به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۱۶۳۲۱
يک روز شايد سي سال ديگر...!

کريم‌باوي؛ تو ستاره‌بودي و عادل‌فردوسي...!

گروه ورزشي: به بهانه حضور کريم باوي در برنامه 90 ، و سخنان بي‌پيرايه و صادقانه اين ستاره پر افتخار خوزستاني و با اخلاق دهه 60 فوتبال ايران، سايت گل يادداشتي نوشته است كه در ادامه مي‌خوانيد:
کريم‌باوي؛ تو ستاره‌بودي و عادل‌فردوسي...!
1- مي‌شود مثل يک جمعدار اموال کارخانه اي که يک برگه کاغذ دستشان مي‌گيرند و مي‌روند توي انبار تا ثابت کنند انباردار احتمالاً دست به لفت و ليس زده و چند ميخ را يواشکي توي جورابش قايم کرده و به خانه برده است، حرف‌هاي کريم باوي در برنامه نود را ليست کرد، جلوي بعضي‌ها تيک زد يعني بلوف! روي بعضي‌ها خط کشيد يعني اغراق! از کنار بعضي هايش گذشت يعني فراموشکاري در گذر زمان! دور بعضي دايره کشيد يعني خاطره سازي و دست بُردن در اتفافات گذشته! .. مي‌شود همه اين کارها را کرد و بعد گردن افراشت يعني من ـ« اسنودن» هستم! ويکي ليکس فوتبال آرشيو ذهني من است! شما برويد نان و ماست تان را بخوريد! ...

2- مقايسه بازيکنان دو نسل با همديگر از اساس کار درستي نيست، قديمي‌ها دنياي خودشان را داشته اند، دلار را به قيمت آن زمان مي‌خريدند و از اينکه سوار هواپيما شده اند ذوق مي‌کردند و احتمالاً از خلبان مي‌خواستند وقتي از بالاي شهرشان رد مي‌شود يک بوق به افتخارشان بزند. بازيکنان حالا به اينکه کريم باوي کفش براي بازي نداشته است مي‌خندند، باور نمي کنند، پول يک جفت جوراب شان از درخشان ترين دستمزد دوران بازيگري کريم باوي و نسل او بيشتر است، به همين خاطر دليلي نمي بينند خيلي به حرف‌هاي مردي که حالا مي‌لنگد، چاق شده است و آشکارا در دو -دوتا چهارتاي زندگي مانده است گوش بدهند، بيشتر به نظرشان افسانه‌هاي محلي مي‌آيد تا خاطره‌هاي واقعي! نسل جديدي که فوتبال‌هاي دهه 60 را نديده است هم پاي تلويزيون و توي فيسبوک شروع مي‌کند به شکلک در آوردن، به مزه پراندن و مچ گرفتن از کريم باوي و ابراهيم تهامي و هرکس ديگري که دهه اش گذشته است. لذت مي‌برند از اينکه بروند کنار يک قفس و از پشت ميله‌هاي آهني به شير پير و فرتوتي که آنجاست، سوزني بزنند و وادارش کنند به نعره! به نعره اي توخالي با يال و کوپال و دندان‌هاي ريخته! شير که پير مي‌شود شغال هم دُم او را مي‌کشد.

3- عادل فردوسي پور مي‌تواند يک کينک کُنگ باشد، به همان اندازه مهربان و عاشق، به همان اندازه خطرناک و بي رحم! او به برنامه اش، به مخاطبين رنگارنگ اش فکر مي‌کند، به همين خاطر با همه عشق و علاقه اي که به دهه 60 فوتبال ايران دارد بدش نمي آيد هر از گاهي سنگي بزند به خانه شيشه اي بازيکنان قديمي! کريم باوي با اندام ترکه اي و چالاک اش ستاره بود، از همان ستاره هايي که وقتي عکسشان مي‌نشست روي جلد کيهان ورزشي، حاضر بوديم پول خريدنش را گدايي کنيم. ما به او و نسلي که در روزهاي خاکستري و تلخ دهه 60 به ما شور و شوق و لذت مي‌دادند مديونيم. روزهايي که «صف» نماد برابري بود، روزهايي که گلوله رايگان تقسيم مي‌شد، روزهايي که بوي باروت مي‌داد، شب هايي که برق نبود، و فوتبال نيم بند دريچه اي بود براي نفس کشيدن.

