به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۲۷۶۱۸
مقاله وارده

مجلس‌شورای‌اسلامی در دوران تدبیروامید

مجلس‌شورای‌اسلامی در دوران تدبیروامید
الف - احمدی

گروه مقالات: پایان کاری را نگریستن، (آنچه از شخص یا شئ صادر شود) مشورت کردن در مورد فرجام، نهایت و کرانه هرچیز، آخر، خاتمه، سر حد ملک، آنچه که کرده شود، فعل، عمل، شغل، پیشه، صنعت، هنر، امر، شـأن، رفتار، کردار و... را تدبیر گویند. تدبیر به تمام امور زندگی ارتباط پیدا مي‌کند این ارتباط، فراگیر وسیع و اثر بخش است. دخالت دادن تدبیر موجب حذف، کم شدن، خطا و اشتباه، تشخیص درست، قصور، سهل انگاری، راه درست در امور مي‌شود.

کسانی که با تدبیر عمل مي‌کنند دارای چه علامت‌هاي قابل دیدن هستند؟
1- کسانی که برای شروع کار‌ها مشورت مي‌کنند.
2- کسانی که پایان شروع کاررا در نظر دارند.
3- کسانی که پایان کار را در نظر دارند برای آنکه با چشم آن را ببینند، به تجربه دیگران رجوع مي‌کنند و کارشان که انجام شده از نزدیک تماشا مي‌کنند، تا تدبیر حاصل شود.
مقایسه توانمندی لازم برای کاری که مي‌خواهد انجام شود و کار‌هاي مشابه که انجام شده است.
4- کسانی که به آرزوها، مشکلات و راه حل آن، تنگناها، آرمان‌ها توسط دیگران بیان مي‌شود گوش مي‌کنند هرگاه کلمات با تدبیر کنار هم قرار بگیرند معجزه جاری و مستدام زندگی کلام یا سخن گفتن، اثر بخش بودن خود را نشان مي‌دهند.
امید یعنی داشتن آرزو آرزوهایی که با اعتماد به نفس، استواری، تکیه گاه، پناه مطمئن و قابل اعتماد و... آن را توقع و خواهان رسیدن به آن هستیم.
قرار گرفتن تدبیر در کنار امید، یادآوری توانمندی، عظیم، بزرگ بی انتهایی است که همه انسان‌ها در کنار خود دارند. بشرطی که آن را فراموش نکنند.
کسانی که تدبیر و امید را یاد آوری میکنند شأن منزلت و بزرگی بسیار بزرگتر، والاتر از تدبیر و امید نزد انسان‌ها دارند.
به بیان دیگرثمره تدبیر و امید، عزت، بزرگی، تشخیص راه درست، برای انجام امور، برای فرد و همه کسانی است که امید و تدبیر را یادآوری مي‌کنند را به همراه دارد.

امید در دوران تدبیر و امید
امید داشتن، یعنی احساس و حالتی که برای تحمل سختی‌ها و گذراندن سال‌هاي عمر به اموری در زندگی وابسته ام و دوستش دارم وتلاش مي‌کنم که زنده باشم یا آن احساس عاطفه و محبتی است که بعد از وقوع سیل – زلزله – جنگ همه طرف‌هاي آسیب دیده را به ادامه زندگی دعوت مي‌کند امید یعنی در بدترین حالت درماندگی، تنهایی به مرحله نظر چه کنم، چه کنم رسیدن، باز نعمت‌هايي در زندگی وجود دارد که به خاطر آن سرپا بایستیم با عشق و محبت آنان، حالت‌هاي درماندگی، تنهایی، حالات چه کنم، چه کنم را از داخل دایره زندگی بیرون کنم.

تعریف امید در فرهنگ فارسی معین

امید: آرزو، رجاء، چشمداشت، توقع، انتظار، اعتماد، استواری
1- آرزو: خواهش، کام، مراد، شوق، اشتیاق، مطلوب، دلخواه
2- رجاء: امیدوار شدن، امید داشتن، امیدواری، توقع، چشمداشت، امید - آرزو
3- چشمداشت: انتظار وصول چیزی، توقع، امید یاری و همراهی از کسی داشتن
4- توقع: چشم داشتن، انتظار حصول امری را داشتن، چشم داشت جمع توقع، توقعات
5- انتظار: چشم داشتن، چشم به راه بودن، چشم داشت، چشم داشتگی، نگرانی جمع انتظارت منتظر
6- اعتماد: تکیه کردن بر، واگذاشتن کار به کسی، سپردن چیزی را به کسی، وثوق، اطمینان –اعتماد به نفس، اتکاء به خود، به خویشتن متکی بودن
7- استواری: برقرار، پایدار، ثابت، پای برجا، محکم، مستحکم، سخت، معتمد، امین
علائمی که نشان مي‌دهد فرد یا افراد دارای امید هستند:
1- کسانی که آرزو یا آرزوهایی دارند.
2- کسانی که توقع دارند.
3- کسانی که انتظار تحقق عملی آرزو یا آرزوها را دارند.
4- کسانی که با اشتیاق تمایل دارند که آرزو یا آرزوها تحقق پیدا کند.
کسانی که به خداوند بزرگ ایمان دارند در گذران زندگی شخصی و اجتماعی تجربه کرده اند که مهربان ترین، مهربان در همه اوقات او را تنها نگذاشته است بلکه این فرد بوده است که خدای مهربان خود را فراموش کرده است به یاد داشتن خدای بزرگ، بزرگترین امید زندگی است.
خدای مهربان! خواندمت پاسخ دادی، به تو تکیه کردم نجاتم دادی، به تو پناه آوردم کفایتم کردی.
خدای من! چگونه نا امید باشم در حالی که تو امید منی (فرازی از دعای عرفه)

