به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۱۱۰۸۷
مارکز از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین بود

نام‌گذاری یک رتیل به نام «مارکز»

گروه فرهنگی: دانشمندان گونه جدیدی از رتیل را به نام «گابریل گارسیا مارکز» نام‌گذاری کردند.
نام‌گذاری یک رتیل به نام «مارکز»
«گابریل گارسیا مارکز» ‌نویسنده فقید کلمبیایی برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۴ درگذشت و حالا با کشف گونه جدیدی از رتیل در مناطق کوهستانی کلمبیا، دانشمندان نام او را بر این جانور کشنده گذاشته‌اند.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته، «کانکوامو مارکزی» نام این عنکبوت عظیم‌الجثه است که تعداد زیادی از آن در ارتفاعات 2200 متری کوه‌های دورافتاده نزدیک دریای کارائیب در کشور کلمبیا پیدا شده است. گروهی از دانشمندان کلمبیایی و اروگوئه‌ای این گونه حیوانی را کشف کردند و به علت پیدا شدن آن در کشور محل تولد «گابو»، آن را به نام این نویسنده مشهور نام‌گذاری کردند.

بسیاری از گونه‌های رتیل، با پرتاب کردن پرزهای سمی خود به سمت طعمه، ‌او را از پای درمی‌آورند اما «کانکوامو مارکزی» گونه نادری است که با نزدیک کردن خود به طعمه‌اش، موهای تیز خود را مستقیما وارد بدن او می‌کند. به گفته دانشمندان، این گونه از رتیل، بسیار نادر است و می‌توان گفت کاملا یک گونه جدید شمرده می‌شود. ظاهر این جانور بسیار ترسناک است، بدن و هر یک از پاهای او سه سانتی‌متر طول دارد که در کل، اندازه جثه او را به ۹ سانتی‌متر می‌رساند.

«گابریل گارسیا مارکز» از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال ۱۹۸۲ به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. «گابو» به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت. «صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر «مارکز» محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر کتاب‌های معروف این نویسنده‌ هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

مرجع : ایسنا