حراج کردن آبروي کريم باوي و سنگ زدن به باورهاي قديمي نسل ما و اسباب مضحکه شدنش احياناً توسط مهاجمان قرمزپوشي که بعد از 70بازي هنوز اندازه انگشتان يکدست گل نزده اند به سود چه کسي است؟ ما کريم باوي، ابراهيم تهامي، رضا احدي، عبدالعلي چنگيز، مجيد نامجو مطلق، فرشاد پيوس، سيروس قايقران، قاسم کشاورز، اکبر يوسفي، محسن گروسي، شاهين بياني، سيدمهدي ابطحي، سيدعلي افتخاري، رضا حسن زاده، محسن عاشوري و .... را دوست داريم، آنها به روزهاي يکدست و بي روح کودکي و نوجواني ما رنگ پاشيدند، حتي اگر حالا چاق، با موهاي ريخته، پاهايي که مي‌لنگد و قيافه هايي که اصلاً به نظر نمي رسد يکبار به توپ لگد زده باشند بيايند و در برنامه 90 کمي اغراق بکنند. حرمت آنها را حفظ کنيم. آدمها پا که به سن مي‌گذارند و دهه شان که مي‌گذرد دست مي‌برد توي خاطراتشان و آنها را بازسازي مي‌کنند. اين اتفاق براي ما هم رخ مي‌دهد، براي عادل فردوسي پور هم!

يک روز شايد سي سال ديگر، مجري جواني، عادل فردوسي پور را به برنامه اي تلويزيوني دعوت مي‌کند و او از مخاطبان ميليوني اش در روزهاي اوج 90 حرف مي‌زند و ممکن است خيلي‌ها باور نکنند و بگويند پيرمرد! چقدر با اعتماد به نفس دروغ مي‌گويد! ..... وقتي براي بازيکنان نيمه متوسط و ميلياردي فوتبال هورا مي‌کشيم، يادمان باشد به ستاره‌هاي قديمي اين فوتبال بي رحم احترام بگذاريم، آنها ستاره‌هاي شب‌هاي بي ستاره زندگي ما بودند، به همان شب عزيز قسم!

