به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۱۴۵۶۹۲

با پنج آنتی بیوتیک طبیعی آشنا شوید

گروه علمی: تجویز آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین از دهه 1940 به افراد کمک کرده است که از بیماری های کشنده نجات یابند؛ اما با این حال مردم هنوز برای درمان به مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی روی می اورند.
با پنج آنتی بیوتیک طبیعی آشنا شوید
به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، وزارت بهداشت انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرده است که از هر 10 فرد یک نفر پس از مصرف آنتی بیوتیک به عوارض جانبی مبتلا می شود که به سیستم گوارش آسیب می زند و از هر 15 نفر یک نفر به این نوع دارو حساسیت دارد.از سوی دیگر با افزایش روزافزون باکتری های مقاوم به دارو، محققان در حال روی آوردن به طبیعت برای ابداع داروهای جدید هستند. برخی مواد طبیعی خواص ضد باکتریایی دارند و صدها سال است که مردم آنها را مصرف می کنند. اما نگرانی هایی نیز در مورد مصرف این مواد که آنتی بیوتیک های طبیعی عنوان می شوند وجود دارد که تحت بررسی های علمی قرار دارند.علت این موضوع نیز این است که تمام این درمان های طبیعی هنوز بطور کامل تحت آزمایش قرار نگرفته اند؛ اما با این حال نتایج برخی از بررسی های انجام شده در زمینه مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی نوید بخش بوده اند و هنوز آزمایش های بیشتری در این زمینه در جریان است.در این گزارش پنج مور د از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی معرفی می شوند.
1- سیر
مدت طولانی است که سیر در فرهنگ های مختلف به دلیل توانایی هایی که در پیشگیری از ابتلا به بیماری و درمان بیماری دارد، شناخته شده است.نتایج یک تحقیق نشان داده است که سیر می تواند درمان موثری علیه بسیاری اشکال باکتری از جمله سالمونلا و ای کولی (E. coli) باشد. استفاده از سیر حتی در برابر سل مقاوم به چند دارو نیز مورد توجه قرار گرفته است.
2- عسل
از زمان ارسطو، از عسل به عنوان پمادی استفاده شده است که به ترمیم زخم ها و پیشگیری از عفونت کمک می کند. کارشناسان امروزه متوجه شده اند که استفاده از عسل برای درمان زخم های مزمن، سوختگی ها، زخم های بستر و بخیه ها مفید است.برای مثال نتایج یک مطالعه از سال 2016 نشان می دهد که عسل می تواند به ترمیم زخم ها کمک کند. اثرات آنتی باکتریالی عسل معمولا به مقدار پراکسید هیدروژن آن بستگی دارد. اما عسل مانوکا (نوعی عسل که در مناطقی از جنگل های نیوزیلند و استرالیا توسط زنبورهای عسل از شهد درخت مانوکا تهیه می شود) با وجود اینکه که پراکسید هیدروژن کمتری دارد اما باکتری را از بین می برد.یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که این نوع عسل که بهترین نوع شناخته شده عسل است تقریبا 60 نوع باکتری را مهار می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که عسل زخم های آلوده به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متسییلین (MRSA) را درمان می کند.عسل علاوه بر خواص ضدباکتری که دارد با ایجاد یک پوشش محافظ که یک محیط مرطوب به وجود می آورد به ترمیم زخم ها کمک می کند.
3- زنجبیل
جامعه علمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی می شناسد. چند مطالعه از جمله مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شده است توانایی زنجبیل را برای مبارزه با بسیاری از گونه های باکتری نشان داده است.
محققان همچنین در حال بررسی توانایی زنجبیل برای مبارزه با بیماری ها و حالت تهوع و کاهش سطح قند خون هستند.
4- گل میخک
گل میخک بطور سنتی در کارهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات اکنون نشان می دهند که عصاره آب گل میخک می تواند علیه انواع بسیاری از باکتری ها از جمله ای کولی موثر باشد.
5- پونه
برخی معتقدند که پونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. پونه خواص ضد التهابی دارد.محققان هنوز این ادعاها را تایید نکرده اند اما برخی مطالعات نشان می دهند که پونه به ویژه زمانی که به روغن تبدیل می شود به آنتی بیوتیک موثری تبدیل می شود.

***خطرات مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی
با این وجود مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی فقط به دلیل اینکه طبیعی هستند بی خطر نیست. مقدار و غلظت مواد فعال در مکمل های ساخته شده از این آنتی بیوتیک ها متفاوت است و به همین دلیل فرد باید قبل از مصرف این مکمل ها برچسب آنها را به دقت بخواند و از فواید سلامتی آنها مطلع شود.برای مثال مصرف سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی با مخاطراتی همراه است به طوری که مصرف سیر پخته بی خطر است اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف سیر غلیظ شده به صورت مکمل خطر بروز خون ریزی را افزایش می دهد. بنابراین مصرف این مکمل برای افرادی که می خواهند تحت جراحی قرار گیرند یا افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، می تواند خطرناک باشد. همچنین مصرف کنستانتره های سیر تاثیر داروهای اچ.آی.وی را کاهش می دهند.

***چه زمانی باید آنتی بیوتیک مصرف کرد
برخی پزشکان به دلیل افزایش بیماری های مقاوم به دارو، آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند مگر اینکه تجویز این دارو لازم و ضروری باشد.آنتی بیوتیک ها اغلب برای پیشگیری از گسترش بیماری های عفونی، پیشگیری از وخیم تر شدن و یا کشنده شدن یک بیماری، تسریع سرعت بهبود بیماری یا جراحت و پیشگیری از بروز عوارض جانبی یک رویه تجویز می شوند.فردی که آنتی بیوتیک برای وی تجویز می شود باید دوز کامل آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک مصرف کند؛ این موضوع به ویژه در مورد افرادی که با خطر بالای عفونت باکتریایی مواجه هستند و یا افرادی که در صورت بیمار شدن با خطرات بیشتری مواجه می شوند، مانند افرادی که قرار است جراحی شوند یا تحت شیمی درمانی قرار گیرند، افراد اچ.آی.وی مثبت، افرادی که برای دیابت انسولین مصرف می کنند، افراد مبتلا به نارسایی قلبی، افرادی بالای 75 و کودکان زیر 3 سال سال تاکید می شود.