به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۶۷۵۷۸

ریشه هتاکی‌ها

ریشه هتاکی‌ها
محمد توکلی
انتشار ویدئویی از هتاکی یک نماینده مجلس در هنگام روبرو شدن با یک کارمند گمرک واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. همکاران این نماینده چند دقیقه از زمان مجلس را صرف برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی این موضوع کردند، ۴۰ نماینده مجلس در حمایت از همکار هتاک‌شان نامه استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردند، وزیر اقتصاد از موضع ضعف وارد موضوع شد و از عذرخواهی سخن به میان آورد و مردم نیز در جهت مخالف مسئولان دولت و مجلس در شبکه‌های اجتماعی نسبت به رفتار این نماینده موضعی منفی و اعتراضی خود را اعلام کردند.

در این میان رسانه‌های سیاست‌زده هم به جای محکومیت این رفتار زننده تلاش کردند تا با توجه به رقابت‌های جناحی وجهی از این ماجرا را که به سود جناح خود و به ضرر جناح رقیب باشد را پررنگ کنند. شاید جالب‌ترین بخش این جنجال‌آفرینی تازه مجلسیان واکنش این نماینده به اتفاق رخ داده بود. او اعلام کرده است که ویدئوی منتشر شده با تکنیک‌های کامپیوتری بوده است و از آن کارمند که مورد هتاکی قرار گرفته بود نه تنها عذرخواهی نخواهد کرد بلکه او و رییس گمرک را اخراج می‌کند!

واکنش عجیب این نماینده در حالی است که آنچه رخ داده کاملا واضح و مشخص بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان آن را نتیجه عصبانیت لحظه‌ای آقای نماینده دانست. عصبانیتی که به فحاشی او به یک کارمند که ظاهرا اقدامی منطبق بر وظیفه‌اش انجام داده است منجر شده است. قاعده حکمرانی صحیح آن است که هنگام قرار گرفتن مسئولان در چنین شرایطی شفاف، صریح و سریع از رخداد پیش‌آمده عذرخواهی کنند اما آنچه در اغلب موارد شاهد آن هستیم فرافکنی و توجیه و رفتاری از موضع بالا به جای عذرخواهی است.

با نگاهی از دورتر به آنچه رخ داده و موارد مشابه باید گفت که مقصر چنین اتفاقاتی تنها این افراد نیستند و دلیل این شکل از رفتار و گفتار کسر قابل توجهی از مسئولان را می‌باید در ساختاری جست‌وجو کرد که شایستگان را طرد و افراد فاقد ویژگی‌های لازم را به صدر می‌نشاند. اگر فرآیندهای مرتبط با انتخاب نمایندگان مجلس، مسئولان دولت و مدیران و مسئولان دیگر مراکزی که قدرت و ثروت را در اختیار دارند شکلی دیگر بود قطعا امروز شاهد چنین وضعیت اسف‌باری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... و از جمله در موضوع رفتار مسئولان و مردم نبودیم. ریشه برخوردهای زننده و ادبیات نامناسب مسئولان را می‌باید در سازوکارهای انتخاباتی و فقدان سیاست‌ورزی استاندارد در غیاب احزاب یافت.

۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ۱۴:۲۷
به نظرم باید دادستان بر علیه نماینده مجلس به علت توهین به کارمند وظیفه شناس دولت و قصد انحراف روند قانونی کار ادای جرم کند.
این جریان نشان داد وجود مطبوعات پویا و گسترده چقدر در نشان دادن و کاهش جرمهای مهم و ضروری است. (362196)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۱۳:۳۰
شما چه ساده ای برادر
یه شعار دارن میگن ؟!!! ما همه با هم هستیم (362210)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۰۷:۳۶
.... مردم برای خدمت به آینده کشور و ملت این اشخاص را انتخاب کرده اند.وقتی نماینده خود را ازمردم جدا می داند چطوری میخواهد برای این مردم دل بسوزاند ،آنها را درک کندو به مشکلات و خواسته آنها رسیدگی کند. (362205)
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۱۰:۲۱
این که آقای نماینده عصبانی شده و حرفی از دهانش پریده عذر موجهی نیست. زیرا:
اول: اگر ایشان هم وقتی عصبانی می شود نتواند جلوی زبانش را بگیرد پس چه تفاوتی است میان بنده و ایشان؛
دوم: معمولاً حرفی از دهان آدمی می پرد که ته دلش باشد. سخنان ایشان نشانه نگرش ایشان است به مردم. (362206)
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۱۱:۰۷
اگه این کارمند وظیفه شناش تنبیه بشه و وزیر کوتاه بشه بقیه کارمندا دیگه با چه امیدی کار کنن (362208)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۱۳:۰۹
برخورد کارمند جوان گمرک با نماینده سراوان ستودنی است، هم تذکر مودبانه اش به نماینده و هم برخوردش با زیاده روی یک شهروند! (362209)