کهنه سرباز
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۱:۲۶
آقای فردوسی پور هم دارای خاطراتی خوب در ذهن ماست ، روزهایی که یک متلک ایشان به سیاسیون ، برای همه ما یعنی رفع خفقان و اوج آزادگی و.....
اما این روزها تاریخ مصرف فردوسی پور تمام شده ، این روزها خود ایشان هم نمادی از یک تفکر زورکی برای اکثر مردم عادی و هواداران و حرفه ای ها هستند!!!
ایشان 2 راه بیشتر ندارند یا همان توصیه معروفش به علی دایی را خود هم عمل نمایند .... ویا کمی رعایت رای های جدید و هواهای تازه و سطح توقعات مردمی را بنمایند ... اگر ادعا دارند که هنوز پیر نشده اند؟! (129683)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۹:۴۹
دقیقا؛ تازه اگر به یک سری مسائل هم آلوده نشده باشه! (129733)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۱:۴۲
تا آنجا که من به یاد میآورم فوتبال ایران سر زنی مثل باوی نداشت ولی او از نسلی سوخته بود که بدون امکانات به مصاف رقیبان میرفتند (129688)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۰۵
بعد از باوی سرزنی به قدرت او نیامد من ان زمان دانشجو بودم، واقعا وقتی کریم می پرید ما تماشاگران به امید گل از جا بر می خواستیم. به راستی که باوی غیرتمند بود و در بازی از جان مایه میذاشت. برایش احترام قایلیم و دوستش داریم. (130105)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۱:۴۵
چه نتیجه گیری مضحکی! عادل فردوسی پور بزرگوارانه میره سراغ ستاره های فراموش شده این فوتبال و در نهایت احترام اونها رو میاره برنامه و یکبار دیگه اونها رو به یاد مردم میاره (دیدیم که خود باوی هم چقدر از عادل تشکر میکرد) اونوقت نویسنده این مطلب نتیجه گرفته که عادل داره حرمت امثال کریم باوی را از بین میبره!!!!!!! یادی از فراموش شده ها نکنی یه جور یادی هم بکنی یه جور! عجب مردمی هستیم ما!! (129689)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۹:۵۳
فردوسی پور این اواخر فقط بدنبال بالا بردن آمار sms هاش این افراد رو میاره ، دیدید که برنامه خاصی هم براش نداشت.بنظرم دیگه فردوسی پور اون صداقت اولشو نداره (129738)
دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۱:۵۶
خيلي باهات موافقم خيلي 1000000000000 مثبت (129781)
سيد محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۲:۰۲
اين متن حرف دل نسل ما هست.
...انها ستاره هاي شبهاي بي ستاره زندگي ما بودند،به همان شب عزيز قسم... (129693)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۲:۴۳
آنها ستاره های شب های بی ستاره زندگی ما بودند (129696)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۳:۲۷
گریه ام گرفت فردوسی پور خیلی بی تربیته (129701)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۵:۱۸
بد زمانه ای شده است. همه چی و همه کس را به سخره میگیرند. واقعا خجالت دارد. درود بر باوی قهرمان. (129705)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۶:۳۹
زیاد فوتبالی نیستم ولی واقعا این روزهای خاکستری و تلخ دهه 60 رو هیچکس فراموش نمیکنه و جالبه که خیلی هم دوست نداریم خاطرات آنروزها را مرور کنیم. (129706)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۷:۲۲
آفرین بر این متن و براین معرفت
بسیار زیبا بود و یادآور خاطرات تلخ و شیرین ما از بازیکنانی که نام بردی
از وحید قلیچ، محمد علی پنجعلی از انصاری فرد از فنونی زاده ها از خیلی ها
و خووب طعنه زدی به فردوسی پور
روزهایی که فوتبالیست های با پیکان دهه چهل به تمرین میومدن
پرسپولیسی ها به تپه های داوودیه و استقلالی ها به امجدیه
یادهمه شون بخیر دیگه اصلا نمیشه اون صدق و صفا و تعصب رو دید دیگه نمیشه
بازم بنویسید بازم بگید تاثیر میذاره حداقل فردوسی پور بخوونه (129713)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۷:۴۰
یادش بخیر آنها بازی ها وآن بازیکنان بازیکنانی که در طول مسابقه ی فوتبال هرچند باهم رقابت میکردند ولی بوی رفاقتشان بیشتر می آمد نه به هم فوش میدادند نه به هم دیگر جلوی دوربین توهین میکردند وتا پای جان برای تیم ملی بازی میکردند وپول هم نمی گرفتند ولی حالا چی یه بازی زیبا نمی بینیم و بازی کنانمان برای اینکه پول بیشتری بگیرند وبه اسم ایران گند بیشتری بزنند تیمها را دور میزنند دروغ می گوین یه زمانی اخلاق ناصر خان برای بچه ها سر لوحه بودوپدرانحرفهای ناصر خان رابرای فرزندانشان پند میدانستند حالا توی یک مصاحبه آقایان تا 10بار به هم توهین نکنند حرف دیگری نمی زنند دلم به ححال کسانی میسوزد که ساعت های زندگی خود را در استادیوم های فوتبال به باد میدهند فوتبال مادیگر دیدنی نیست وعادل هم دیگر عادل نیست اخلاق ورفتار ها پولی شده مابه کجا میرویم نمیدانم (129714)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۸:۰۴