مجلس شورای اسلامی در دوران تدبیر و امید

مجلس در راس امور کشور است. در چرخه زندگی بسیاری از توانمندیهای انسان علنی مي‌شود. توانمندیهای ریز و درشت انسان در سه عرصه برجسته مي‌شود:
1- عرصه قدرت 2- عرصه ثروت 3- عرصه منزلت اجتماعی
وجود مجلس شورای اسلامی اثبات افرادی توانمند، با تکیه بر منزلت اجتماعی در این عرصه است. ثمرات افراد دارای توانمندی (قدرت، ثروت، منزلت اجتماعی) به اشکال مختلف نمایان مي‌شود. انسان توانمند این عرصه‌ها دارای حس مسئولیت پذیری و وسعت اندیشه فکر برای خدمت است.
سیاست گذاری، هدفمندی توانمند شدن جامعه کشور نیازمند هدف و راه‌هاي رسیدن به هدف است. که مجلس آن را برای کشور ترسیم مي‌نماید.
آنچه در زمان حال، آینده و در تاریخ از توانمندی مجلس مورد قضاوت قرار مي‌گیرد بررسی قانون و برنامه‌هايي است که مجلس از خود به یادگار گذاشته است بعد از 24 خرداد 92 در مرحله ای هستیم که در طی 8 سال گذشته از توانمندی مجلس که راس امور کشور است استفاده کامل نشده است. لازم است مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین و موضوعات مختلف و همکاری و همدلی با دیگر قوا برای حل مشکلات و تنگناها وارد میدان شود. دوره و زمانی که بیش از هر زمان دیگر محتاج راهنمایی‌هاي مجلس است.
آنطور که از ظواهر و شواهد بدست مي‌آید مدیریت اجرایی کشور نیازمند اعتماد برای رفع نیازمندی‌هاي جامعه و آماده سازی کشور برای پیشرفت و تعالی است کابوس 8 سال گذشته متوقف شده است. دوران، دوران امیدوتدبیر و امید است. آرزوها و خواسته‌هاي آرمان‌هاي ملت برای اجراء در دولت جمع شده است و نیازمند به تدبیر مجلس است.

تدبیر: سامان دادن امور به روش درست

با اطمینان به توانمندی مجلس شورای اسلامی، توقع آن است که تکیه گاهی برای جناب آقای دکتر حسن روحانی باشد و افق‌هاي آینده روشنی را با اعتماد به دولت، تصویب قوانین راه گشا، نظارت همراه با همراهی و همدلی، ترسیم نمایید.
جامعه سرشار از امید است دوعلامت مهم که ازعلائم امید است به ما نشان مي‌دهد امید در جامعه موج مي‌زند.
امید یعنی: آرزو، یعنی هر کسی که آرزو یا آرزوهایی داشته باشد انسان دارای امید است.
امید یعنی: توقع داشتن از اموری که به نحوه احسن منجر به نتیجه شود با دو علامت
1- آرزو داشتن 2- توقع داشتن که آرزوهای ما تحقق عملی پیدا کند، امید تبلور عینی پیدا مي‌کند.
آرزو‌هاي مردم در 24 خرداد 92 در دولت جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر حسن روحانی جمع شده است. توقع آن است که:مجلس شورای اسلامی در راس امور کشور قرار دارد.
برای آرزوهایی که موجب تشکیل دولت جمهوری اسلامی ایران با قوه مجریه به ریاست جناب آقای دکتر حسن روحانی شده است با تصویب قوانین و هدف‌ها و راه‌هاي رسیدن به هدف برای تحقق عملی آرزوهای مردم در انتخابات 24 خرداد 92 همراه، همدل و هم کار با عدم دخالت در دیگر امور، تصویب قوانین و ترسیم راه برای رسیدن به افق بی انتهای آن آرزوها دولت را در این جهت هدایت و حمایت نماید.
امید آن است که مجلس شورای اسلامی با ورود قاطع در دوران تدبیر و امید راه را برای بدخواهان در آینده مسدود کند تا بهانه به دست کسانی نباشد که بگویند مجلس در راس امور نیست. با امید به لطف خداوند بزرگ