به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۱۴۴۱۲
کابینه تدبیر و امید برآیند خواست دولت و مجلس

عبور باصلابت از افراطیون در عین دشواری‌ها

گروه سياسي: حسن روحانی پس از دو مراسم تنفیذ و تحلیف رسماً در جایگاه هفتمین رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت. سخنان وی در این دو مراسم و همچنين اولين مصاحبه مطيوعاتي‌اش پس از شروع به كار رسمي، نشان از پایبندی وی به وعده‌هاي انتخاباتی‌اش داشت.
عبور باصلابت از افراطیون در عین دشواری‌ها
اشکان بنکدار جهرمی

با نگاهی به کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس که در روز تحلیف ارائه شد مي‌توان به تعاملی که در این زمینه در دوره زمانی بین انتخابات ریاست جمهوری تا زمان تحویل گرفتن دولت بین روحانی از یک سو و دیگر مراکز قدرت، به ویژه مجلسیان، از سوی دیگر انجام پذیرفته پی برد. همچنین این نگاه مي‌تواند پیش بینی جالبی را از منش و کردار دولت در چهار یا هشت سال پیش رو را در اختیار ما قرار دهد. این روزها اگرچه هستند نخبگانی که ، هجمه‌ي بی مانندی را در مقابل دولت جدید مي‌بینند و نتیجه مي‌گیرند، افراطیون که دولت را ناتوان مي‌خواهند سعی در حذف ژنرالهای روحانی دارند ـ که البته به نوعی نیز به صدق سخن مي‌گویند. ولی دولت روحانی دولت امید است و این امید هنوز گرما بخشی لازم برای دلهای مردم را دارا مي‌باشد. لیست یاران روحانی نشان دهنده‌ي این است که وی از مواضع پیشین خود کوتاه نیامده است بلکه تلاش بر انتخاب عقلایی ترین و ایمن ترین راه را هدف خود قرار داده که وجود برخی چهره‌هاي دو دولت سازندگی و اصلاحات در کابینه‌ي وی به وضوح نشان دهنده‌ي این امر است.

در گزینش چهره‌هاي جدید نیز آنجا که لازم بوده با درایت طوری در انتخاب افراد عمل شده که حتی اگر بپذیریم بعضی وزرای احتمالی همخوانی کاملی با رئیس دولت ندارند ولی دارای حداقل زاویه با مواضع او مي‌باشند. که در این موضوع نیز پیش بینی مي‌گردد دولت روحانی همانند هر دولت دیگری در این موارد موجبات حضور معاونینی راسخ تر و پایبندتر به مواضع خود را فراهم آورده و وزنه را به سمت تحقق خواستهای تجلی یافته در آراء مردم را فراهم سازد. نتیجه این که مرد تدبیر و امید حتی اگر محروم از مردان قدرتمندش معروف به ژنرالها گردد قادر خواهد بود سربازان خود را در آخرین خانه‌ي شطرنج سیاسی بدل به با ارزشترین مهره نماید.

روحانی اما آنجا که نقطه افتراقش با دیگر نامزدها بوده خط قرمزهایی را مشخص کرده تا رأی مردم در آن زمینه‌ها به طور کامل به ثمر نشیند. چهره ای که قرار بر وزارت وی در زمینه‌ي سیاست خارجی است از آن جمله است و بالطبع محمد جواد ظریف بدین سبب پیشنهاد شده تا در سیاست خارجی فردی عهده دار این مسؤولیت گردد که علاوه بر همراهی با نظرات رئیس جمهور کارنامه ا‌ي موفق و تجربه ای لازم در این زمینه را برای پیشبرد اهداف ملی داشته باشد.

رئیس دولت یازدهم همچنین در ابعاد تخصصی کابینه، از میان چهره‌هاي جدید به سراغ متخصص ترین افراد با گرایشات علمی خاص مورد نیاز رفته است. به طور مثال مطالبات اقتصادی و تورم کمرشکن او را به سمت دست چین کردن فردی (علی طیب‌نیا) با تخصص ویژه‌ي "تورم" برده است. و در دیگر وزاتخانه‌هاي در ارتباط با اقتصاد همچون وزارت نفت (بیژن زنگنه) ،وزارت صنعت، معدن و تجارت (محمدرضا نعمت‌زاده)، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی (علی ربیعی) و بالاخره وزارت جهادکشاورزی (محمود حجتی) کارکشته ترین افراد که کمتر شکی در تخصص و صلاحیتشان وجود دارد را انتخاب نموده است.

