به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۳۳۲۷۲
از کسانی که به ناحق بلندگوهای بزرگ در دست دارند، نترسیم

روحاني: نباید به خاطر شعار عده‌ای اندك، از میدان خدمت خارج شویم

گروه سیاسی: رییس‌جمهور تاکید کرد: اولین قدمی که لازم بود کشور آن را حل و فصل کند، مساله تحریم بود برخی در مقام شعار ممکن است حرف‌هایی بزنند اما عاملی که حتی برای تجهیزات پزشکی ما با آن مواجه و روبرو بودیم فشار تحریم خارجی بر کشور بود که بیرحمانه بر ملت ایران وضع شد. فشار تحریم علیرغم ادعای غرب فشار بر دولت نبود بلکه فشار بر زندگی مردم بود.
روحاني: نباید به خاطر شعار عده‌ای اندك، از میدان خدمت خارج شویم
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جشنواره «عمران سلامت» عنوان کرد: بسیار خوشحالم در هفته‌های پایانی کار دولت یازدهم در این جشنواره مهم «عمران سلامت» امروز در محضر شما فرهیختگان، اساتید، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزیر محترم همه خیرین مخلص در این جمع می‌توانم نکاتی را به عرض برسانم. از آغاز دولت یازدهم با توجه به همه سختی‌ها و مشکلاتی که در آغاز دولت با آن مواجه بودیم شرایط اقتصادی سخت و وضع اقتصادی پیچیده کشور را ایجاد کرده بود.
در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ برای مسائل مهم کشور تصیمیم‌گیری کردیم
او افزود: شرایطی که برای رکود تورمی در کشور شاهد بودیم و مساله تحریم و وضع محیط زیست و نگرانی‌ها و مشکلاتی که در بخش سلامت با آن مواجه بودیم از موانع پیش رو بود. در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ که آغاز مسئولیت دولت یازدهم بود، تقریبا موفق شدیم برای مسائل مهم و اساسی کشور تصمیم بگیریم. برخی از آن تصمیمات به موقع و در چارچوب زمانی اجرا شد و برخی با تاخیر اما موردی نبود که ما نتوانیم از پیچ و خم‌ها و مشکلات عبور کنیم. 
تحریم فشار بر زندگی مردم بود
رییس‌جمهور تاکید کرد: اولین قدمی که لازم بود کشور آن را حل و فصل کند، مساله تحریم بود برخی در مقام شعار ممکن است حرف‌هایی بزنند اما عاملی که حتی برای تجهیزات پزشکی ما با آن مواجه و روبرو بودیم فشار تحریم خارجی بر کشور بود که بیرحمانه بر ملت ایران وضع شد. فشار تحریم علیرغم ادعای غرب فشار بر دولت نبود بلکه فشار بر زندگی مردم بود.
تصمیم گرفتیم ظرف مدت یکسال با مذاکره تحریم را حل کنیم
او ادامه داد: وقتی نفت ما تحریم می‌شود و درآمد کشور کاهش پیدا می‌کند یعنی تاثیر بر همه خدمات دولت که منابع آن مالیات و نفت است وقتی نفت و درآمد و رشد اقتصادی نیست گرفتن مالیات هم خیلی سخت و گاهی ناممکن می‌شود. تصمیم ما بر این شد که ظرف مدت یکسال با مذاکره تحریم را حل کنیم. خیلی حرف‌ها زده می‌شد به این راه کاملا اطمینان داشتم می‌دانستم در این مسیر می‌توانیم و موفق شویم در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت دست یابیم و برای توافق دائم پیش‌بینی ۱ سال کردیم و امکان‌پذیر بود اما پیچ و خم‌هایی ایجاد شد که این زمان طولانی‌تر شد.
برای پیروزی نیازمند موافقت مردم و هدایت رهبری هستیم
روحانی خاطرنشان کرد: به هرحال این مساله اول بود که ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی خود از دیپلمات‌ها نشان داد در برابر نقشه قدرت‌های بزرگ قدرت پیروزی دارد و این قدرت پیروزی خود را به نمایش گذاشت. هرگاه بخواهیم در امر مهمی پیروز شویم نیاز به موافقت مردم، همراهی آن‌ها، هدایت رهبری و فداکاری کارگزاران دارد.
