به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۹۹۹۶۴

ردصلاحیت سیدحسن در فایننشال‌تایمز

ردصلاحیت سیدحسن در فایننشال‌تایمز
گروه سیاسی: سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است اما احراز صلاحیت و اعتبار مذهبی و سیاسی او برای تشخیص واجدیت شرایط شرکت در رقابت های انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان بود مجلسی که وظیفه آن تعیین رهبر بعدی و نظارت بر فعالیت های مقام رهبری است. رد صلاحیت سید حسن خمینی اما نشان می دهد که منازعه بر سر قدرت در ایران میان نیروهای میانه رو و اصلاح طلب و تندروها و محافظه کاران جدی است.

به گزارش خرداد، روزنامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی اشاره می کند که شورای نگهبان در حالی صلاحیت سید حسن خمینی را رد کرده است که اکثر روحانیون ارشد معتقدند که او به اندازه کافی از آموزش مذهبی و سواد تفسیر قوانین اسلامی و اجتهاد برخوردار بوده است. فایننشال تایمز با اشاره به پیام "احمد خمینی" فرزند سید حسن خمینی می نویسد: "او در روز سه شنبه در اینستاگرام خود این خبر را اعلام کرد. رد صلاحیت سید حسن خمینی اقدامی بود که در میانه جنگ قدرت میان نیروهای مختلف سیاسی در ایران صورت گرفت. می تواند این موضوع را ضربه ای از جانب تندروها به حسن روحانی رییس جمهوری ایران دانست. او که سبب شد توافق هسته ای حاصل شود و این موضوع به عنوان یک پیروزی بزرگ برای نیروهای طرفدار اصلاحات قلمداد شد چرا که آنان حامیان اصلی روحانی بودند. اما مخالفان محافظه کار مصمم هستند تا تسلط خود را بر ارگان های کلیدی از جمله مجلس خبرگان حفظ کنند. آنان می گویند که در صورت ورود نیروهای طرفدار اصلاحات نظام تضعیف خواهد شد و نفوذ توسط دولت های غربی اجرایی می شود".

فایننشال تایمز با اشاره به این که توافق هسته ای شانس انتخاب دوباره روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری را افزایش داده است می گوید که علاوه بر آن انتخابات مجلس خبرگان برای اینده ایران جساس و ضروری است و در این باره می نویسد:"این مجلس کارش نظارت بر فعالیت های مقام رهبری و تعیین جانشین برای ایشان است. در مجلس شورای اسلامی نیز رد صلاحیت ها گسترده بوده است و بیش از 90 درصد از نامزدهای اصلاح طلبان رد شده اند. بسیاری از ناظران سیاسی باور دارند که موج جدید رد صلاحیت ها ممکن است برخی از اصلاح طلبان را مجبور به تجدیدنظر در باورشان نسبت به حضور چشمگیر در انتخابات کند.

"صادق زیباکلام" استاد دانشگاه در این باره می گوید:"رویدادهای اخیر به مثابه یک گردباد برای کندن درختان از ریشه هستند. او اشاره می کند که رد صلاحیت ها بدتر از آن چیزی بوده که او پیش بینی می کرده است. البته او بازهم مردم را به رای دادن به نامزدهای معتدل موجود کرده چرا که باور دارد تحریم به نفع تندروها خواهد بود". این روزنامه اشاره می کند که حامیان عمده اصلاح طلبان در شهرهای بزرگ با چالش مواجه شده اند اما در حوزه های کوچکتر هنوز هم امکان مشارکت بالا با توجه به رقابت های محلی و منطقه ای وجود دارد. یک فعال اصلاح طلب در این باره می گوید:"با محاسبه سود و ضرر به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان می خواهند از همان اول راه را برای اصلاح طلبان مسدود کنند".