در بعد فرهنگی نیز باید گفت گزینش افراد از سوی رئیس جمهور بر اساس منش سیاسی افراد و نه وابستگی سیاسیشان صورت گرفته شده به طور مثال سعی شده بی هیاهو چهره ای(علی جنتی) با نقاط مثبتِ مورد نظرِ روحانی و به دور از هر گونه تنش آفرینی در جایگاه فرهنگ و ارشاد کشور جای گیرد. در مورد علی جنتی گرچه مي‌تواند ارتباط خانوادگی او جلب نظر کند ولی با توجه عملکرد پیشین وی و سخنان روزهای اخیرش مي‌توان حدس زد که وی در تقابل دو گروه اصلاح طلبان حوزه‌ي اندیشه و معتقدان محافظه کار عرصه‌ي هنر و فرهنگ، نقش میانجی خوبی را بازی کند.

جعفر میلی‌منفرد نیز به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گرچه با توجه به مهمترین نام در گمانه زنی‌هاي پیشین برای تصدی همین مقام (جعفر توفیقی)، نمی تواند گزینه‌ي اول روحانی به شمار آید ولی با نگاهی به سوابق اجرایی و علمی وی از جمله معاونت دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم در دوران اصلاحات انتظار مي‌رود در تعامل با استادان و دانشجویان و همچنین پیشبرد اهداف آن وزارتخانه در عرصه‌ي آموزش عالی، شخصی موفق باشد.

روحانی با چینش یاران خود همچنین نشان داد که مرد سیاست است. سابقه‌ي مدیریت سیاسی در زمینه‌هاي مختلف به او این درایت را داده که باید در تعامل با دیگر مراکز قدرت آرام و مطمئن گام بردارد و البته از بده بستانهای سیاسی واهمه ای به دل راه ندهد. عملکرد تقریباً طولانی مدت او به عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باعث شده تا وی دغدغه‌هاي رهبری در امور مملکت به ویژه موارد حساس را به جدیت تمام مدّ نظر قرار دهد.

وی همچنین با توجه به تجربه دو دوره حضورش در هیئت رئیسه‌ي مجلس مي‌داند که مشورت با مجلس در تعیین کابینه اگرچه مي‌تواند در ابتدای راه، او را به جدّ به چالش بکشد و فشار دو سویه‌ي خواست مردم از یک طرف و نظرات اکثریت اصولگرای مجلس از طرف دیگر را بر او وارد کند ولی برای تسهیل راهِ نه چندان ساده‌ي او در اداره کشور حد اقل تا دو سال دیگر که انتخابات مجلس برگزار شود گزیر ناپذیر مي‌نماید.

پس شاید بتوان پیش بینی نمود که روحانی سعی خواهد کرد ضمن احترام به قوانین و عرف سیاسی رایج در ایران اهداف مورد نظر دولت خویش را پیش برد و از دست زدن به اعمال هیجانی دوری گزیند و از افراطیون در عین دشواری با صلابت عبور کند. وی تلاش خواهد نمود چه در صحنه‌ي داخلی و چه در عرصه‌ي خارجی با عمل خویش دیگران را قانع به تعامل هرچه سازنده تر نماید و از کنار این همکاری راه پیش روی خود را فراخ و هموار سازد.

مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۰۷
نمیدونم وزیر ارشاد پیشنهاد شده میتونه حداقل انتظارات من اصلاح طلب در حوزه فرهنگ برآورده کنه! 90 در صد دلیل من برای رای دادن به روحانی کمتر شدن ممیزی ها بود یا خودمونی تر آزاد شدن اقلا دو تا کتاب از زیر ممیزی... اعتقاد داشتم وزیر ارشاد دکتر روحانی همه جهت گیری هاش رو رو روشن میکنه!!!!! ولی این جنبه از تصورات من از روحانی غلط از آب در اومد روحانی واقعا معتدله و هیچ نزدیکی به هیچ جناحی نداره همین هم جای شکر داره امیدوارم طیب نیا نجفی زنگنه و ظریف رد نشوند (105707)
اشکان بنکدار جهرمی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۴۳
دوست عزیز مصطفی
مطمئن باشید بر اساس فرموده های رئیس جمهور حرکت مجموعه ی کابینه از جمله وزیر ارشاد فقط در مسیر مشخص شده ی ایشان است (105728)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۲۳
بله کاملا گفتم که شدیدا باور کردم که آقای روحانی یک معتدل راستگو هستند و قرار نیست انتظارات جناحی برآورده بشه من تا این چند روز در اشتباه یا خیالِ نزدیک بودن ایشون به اصلاح طلب ها بودم ولی اشتباه میکردم و این تصورم بهم امید میدادکه وزیر ارشاد رویکرد اصلاح طلبی داشته باشد (105839)
مازیار
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۹:۳۵
علی جنتی از حامیان مهندس موسوی در انتخابات 88 بود و نقطه ی مقابل باباشه.آدم خوبیه.امیدوار باش. (105986)
اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۱۹
اگر تقدس گرایی ملت علاج شد افراط خود به خود حذف می شود. (105711)
آزاد مرد
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۴۹
سلام آقای بنکدار جهرمی واقعاً نظرات بسیار مطلوبی دارید من مرتبا دنبال می کنم و به دوستانم توصیه می کنم انشاالله خدا به شما توفیق بدهد (105735)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۵:۱۶
با تشکیل دولت جدید وزارت اطلاعات باید فیلمها و عکسهای روز عاشورای 88 رو بازبینی کنه و افراد رو شناسایی کنه حاضرم شرط ببندم هیچ کدوم از اون افراد طرفدار میر حسین موسوی و جنبش سبز نبودند اونا وابستگان جریان انحرافی بودند که با آتش زدن شهر قصد ضربه زدن به سکوت جنبش سبز رو داشتن کلی مدارک و عکس فقط در اینترنت موجوده .مثال: شخصی که داره تابلوی بانک رو میکنه پیداش کنند ببینند اصلا رای داده؟ قبل از انتخابات طرفدار چه جریانی بوده.به خدا قسم فتنه 88 رو جریان انحرافی دامن زد.جبهه ما سکوت بود. (105758)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۱۲
فعلا تا راي اعتماد گرفتن وزرا و تشكيل كابينه به دست گرفتن زمام امور چيز زيادي قابل قضاوت نيست (105818)
یه اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۲۳
با توجه به اعضای کابینه و درایت دکتر میتونیم بگیم :روحانی متشکریم! (105840)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۷:۲۷
متشکریم نه
مچکریم (105893)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۲:۴۶
مهم انتقاله منظور هست. (106083)
y
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۷:۰۳
استاد گرامی جناب آقای بنکدار نرخ دلار و وضعیت اقتصادیمان را که می بینم صد بار بر خودم لعنت می کنم که رای دادم سی و چند سال است که انتظار بهبود دارم ولی روز به روز اوضاع سیاسی اقتصادیمان بدتر شده فقط با حرفهای خوب شما خودمان را بزور قانع می کنیم که در آینده مدینه فاضله را می بینیم البته اگر عمرمان باقی باشد
ضمنا از نویسنده عزیز این وبلاگ نیز جالب است
www.azadnegaran.blogfa.com (105878)
خوش بین
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۷:۱۳
دیگه حتی بابام هم اگه کاندید بشه بهش اعتماد ندارم و رای بهش نمیدم روحانی که شوهرعمه ام نمیشه. ببینید من که خوش بین هستم طرز تفکرم اینه حالا بدبین ها دیگه جای خود دارند (105883)
y
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۹:۳۲
سلام خدمت آزاد اندیشان بخش سیاسی بهار نیوز سه سوال داشتم
1 چرا بخش ارسال نظرات را تا پایان ساعت 12 همان شب می بندید مثلا مقاله ای که ساعت 2 عصر انتشار دادید ساعت 12 شب می بندیدشاید بنده فردا مقاله را بخوانم وبخواهم اظهار نظر کنم؟
2 چرا آینقدر سانسور می کنید و احتیاط می کنید یک بار یادم در پاسخ به دوستی نوشم انشا.. 3 ساعت طول کشید تا انتشار دادید بابا خواندن یکی دو جمله کوتاه که اینقدر معطلی ندارد!!!!
3 آیا وقتی از خودتان انتقاد می شود نیز انتشار می دهید؟
با کمال احترام (105983)
یه دوست
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۹:۳۹
البته منظور بنده این نیست که هر کس هر چه نوشت را انتشار بدهید( مثل جمله دوستمان که نوشته متشکریم نه مچکریم) که این جمله آدم رو یاد چت روم های بی سر و ته می اندازه ولی نظرات خوبی است که شما صرفا از ترس انتشار نمی دین بابا آزاد اندیشی با ترس جور نمیاد (105987)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۰:۱۷
بیچاره ها رفسنجانی نابودتان کرده هنوز گرمید.خوشم میاد خدا دشمنانش را داردبه دست هم قلع وقمع میکند. (106021)
طرفدار شما
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۳:۴۱
نظرات را خیلی سانسور می کنید با این کارتان طرفداران پر و پا قرص تان را نا امید کردید (106107)