فحش دادن عده‌ای محدود، به خاطر تلاش مثمرثمر برای کشور است
رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر بنا بود با چهار فحش و شعار وزیر امور خارجه از میدان بیرون رود، برجام محقق نمی‌شد. به وزیر امور خارجه در سایت‌ها، روزنامه‌ها و همچنین در مراسم ۲۲ بهمن در خیابان‌های تهران توهین کردند. آدم به خاطر شعار عده‌ای از میدان خدمت خارج نمی‌شود. امام در رابطه با حادثه‌ای که قبل از انقلاب اتفاق افتاده بود گفت شخصی که می‌خواهد در جامعه خدمتی بزرگ انجام دهد باید خود را برای فحش خوردن آماده کند. فحش دادن عده‌ای محدود، به خاطر تلاش مثمرثمر برای کشور است.
نباید در برابر عده‌ای قلیل که به ناحق بلندگوهای بزرگ در دست دارند، بترسیم
او افزود: شما فکر می‌کنید اگر کسی بخواهد در کشور تحول ایجاد کند آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای معاند منطقه او را آرام می‌گذارند. ما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. برای ما هدف، صلاح کشور و ملت ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران است. ما چه در منطقه و خارج از منطقه دشمن داریم باید با هم و دست به دست هم حرکت کنیم. نباید در برابر عده‌ای قلیل که به ناحق بلندگوهای بزرگ در دست دارند، بترسیم. به هرحال شرایط اینگونه است و این‌ها بلندگو دارند. ما ملت بزرگ و ایثارگری هستیم که به ملت منطقه نیز کمک کردیم.
در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سوریه و عراق کمک کردیم
رئیس جمهور تشریح کرد: در سخت‌ترین شرایط اقتصادی دولت به ملت عراق کمک کردیم. وقتی می‌گویند کمک به ملت عراق بعضی فکر می‌کنند فقط فداکاری جانی است. درست است عده‌ای فداکاری جانی کردند که باید سپاسگزار باشیم اما حقوق این‌ها و سلاح این‌ها را چه کسی تامین کرد. وقتی دولت عراق با داعش می‌جنگید سلاح این‌ها را در شرایط تحریم چه کسی تامین می‌کرد. همچنین به دولت سوریه هم کمک کرد.
دولت و وزارت دفاع موشک‌ها را ساخته‌اند
روحانی با بیان اینکه ما می‌شنویم که یک موشکی از خاک ما یکی از مراکز تروریست‌ها را هدف قرار داد، گفت: بله درست است آنهایی که موشک را پرتاب کردند و غیره مهم هستند اما موشک را چه کسی درست کرد؟ دولت و وزارت دفاع موشک‌ها را ساخته‌اند. پول آن را بخش اقتصادی کشور تامین می‌کند. کار بزرگی در دولت یازدهم انجام شد. یک بار وزیر دفاع اعلام کرد سلاح‌های راهبردی تولید شده در دولت یازدهم هشتاد درصد کل سلاح‌های دولت‌های قبل است؛ منتها ما در بعضی بخش‌ها نیاز نمی‌بینیم برای مردم توضیح و شرح دهیم.
نباید بگذاریم مردم مریض شوند
او افزود: یکی از قدم‌هایی که از ماه‌های اولیه در دولت یازدهم برداشته شد، مسائل مهم بهداشتی و زیست‌محیطی بود. بحث درمان که ما می‌گوییم اول بحث بهداشت است. نباید بگذاریم مردم مریض شوند؛ اگر بیمار شدند باید درمان شوند. اولین برنامه‌ریزی این است که چطور بیماران کاهش پیدا کنند. این خیلی مهم است. هم به جسم مردم مربوط است، هم روح. این جسم و روح تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست که بار سنگینی را بر دوش دارد؛ بسیاری دستگاه‌ها مسئول هستند یک بخشی سازمان استاندارد یک بخش صنعت، یک بخش کشاورزی است.
اصل بر سلامت است
روحانی افزود: در بخش بهداشت باید تلاش کنیم مردم ما سالم بمانند چون به قول علما اصل بر سلامت است. اصل بر این است که انسان سالم به دنیا می‌آید سالم ادامه حیات بدهد. حالا یا ضعف جسمی هست یا روحی یا بیماری واگیر خطرناک آمده یا عوامل ارثی دارد.