متاسفانه آقای فردوسی پور اخلاق را رعایت نمیکند و فکر میکند هر طور دلش خواست عمل میکند. حتی بر رفتار بچه ها هم اثر گذاشته .کارش شده گیردادن ،توهین ،بی حرمتی ،انتقام جویی و دهها رفتار نامطلوب دیگر. آقای ضرغامی قبل از اینکه معظل شود پیگیری فرمایید .پیشنهاد میکنم مربیان از پاسخ به تماسهای برنامه نود خودداری نمایند تا زمانی که این رفتارها اصلاح شود (129717)
افشين
Europe
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۸:۲۳
كريم باوي يك اسطوره است و اسطوره باقي ميمونه،سر زدن هاي استثناييش هيچ موقع فراموش شدني نيست (129718)
كورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۸:۲۹
باوي با صداقت با غيرت (129719)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۰۸
به راستی با غیرت بود و غیرمتمندانه با پای ترکش داشته اش برای تیم ملی گل می زد. (130113)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۰۹:۲۱
این متن چه ربطی به آقای عادل فردوسی پور داشت؟؟؟!!مگه آقای فردوسی پور چی گفت؟؟؟من که متوجه نشدن...چرا فردوسی پور بی تربیته؟؟اشتباه کرده از قدیمیای فوتبال تجلیل میکنه ویادوخاطرشونو زنده نگه میداره؟؟؟ (129722)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۰:۰۸
فردوسی پور تاثیر منفی گذاشته روی طرز حرف زدن و طرز فکر یکی دو نسل. این آدم هیچ گفتگویی را نمی تواند به خیر و خوشی تمام کند. انگار تنها هدفش بیرون کردن حریف از میدان است. تفاهم و همدلی سرش نمی شود. به هر وسیله ای متوسل می شود که دیگران را تحقیر کند.......... (129744)
سرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۱:۱۹
ضمن درود به همشهری عزیزم کریم باوی که بازیهاش رو و با قدرت هد زدنهاشو به خوبی به یاد دارم. باید اینو بگم که اتفاقاً از معدود مواردی که فردوسی پور بی ادبی نکرد همین مصاحبه بود.فکر کنم خودش هم تحت تاثیر قرار گرفته بود.
انشالله که این مرد بی ادعا به سلامتی عمل جراحیش رو انجام بده (129771)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۴۲
نوشته بی منطق و مسخره ای بود! (129805)
امید
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۴۷
کلان هر کسی می خواد معروفیت واسه خوشدش بدست بیاورد به فردوسی پور حمله می کند یا زیر سوالش می برد یکیش هم شما! (129809)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۵۲
درسته فردوسی پور بعضی وقتها خیلی به حواشی می پردازه و وقت برنامه رو سر مسائل به درد نخور (مثلا ماجرای خوابیدن شیرینی) تلف می کنه اما خیلی از کاراش خوبه؛ مثلا از پیشکسوت ها یاد می کنه، به مناطق محروم سر می زنه، حتی به اخلاق اجتماعی هم تلنگر می زنه (قسمت مربوط به خانه سالمندان).
به هر حال می توان نمره برنامه نود را قابل قبول دانست (129812)
خوزستانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۳:۰۶
اتفاقاکار فردوسی پور عالی است. آوردن امثال باوی تحقیر فوتبالیست های میلیاردی فعلی است که برخیشون یک استپ ساده بلند نیستند. منتها پخش زنده و عدم تسلط بر زبان فارسی ( باوی عرب زبان است)باعث شد که نتواند خوب حرف دلش خوب را بر زبان بیاورد. (129825)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۳:۱۴
كريم باوي محبوب قلب ايران است... و از عادل هم تشكر كه او را به ما شناخت... (129838)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۳:۵۲
من با فردوسی پور تو برنامه سازی کارکردم.فقط میگویم چشم بسته از کسی تعریف تمجید نکنید......!!!!احترام پیشکسوت واجبه!!نیاز به تفسیر هم نداره.باطعنه وتمسخر که 2نفر بخندند که چی؟ (129869)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۲:۴۰
شبهای روشن پرستاره قدر کهکشان خودراندانستیم وامروز درتاریکی دنبال تک ستاره های بی خاصیتی میگردیم تا بلکه با کورسویی به ما چشمک بزنند.مارا چه شده است؟فردوسی پور هم یکی از همین لامپهای کم مصرف مد روز شده است.آخر مگر او چقدر توان دارد هرچه در چنته داشته رو کرده.ازهرروشی بلد بوده استفاده کرده والان کم کم به روزمرگی و تکرار دچارشده.خب چه کند در این وانفسای مجریهای بی خاصیت که برخی فقط نقش دیواردارند او میشود رستم دستان.دراین شرایط کمی هم امر بر آدم مشتبه میشود که نکند علی آباد شهری است؟ادبیاتش عوض میشود رفتارش تغییر میکند وباد به غبغبش می افتد و....بگذریم.این قصه را پایانی نیست. (130245)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۰۲:۴۸
آخه فردوسی پور میگه بگو چهارده نفر دریبل دادم،فردوسی پور میگه بگو میلان میخواستم لابد بجای فان آبستن،. . . .
بهار، قلعه نوعی پیوندتان مبارک.. (130370)