به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۸:۰۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۰۶۵۷۹
خروج 30 هواپیمای نظامی روسیه از سوریه

هشدار به دمشق درباره عواقب عدم پایبندی به آتش‌بس

آمريكا: بشار اسد بايد تا 11 مرداد برود
گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا به دولت دمشق نسبت به "عواقب" عدم پایبندی به آتش بس جدید هشدار داد و بشار اسد را به کناره‌گیری از قدرت تا روز اول آگوست (برابر با 11 مردادماه) تهدید کرده است.
هشدار به دمشق درباره عواقب عدم پایبندی به آتش‌بس
کناره‌گیری بشار اسد، از قدرت تا روز اول ماه آگوست (11 مردادماه) پیش‌شرط جدیدی است که آمریکا برای مذاکرات سوریه تعیین کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: «زمان هدف برای دوره انتقالی، اول آگوست است.» وی افزود: «ما حالا وارد ماه می شده‌ایم. بنابراین، ظرف این چند ماه، یا اتفاقاتی می‌افتد و یا اینکه این به معنی آن است که آنها خواستار قدم گذاشتن در مسیر دیگری هستند.»

بیزینس‌اینسایدر، این هشدار جان کری را یادآور اظهارات او در سال 2011 دانسته که گفته بود بشار اسد در حال گذراندن روزهای آخرش در قدرت است. ناآرامی‌های پنج ساله سوریه به گفته دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به کشته شدن بیش از 400 هزار نفر و آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر منجر شده است.

خروج 30 هواپیمای نظامی روسیه از سوریه
وزارت دفاع روسیه از خروج حدود 30 فروند هواپیما از سوریه از جمله همه جنگنده‌های سوخوی 25 خود خبر داده است. به گزارش پرس تی وی از خبرگزاری تاس، ایگور کوناشنکو سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: «ما خروج نیروهایمان از پایگاه هوایی حمیمیم را نشان دادیم. به ویژه ما هواپیماهای نظامی از جمله بمب افکن‌ها و جنگنده‌های سوخوی 25 را از سوریه خارجی کردیم. به ویژه همه هواپیماهای سوخوی 25 از این پایگاه هوایی خارج شده‌اند.»

به گفت کوناشنکو، حدود 30 هواپیما و بخشی از پرسنلی که مسئول نگهداری از تجهزات، ذاقه مهمات و دیگر موارد بودند، از سوریه خارج شده‌اند. کوناشنکو تصریح کرد تنها مقدار مورد نیازی از نیروها و هواپیماهای جنگنده در پایگاه هوایی حمیمیم باقی مانده‌اند تا «بر اجرای آتش بس نظارت داشته باشند و با حملات هوایی مواضع داعش و جبهه النصره را بمباران کنند.» وی افزود نیروی هوایی روسیه در 4 روز اخیر 87 پرواز در سوریه انجام داده و مواضع گروه تروریستی داعش در استان‌های رقه و دیر الزور را هدف قرار داده است.

از سوي ديگر، ارتش سوریه اعلام کرد که از بامداد پنج‌شنبه درگیری در حلب را متوقف کرده است. روز گذشته آمریکا و روسیه بر سر تعمیم دادن آتش بس موجود در سوریه به شهر پرجمعیت حلب توافق کردند و ارتش سوریه نیز تاکید کرد که از ساعت یک بامداد به وقت دمشق و به مدت 48 ساعت به این آتش‌بس پایبند خواهد بود.

منابع محلی در سوریه می‌گویند که از امروز درگیری‌ها در حلب متوقف شده و رخداد قابل توجهی از نیمه شب گذشته مشاهده نشده است. وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که درگیری‌ها از نیمه شب سه‌شنبه فروکش کرده اما آتش‌بس به شکل رسمی آغاز نشده است.

مخالفان سوری نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که که این آتش‌بس بتواند به بیش از 10 روز درگیری در حلب که جان صدها تن را گرفته پایان دهد. آمریکا از جانب خود به گروه‌های شبه نظامی مخالف فشار آورده است تا به این آتش‌بس پایبند باشند. روز چهارشنبه و یک روز پیش از آغاز آتش‌بس در سوریه تحرکات دیپلماتیک زیادی در سطح جهان برای توقف جنگ در حلب آغاز شد. شورای امنیت روز چهارشنبه نشستی را در همین باره برگزار کرد و اتحادیه عرب نیز با برگزاری نشستی توقف هرچه سریع‌تر درگیری‌ها را خواستار شد.

در آلمان نیز نشستی به درخواست وزیر خارجه این کشور و با مشارکت وزرای خارجه انگلیس و فرانسه به همراه نماینده سازمان ملل در پرونده سوریه و نماینده مخالفان سوری برگزار شد که موضوع اصلی آن توقف درگیری‌ها در حلب بود.
هشدار واشنگتن به دمشق درباره عواقب عدم پایبندی به آتش‌بس

وزیر خارجه آمریکا به دمشق نسبت به "عواقب" عدم پایبندی به آتش بس جدید که مناقشات پیرامون آن میان واشنگتن و مسکو به ویژه در مورد حلب در شمال سوریه صورت می‌گیرد، هشدار داد. جان کری، گفت: در صورتی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به آتش بس جدید پایبند نباشد این مساله عواقبی صریح خواهد داشت و آینده است که این عواقب را مشخص خواهد کرد.

این وزیر آمریکایی گفت: در حال حاضر دست به تلاش‌های بسیاری می‌زنیم تا آتش بس با هدف حفاظت از حلب اجرایی شود. کری تصریح کرد: گروه‌های آمریکایی و روسی تلاش خواهند کرد آنچه را که در 48 ساعت اخیر ما در مورد آن فعالیت‌هایی را انجام دادیم با هدف تلاش جهت احیای آتش بس کامل تکمیل کنند. وزیر خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: ما به صورت قاطعانه برای تثبیت آتش بس در اقصی نقاط سوریه تلاش می‌کنیم. کری افزود: ایران و روسیه مسئولیت ویژه‌ای در اجرای توقف اقدامات جنگی در سوریه دارند.