دولت یازدهم اقدام نکرده بود، دریاچه ارومیه خشک شده بود
او ادامه داد: اگر دولت یازدهم برای دریاچه ارومیه به عنوان اولین قدم دولت یازدهم قدمی را برنمی‌داشت دریاچه ارومیه یک سال پیش به طور کامل خشک شده بود. اگر روند گذشته بود مثل سال‌های قبل ادامه می‌یافت و این لایروبی‌ها انجام نمی‌شد و آب سد‌ها را بر دریاچه ارومیه بار نمی‌کردیم و کشاورزی متوقف نمی‌شد و سوبسید به کشاورز برای توقف کشت پرداخت نمی‌کردیم و مثل دولت دهم نسبت به آن بی‌تفاوت بود یک سال پیش دریاچه خشک شده بود. بعد هر طوفانی دز منطقه می‌شد طوفان نمک راه می‌افتاد. فقط بحث آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و قزوین نبود ۱۴ میلیون نفر از مردم مناطق غرب کشور تحت تاثیر طوفان‌های نمک قرار می‌گرفتند. تمام محصولات کشاورزی از بین می‌رفت. مردم ناچار به مهاجرت می‌شدند؛ چطور می‌خواستیم درمان کنیم؟او با بیان اینکه راجع به دریاچه ارومیه به من می‌گفتند چرا دریاچه ارومیه را آنقدر اهمیت می‌دهید؟ یادآور شد: درست می‌گویند برای هامون و هورالعظیم هم تلاش شده و تلاش باید بیشتر شود. اما در عین حال مساله دریاچه ارومیه فاجعه ملی می‌شد این تصمیمی بود که دولت اتخاذ کرد.
طرح تحول سلامت در شرایط تحریم و سختی آغاز شد
روحانی تاکید کرد: یکی از تصمیمات مهم در زمستان سال ۹۲ طرح تحول سلامت بود این طرح از اوایل سال ۹۳ اجرایی شد. طرح تحول سلامت در شرایط تحریم و سختی آغاز شد.
حتی عربستان هم با کاهش قیمت نفت دچار مشکل شد
او با بیان اینکه در سال ۹۳ تا ما آمدیم تنفس کنیم با کاهش کم‌سابقه قیمت نفت مواجه شدیم، گفت: هنوز هم تحت فشار نفت ۱۲۰ دلاری الان می‌گوییم وضع خوب شده و نفت ۴۴ دلار است. یعنی یک سوم قیمت نفت گذشته است. همه آنهایی که متکی به نفت بودند حتی عربستان دچار مشکل شدند. اما در عین حال دولت توانست با همه مشکلات در حالی که از صندوق هم استفاده نکرد، مواجه شود.
۴۰ میلیارد دلار در دولت یازدهم به صندوق ریختیم
او با بیان اینکه شما می‌دانید ما در دولت یازدهم ۴۰ میلیارد دلار پول به صندوق ریختیم، ابراز داشت: این هم از عجایب است، می‌خواستم بگویم اسلام ولی تاریخ ایران است. ما قرار بود در روزهای سختی پول برداریم؛ اما ما در روزهای سختی هم ناچار شدیم پول بریزیم به صندوق یعنی به جای اینکه در این چند سال تحریم از صندوق پول برداریم به آن پول تزریق کردیم. ما در دولت یازدهم در شرایط تحریم پول به صندوق ریختیم بیش از پولی که دولت‌های قبلی ریخته بودند در عین حال توانستیم تورم را مهار کنیم و به رشد اقتصادی برسیم و رشد اقتصادی سال ۹۵ فوق العاده بود طبق اشاره مرکز آمار ۸. ۳ طبق نظر بانک مرکزی ۱۲. ۵ درصد رشد داشتیم.
بخش‌های پرهزینه کدامند؟ 
رییس جمهور تاکید کرد: طرح تحول را هم با هر سختی و مشکلی دولت ادامه داده البته مشکلاتی هست که طبیعی است‌‌ همان طور که گفتم بودجه جاری و عمرانی ما بخش بزرگی به رفاه و بازنشستگی‌ها و به بخش‌های مختلفی که نیازمند کمک به اقشار محروم هستند مربوط می‌شود.. دومین بخشی که پرهزینه است بخش آموزش و بهداشت و دفاع است این چهار بخش پر هزینه است.
