به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۴۲۶۴۹
روند دیدار اعضای خانواده با محصورین عادی شد

امیدواری برای گشایش‌های بیشتر

سجاد خداکرمی
روزنامه بهار
از ابتدای هفته جاری خبرهایی از رفع برخی محدودیت‌هاي ملاقات میان خانواده با میر حسین موسوی و زهرا رهنورد، دو تن از محصورین که از سال 89 در حصر به سر می برند، حکایت داشت. خبرهایی که با تایید نرگس موسوی یکی از دختران این دو محصور همراه شد و همچنین روز گذشته نیز برخی اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز آن را تایید کردند و از پیگیری‌ها برای رفع بیشتر محدودیت‌هاي حصر تا پیش از عید خبردادند.
***
عدم واکنش به درخواست موسوی برای دیدار با دیگر بستگان
در این زمینه یک عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که از یک هفته قبل دختران، نوه‌ها و همسرانشان مي‌توانند با مهندس موسوی و زهرا رهنورد دیدار کنند، نسبت به انجام ملاقات سایر بستگان در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
قاسم میرزایی نیکو در پاسخ به سوالی در مورد برخی شنیده‌ها در خصوص رفع محدودیت‌های در مسیر ملاقات اعضای خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آن‌ها اعلام کرد: از حدود یک هفته گذشته تاکنون محدودیت‌های ملاقات برای مهندس میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد رفع شده است. وی افزود: پیرو رایزنی‌ها و دیدارهایی که برخی مسئولان مربوطه با مهندس موسوی داشتند، به این جمع‌بندی رسیدند که دختران، نوه‌ها و همسران ۲ دختر مهندس موسوی و خانم رهنورد بتوانند با آن‌ها به‌طور عادی دیدار کنند. نماینده اصلاح‌طلب دماوند در مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس، خانواده موسوی درصورت تمایل مي‌توانند با حضور در منزل ایشان با آن‌ها دیدار کنند و خوشبختانه محدودیتی در این راستا وجود ندارد و احتمالاً به‌زودی نسبت به درخواستی که درمورد ملاقات سایر اعضای خانواده و بستگان با آقای موسوی و خانم رهنورد مطرح شده بود، اقدام شود. عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس در این رابطه توضیح داد: مهندس موسوی اخیراً با ارائه اسامی تعدادی از بستگان خود، خواستار ملاقات با آن‌ها شده بود که هم‌اکنون پیگیری‌هایی در این رابطه انجام مي‌شود و امیدواریم این مهم نیز به‌زودی محقق شود. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دیدار چهره‌های سیاسی با مهندس موسوی گفت: البته در رابطه با ملاقات چهره سیاسی یا مقامات مسئول هنوز بحث خاصی مطرح نشده اما به نظر مي‌رسد رفع محدودیت‌ها برای ملاقات با اعضای خانواده، مي‌تواند مقدمه‌ای خوبی باشد. میرزایی نیکو در پایان تصریح کرد: خوشبختانه تلاش‌های دوستانی که در بخش‌های مختلف اقدام کردند، در آستانه تحقق است و به نظر مي‌رسد این تلاش‌ها اندک اندک در حال به نتیجه رسیدن است. این اتفاق خوشایندی است و جامعه نیز همین انتظار را داشت.
رفع محدودیت از سوی شورای عالی امنیت ملی
همچنین دیگر عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس بابیان اینکه تأکید مي‌کنم که آنچه در مورد رفع محدودیت دیدارهای محصوران انجام‌شده از طرف شورای عالی امنیت ملی بوده است، عنوان کرد: امیدوار هستم که این شورا در آینده به‌تدریج گشایش‌های بیشتری در بحث ملاقات، رفع محدودیت‌ها و رفت‌وآمدها و... به وجود آورد.
محمدکاظمی درباره گشایش‌هایی که درروند رفع حصر محصوران به وجود آمده و تأثیری که این کمیته در رایزنی‌ها داشته است گفت: نمی‌توانم توضیحاتی ارائه دهم و بنای کمیته بر این است که اطلاعاتی منتشر نشود. فقط مي‌توانم بگویم که از این بازگشایی و مساعدت خوشحال هستم و از مسئولانی که این گشایش را نسبت به آقای موسوی و کروبی ایجاد مي‌کنند تشکر مي‌کنم. او در ادامه در خصوص گشایش‌های بیشتر بیان کرد: امیدواریم که به‌تدریج با اقداماتی که شورای عالی امینت ملی انجام مي‌دهد گشایش‌های بیشتر اتفاق بیفتد. عضو کمیته رفع حصر بابیان اینکه تأکید مي‌کنم که آنچه انجام‌شده از طرف شورای عالی امنیت ملی بوده است، عنوان کرد: امیدوار هستم که این شورا در آینده به‌تدریج گشایش‌های بیشتری در بحث ملاقات، رفع محدودیت‌ها و رفت‌وآمدها و... به وجود آورد. کاظمی در پاسخ به این سؤال که احتمال دارد که در روزهای آینده این دیدارها بیشتر شود گفت: به نظر مي‌آید که انشاءاله روند همین باشد. این نماینده عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سؤال که چقدر دیدارهایی که داشته‌اید و رسانه‌ای شده است در به وجود آمدن این روند مؤثر بوده تاکید کرد: خواست اعضای کمیته برای رفع مشکلات محصوران بوده است و اگر اقدام یا دیداری هم انجام‌شده است در راستای حل این مشکلات انجام‌شده است.
امیدواری برای رفع بیشترمحدودیت‌ها تا عید
در همین ارتباط عضو دیگر کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس با اشاره به گشایش‌ها در مورد وضعیت محصورین، گفت که انشاءاله محدودیت‌های محصورین تا عید کمتر خواهد شد.
غلامرضا حیدری با اشاره به اخباری که نزدیکان به محصورین مبنی بر کاهش محدودیت‌ها برای دیدار با آن‌ها منتشر کرده‌اند، اظهار کرد: ما امیدوار بوده و هستیم که رفع حصر به مرور برداشته شود. هر چه به عید نزدیک‌تر مي‌شویم ان‌شاءالله محدودیت‌ها کمتر خواهد شد به طوریکه اقوام و دوستان نزدیک محصورین به راحتی بتوانند با آنها ملاقات‌ کنند. وی با بیان اینکه کاهش محدودیت ملاقات فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را شنیده است، گفت: ما گشایشی در این وضعیت مي‌بینم. ما از مدت‌ها پیش که به دیدار روسای قوا و دبیر شورای عالی امنیت ملی رفتیم، امیدوار بودیم که به سمت کاهش محدودیت‌های حصر پیش مي‌رویم البته باید حوصله داشته باشیم. این نماینده مجلس ادامه داد: مهم‌ترین دلیلش این است که حاکمیت به این نتیجه رسیده که ادامه حصر در راستای منافع ملی کشور و حاکمیت نیست لذا تدابیری به خرج مي‌دهند اگرچه دیر شده است اما همین که دیرتر نشده جای تشکر دارد. این عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت که به رفع حصر کامل محصورین امیدوار است.