به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۷۲۲۶۳

مدیران توییت‌باز در توییتر فیلترشده!

مدیران توییت‌باز در توییتر فیلترشده!
رضا صادقیان
طی دو-سه سال گذشته شمار قابل توجهی از مدیران با توجه به فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر حضور پررنگی در این شبکه‌ها دارند و غالبا موضع‌گیری‌های سیاسی-اجتماعی خود را از این طریق به مخاطبان ارایه می‌کنند، در همین زمینه می‌توان تعداد مصاحبه‌های رسمی آنان با رسانه‌ها را با توییت‌هایشان در حوزه‌های مختلف مقایسه کرد.

توییتر یک شبکه اجتماعی است، با توجه به ساختار آن و توزیع یک پیام به مخاطبان در مقایسه با سایر نرم‌افزاها از سرعت بالاتری برخوردار است. اما بهره‌جویی از همین سرعت بالا و اعلام موضع درباره یک رویداد و یا پاسخ دادن به سخنان رییس جمهور آمریکا و یا هر کدام از مسئولان ارشد کشورهای اروپایی نه تنها راه‌گشا نبوده است، بلکه با رفتار و کارنامه عملی مدیران همخوانی چندانی ندارد.

توییتر سریع است، ولی اکثر مدیران با توجه به سابقه کاری و ساختارهای اداری و فربه‌ بودن نهاد دولت در کشور، سرعت بی‌اندازه آرامی دارند! سرعتی که تغییرات آن به غیر از انتشار عکس‌های بی‌حاصل از نشست‌ها و جلسه‌های هم‌فکری با سایر سازمان‌ها و نهادها خروجی قابل لمسی برای مردم نداشته و ندارد. مهمتر آنکه؛ توییتر واکنش محور و در لحظه است. کاربر را وامی‌دارد که در یک لحظه و به خاطر دیدن تصویر و حتی خواندن یک خط خبر سریع واکنش نشان دهد در صورتی که حوزه مدیریتی با واکنش‌های لحظه‌ای و جملات کوتاه و بدون استدلال میانه‌ای ندارد.

توییتر به دلیل کوتاه‌گویی و کم‌نویسی شیوه خاص خود را دارد، شما وقت چندانی برای پرحرفی و شرح واضحات دادن ندارید، می‌بایست در کوتاه‌ترین جمله حرف و پیام خود را به مخاطب ارایه دهید. مهمتر اینکه فرصت درست کردن یک جمله نادرست وجود ندارد و قبل از آنکه شما وقت کنید و شرحی درباره پیام قبلی خود بنویسید، سیل واکنش‌های منفی شما را با خود می‌برد. شاید نشناختن همین مسئله باشد که برخی از مدیران پای در عرصه‌ای می‌گذارند که به جای اتخاذ موضع‌گیری‌های شفاف به حاشیه و جنجال بیشتر درباره یک موضع بی‌اندازه خاص دامن می‌زنند.

توییت‌های محسن رضایی، معاون وزیر ارتباطات درباره جشنواره فیلم فجر، توییت شماری از مجریان تلویزیون و. . . تنها گوشه‌ای کوچک از توییت ‌بازی‌های مدیران و فعالان رسانه‌ای است. به این مهم توییت‌های وزیر امور خارجه را نیز اضافه کنید که در اکثر مواقع در قبال حرف‌های دیگران و مسئولان کشورهای خارجی واکنش نشان می‌دهد، در صورتی که شخص ایشان بهتر از سایر مسئولان اجرایی می‌دانند که هیچ‌کدام از کشورها به واسطه توییت‌های دندان‌شکن مسئولانشان سیاست خارجی خود را تدوین و اجرا نمی‌کنند.

مدیریت حوزه وزاتخانه، مدیریت کل، معاونت مدیر و سایر پست‌های سازمانی با انتشار یک توییت و حضور پررنگ داشتن در جدل‌های سیاسی به سامان نخواهد شد. به نظر می‌رسد مدیرانی که از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و یا مشغول عکس‌پراکنی از جلسات و نشست‌های بی‌حاصل خودشان هستند به دنبال ارایه یک شو و تبلیغ برای کارهای نکرده و برنامه‌های نداشته می‌باشند.
برچسب ها: توییتر