نگذاشتیم طرح تحول سلامت متوقف شود
روحانی افزود: طرح تحول سلامت یکی از آن‌ها است آموزش یک بخش دفاع یک بخش است. با این حال نگذاشتیم این طرح متوقف شود بحث طرح تحول بحث پول نیست اساس طرح تحول بر می‌گردد به پزشکان عزیز و پرستاران پر تلاش و مسئولان بیمارستان‌ها و روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی ما و تلاش نیروی انسانی ما هر جایی نیروی انسانی ما پای کار باشد، موفق می‌شود با پول همه چیز حل نمی‌شود اگر خود آقای هاشمی تلاش مضاعف نمی‌کرد این طرح موفق نمی‌شد. در این طرح جزو پرکار‌ترین وزرای ما در دولت یازدهم و جزو پر سفر‌ترین وزرای ما بود. من واقعا وقتی در طول هفته می‌دیدم شنبه غرب یکشنبه شرق کشور است و همیشه در حال تحرک است برای اینکه نقض‌ها را برطرف کند به او افتخار می‌‌کردم. 
روحانی با بیان اینکه حضور افراد، بالای سر این طرح خیلی مهم است، گفت: گاهی به من می‌گویند فلان کار را برای اینکه شما می‌خواستید سفر بیایید انجام دادند. شب‌های آخر تا صبح کار کردند تا انجام شد. خب یکی از برکات سفر همین است. بنا هست اگر مشکلی هست ما حل کنیم این سفر‌ها بسیار تاثیرگذار بود. برای پیشرفت کار‌ها همراهی کادر پزشکی و درمانی در کشور مهم بود. تلاش پزشکان ما در سراسر کشور در نقاط محروم اگر این حرکت‌ها انجام نمی‌شد طرح نا‌موفق بود.
تحول بزرگی در بخش زیرساختی در حوزه سلامت انجام شده است 
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه از نظر زیرساختی و تجهیزات توانستیم تحول بزرگی را در بخش پزشکی ایجاد کنیم، اظهار داشت: البته ما نیروی مجرب را داشتیم. اساس کار پزشک، پرستار و کادر درمانی است. نیروی انسانی ماهر و مخلص داشته و داریم و خواهیم داشت که سرمایه بزرگ کشور ماست. دیگر نیازی نمی‌بینیم که بیماران سخت ما به بیمارستان کشورهای غربی بروند. 
ایران امروز مرجع درمان ایرانیان خارج از کشور هم است 
روحانی اضافه کرد: ایران امروز مرجعی برای بسیاری از افراد و حتی ایرانیانی است که حتی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و این مسئله افتخاری برای ماست اما اگر نیروی انسانی داشته باشیم ولی تجهیزات نداشته باشیم نمی‌توانیم پزشکان همانند دوران ابوعلی سینا نیستند که با گرفتن نبض بیمار یا دیدن چهره و زبان بیمار، بیماری را تشخیص دهند. 
به تجهیز ۲۵ هزار تخت بیمارستانی رسیده‌ایم 
او با بیان اینکه ما به تجهیز بیمارستان نیاز داریم و در این بخش هم حرکت بسیار خوبی ایجاد شده است، تصریح کرد: آقای دکتر هاشمی در ابتدای این دولت بر تکمیل و تجهیز ۲۱ هزار تخت بیمارستان تاکید داشتند هرچند برخی‌ها شک می‌کردند که چگونه می‌توان یک چهارم تخت بیمارستانی کشور را در طول تاریخ در چهار سال تجهیز کرد؟ آقای هاشمی قبل از جلسه به من گفتند که این تخت‌ها از ۲۱ هزار تخت احتمالا به ۲۵ هزار تخت در این روز‌ها می‌رسد. البته بخش‌های دیگری نیز تلاش کردند؛ وزارت مسکن و مردم و خیرین هم تلاش کردند. هر وقت مردم ما در قالب خیرین حضور داشته و تلاش و کوشش کردند، ما توانسته‌ایم به آمار و ارقام خوبی برسیم و جای تقدیر از همه فعالان این عرصه وجود دارد. 
راه تحول سلامت را ادامه می‌دهیم 
رئیس جمهور با بیان اینکه ما راه تحول سلامت را ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: سلامت مردم یک اصل مهم برای دولت یازدهم بوده و یک اصل مهم برای دولت دوازدهم باقی خواهند ماند. همه آنهایی که به دولت یازدهم کمک کردند، از آن‌ها می‌خواهم با آمادگی، اخلاص و انرژی بیشتر خود را برای خدمت در دولت دوازدهم آماده کنند. 
