به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۴۵۷۴۰

مارك زاکربرگ اشتباه فیسبوک را پذیرفت

گروه فناوری: مارک زاکربرگ، بنیانگذار شبکۀ اجتماعی فیسبوک اشتباهات شرکتش را در پی رسوایی فعالیتهای شرکت کمبریج آنالیتیکا پذیرفت و متعهد شد تغییراتی را به اجرا خواهد گذاشت تا امکان دسترسی شرکتهای ثالث به اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک سخت‌تر شود.
مارك زاکربرگ اشتباه فیسبوک را پذیرفت
چهار روز از انتشار اخبار رسوایی جدید فیسبوک می‌گذرد. این رسوایی پس از آن روی داد که مشخص شد شرکتی به نام «Global Science Research» با دسترسی به پروفایل ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک، اطلاعات شخصی کاربران را در قالب داده و بدون جلب رضایت آنها، در اختیار شرکت «کمبریج آنالیتیکا» قرار داده است. شرکت خصوصی کمبریج آنالیتیکا نیز که در زمینه پردازش داده‌ها برای انتخابات فعال است، از این داده‌ها با هدف تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده کرده است. مشکل از آن زمان گریبانگیر فیسبوک شد که مشخص گردید فیسبوک از این موضوع مطلع بوده اما نسبت به آن واکنشی نشان نداده است.

پیش‌تر سخنگوی فیسبوک اعلام کرده بود که مارک زاکربرگ و تیمش در تلاش هستند تمام حقایق دربارۀ آنچه روی داده است را به دست آورند تا به این ترتیب بتوانند تصمیم مناسبی برای آینده اتخاذ کنند. سخنگوی فیسبوک تاکید کرده بود که همه در شرکت فیسبوک به اهمیت این اتفاق و جدی بودن آنچه روی داده واقفند، آنها معتقدند که فریب خورده‌اند و به همین دلیل خشمگین هستند و خود را متعهد می‌دانند تا سیاستهای سختگیرانه‌تری را برای حفاظت از داده‌های شخصی کاربران به اجرا بگذارند. افزایش انتقادات از این شبکۀ اجتماعی به دلیل کوتاهی در حفظ اطلاعات شخصی کاربران تا به آنجا رسید که بریان آکتون از بنیانگذاران اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌آپ نیز با پیوستن به هشتگ #DeleteFacebook خواستار حذف فیسبوک شد.

اپلیکیشن واتس‌آپ در سال ۲۰۱۴ میلادی به بهای ۱۹ میلیارد دلار توسط فیسبوک خریداری شد و بریان آکتون تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی که شرکت واتس‌آپ را ترک کرد، در ادارۀ آن نقش داشت. او در پیامی توییتری نوشت: «اکنون زمان "حذف فیسبوک" است.» در پی این رسوایی ارزش سهام فیسبوک در دو روز گذشته بیش از ۹ درصد کاهش یافت. اوج گیری انتقادات همچنین باعث شد که کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا درصدد تحقیق دربارۀ این پرونده برآید تا دقیقا مشخص گردد آیا فیسبوک قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است یا خیر. علاوه بر شکل گیری ترند «#DeleteFacebook» در توییتر، بسیاری از وب‌سایتها نیز به انتشار اطلاعات و راهنمایی‌هایی پرداختند تا بتوان برای همیشه و بطور دائمی صفحۀ شخصی خود در فیسبوک را حذف کرد.