گذاری 24 درصدی و اشتغال 42 درصدی صنایع کوچک

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین از ایجاد اشتغال صنعتی 42 درصدی توسط صنایع کوچک در مقابل سرمایه‌گذاری 24 درصدی در این حوزه خبر داد.
سرمایه‌گذاری 24 درصدی و اشتغال 42 درصدی صنایع کوچک
عبدالقهار ناصحی در حاشیه بازدید خبرنگاران از شهر‌ک‌های صنعتی قزوین با بیان این‌که صنایع کوچک حائز اهمیت و نیازمند رسیدگی زیاد است، اظهار کرد: با همین استدلال شورای فرهنگی کشور پذیرفت که یک روز را به نام صنایع کوچک اختصاص دهد. وی با اشاره به اهمیت ویژه صنایع کوچک در دنیا ادامه داد: اهمیت این صنایع دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به آمار و ارقام حضور آنها در صنعت دنیا اشاره کرد. به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین متوسط تعداد واحد‌های صنعتی کوچک در سطح دنیا به بیش از 90 درصد کل واحد‌های صنعتی می‌رسد و در اروپا نیز از مجموع 16 میلیون واحد تولیدی تنها یک درصد آن صنایع بزرگ است. ناصحی با بیان این‌که در ایران 92 درصد صنایع، کوچک هستند، گفت: به این ترتیب 80 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که 42 درصد اشتغال صنعتی کشور یعنی حدود 990 هزار نفر را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در حوزه صنایع کوچک 24 درصد کل سرمایه‌گذاری کشور است، یعنی با سرمایه‌گذاری 24 درصدی اشتغالزایی 42 درصدی را ایجاد کردند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با تاکید بر اهمیت ایجاد شبکه‌های پیوسته صنایع کوچک گفت: مقیاس تولید صنایع کوچک پایین است و اگر این صنایع به صورت انفرادی کار کنند در تهیه مواد اولیه به مشکل خورده و در زمان فروش نیز نمی‌توانند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند. ناصحی ادامه داد: لازم است شبکه‌هایی از صنایع کوچک در کشور ایجاد شود که این موضوع در دنیا نیز سابقه‌ خوبی دارد.

وی با دعوت از مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید اظهار کرد: زمین در شهرک‌های صنعتی فراهم است تا مردم بتوانند تعاونی‌ها و شرکت‌ها را در داخل شهرک‌های صنعتی از طریق دریافت زمین با اقساط درازمدت ایجاد کنند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به آمار و ارقام صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی موجود در کشور ادامه داد: در حال حاضر 941 شهرک صنعتی مصوب داریم که 754 مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده که در این شهرک‌ها تاکنون 64 هزار و 746 واگذاری زمین صورت گرفته است.

به گفته ناصحی بیش از 34 هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده که حدود 700 هزار نفر اشتغال را تحت مدیریت خود دارد. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ مشکلات واحد‌های نساجی استان قزوین و تعطیلی برخی از آنها گفت: براساس برآورد ما نساجی همین امروز نیز جزو صنایع سود‌ده است، اما اگر واحدی قدمت 30 تا 40 ساله دارد و در این مدت خود را به روز نکند طبیعی است که کم‌کم از دور خارج می‌شود. در جریان تور صنعتی برگزار شده از سه واحد تولیدی در شهرک‌ صنعتی لیا در استان قزوین بازدید به عمل آمد که این واحد‌ها به ترتیب تولید‌کننده محصولات شوینده و بهداشتی، مخازن CNG و محصولات نساجی بودند.
مرجع : ایسنا