تا فرد بیمار نشود، قدر سلامت حس نمی‌شود
روحانی افزود: خدمت پزشکی و سلامت، خدمت بسیار ارزشمندی است و تا زمانی که فرد، مریض نشود و به بیمارستان نرود، این مسئله را حس نمی‌کند که رنج بیماری و تخت بیمارستان چقدر سخت است. آن‌ها می‌خواهند یک ساعت زود‌تر خوب شوند و از بیمارستان مرخص شده و به خانه‌هایشان بازگردند. تلاش ما باید کاهش رنج آن‌ها باشد. 
درمانگری کار پیامبری است 
او با قرائت روایتی از امام علی‌ (ع) درباره پیامبر اکرم (ص) ابراز داشت: امیرالمومنین (ع) راجع به پیامبر (ص) می‌گویند که ایشان طبیبی بود که نمی‌نشست تا بیمار به سراغش بیاید بلکه طبیبی بود که به سراع دیگران می‌رفت. می‌توان کار پیامبری را به شغل و کار دیگری تشبیه کرد ولی اینکه کار بیمار به طبیب حاذقی تشبیه می‌شود که به سراغ دیگران می‌رفت و آن‌ها را درمان می‌کرد، از آن معلوم می‌شود که طبابت کار بزرگ و مقدسی است. 
باید از NGO‌ها برای کاهش بیماری استفاده کنیم
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه منابع دولت و کشور محدود است، عنوان کرد: در مدیریت بخش درمان باید ببینیم کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین راه برای آنکه کسی بیمار نشود و اگر شد با کمترین راه ارجاع و کمترین مصرف دارو و کمترین راه برای بستری شدن در حد ضرورت، درمان شود، چیست؟ باید دید چگونه این خدمات را می‌توان با کمترین هزینه انجام بدهیم. من نمی‌توانم این را تشخیص بدهم بلکه متخصصان باید در این راه اظهارنظر کنند. ببینیم چقدر می‌توان بار مالی بیمارستان را کاهش بدهیم و درمانگر را مساعدت کنیم. این مسائل نیازمند کار کار‌شناسی است و باید از کمک خیرین استفاده کنیم. باید از NGO‌ها استفاده کنیم.
نشاط کار بد و حرامی نیست
روحانی با بیان اینکه بخشی از سلامت به فرهنگ و سبک زندگی مردم بستگی دارد، گفت: کارهای زیادی باید انجام بدهیم تا زندگی سالم و با نشاط داشته باشیم. اگر بعضی‌ها بگذارند مردم زندگی با نشاط داشته باشند. باید برای این دوستان کار فرهنگی بکنیم که نشاط کار بد و حرامی نیست. نشاط، لبخند، فعال بودن و امیدوار بودن موجب سلامتی می‌شود.
عده‌ای صبح‌ها که بلند می‌شوند بذر یاس را در جامعه می‌پاشند
او با بیان اینکه برخی‌ها از صبح که بلند می‌شوند هر روز مقداری بذر یاس در جامعه می‌پاشند، اظهار داشت: آنها هر روز در سایت‌ها و روزنامه‌هایشان بذر یاس و ناامیدی می‌پاشند. چرا لبخند نداشته باشیم؟ چرا به آینده امیدوار نباشیم؟ چرا وحدت نداشته باشیم؟ این بذر یاس را از کجا آورند و از کدام انبار پیدا کردند؟ نباید امید و نشاط را در جامعه کم بکنیم.
گوش مردم بدهکار سخنان غیر دقیق نباشد
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد:‌ امروز شرایط کشور ما از دیروز به مراتب بهتر است. هرچه می‌خواهند بگویند گوش مردم بدهکار سخنان غیر دقیق نباشد. شرایط ما از دیروز بهتر است و فردا از امروز بهتر است.
طرح تحول سلامت زنده است و راه خودش را ادامه می‌دهد
روحانی با بیان اینکه طرح تحول سلامت زنده است و راه خودش را ادامه می‌دهد، تصریح کرد: دولت دوازدهم با همه تلاش با کمک همه شما و مردم راه خود را ادامه خواهد داد و ما شاهد جامعه‌ای سالم‌تر در ایران سربلندمان خواهیم بود.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۱ ۰۲:۱۵
من از رای که به روحانی دادم پشیمون نیستم و با وجود روحانی احساس خوبی دارم عاشقتم روحانی..... (354554)