به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۱۴۵۶۸۹

نوروز در سازمان ملل «روز فرهنگ صلح» است

گروه فرهنگی: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: نوروز با پیام مهر و دوستی خود، تاریخ و جغرافیا را درنوردید و در سازمان ملل «روز فرهنگ صلح»نام گرفت.
نوروز در سازمان ملل «روز فرهنگ صلح» است
به گزارش ایرنا از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان امروز نخستین روز سال 1397 با انتشار پیامی به مناسبت نوروز باستانی پیامی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:«یا مقلب القلوب والابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول والاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.بار دیگر در فصل رستاخیز طبیعت قرار گرفتیم تا بهار را بهانه رویش جوانه‌های نو شدن در وجودمان کنیم. دست شکر و نیاز به آسمان بلند می‌کنیم و از تغییردهنده دل‌ها و دیده‏‌ها، از تدبیرکننده شب و روز، از گرداننده سال و حال، طلب تحول می‌کنیم تا بگرداند حال ما را به نیکوترین حال.نوروز، این رسم دیرینه و پرمعنا، روایتی زیبا و شگفت‌انگیز از هستی است. پیشنیان ما با درایتی در خور نام آوران این سرزمین، فلسفه خلقت و خورشید و خاستگاه طبیعت را در آیین نوروز به نمایش گذاشتند و مهر تأییدی بر یگانگی خالق خوبی‌ها زدند، و قرن‌ها بعد، نوروز کهن‌سال در این دیار دین‌مدار، در آمیزه‌ای مبارک با آموزه‌های اسلام، تولدی دوباره یافت، نوروزی که محمل متعالی‌ترین مفاهیم انسانی و اخلاقی است و با پیام مهر و دوستی خود تاریخ و جغرافیای شرق را درنوردید و در مقر سازمان ملل متحد 'روز فرهنگ صلح در جهان' نام گرفت.
امروز بیش از 300میلیون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامی می‌دارند و میلیاردها انسان دیگر با لبخند تحسین به تماشای جلوه‌های زیبا و دل‌انگیز آن می‌نشینند، چراکه گرامیداشت نوروز، بزرگداشت گنجینه‌ای ارزشمند و ماندگار از تاریخ و تمدن و میراث بشری است. بی‌شک صیانت از میراث بزرگ نوروز و هزاران میراث تاریخی و طبیعی ارزشمند دیگری که در کهن دیار ما به ودیعه نهاده شده، تضمین هویت دیروز و حیات فردای ماست.به امید آن‌که ارزش‌های این عید ایرانی و میراث جهانی را بیش از پیش بازشناخته و پاسداری کنیم، حلول سال جدید را به پیشگاه حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری محترم، دولتمردان خدوم و یکایک هم‌وطنان و ایرانیان عزیز در سراسر جهان تبریک می‌گویم و یک سال خوب توام با آرامش و پیشرفت برای ایران و ایرانی آرزو می‌کنم.»