به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب : ۱۴۵۸۱۱

اولین محور برنامه 100 روزه محیط زیست

گروه جامعه: مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح چرایی انتخاب موضوع پسماند به عنوان محور برنامه 100 روز، آخرین اخبار مربوط به چالش بی‌زباله را گزارش داد و گفت: خوشبختانه استقبال افراد مختلف از این چالش کم‌نظیر بوده است.
اولین محور برنامه 100 روزه محیط زیست
ژیلا آقایی با تاکید بر اینکه دفتر مشارکت‌ها برنامه‌محور عمل می‌کند، گفت: از ابتدای دی‌ماه 96 تا پایان 13 فرودین 97 پسماند موضوع اصلی برنامه 100 روزه ما بوده است که تاکنون اقدامات مؤثری در سراسر کشور در این زمینه اجرا شده است.وی ضمن اشاره به تاریخچه طراحی برنامه 100 روزه دفتر مشارکت‌های سازمان محیط زیست گفت: آقای مدنی بعد از انتصابشان به عنوان معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست از دفاتر مختلف این معاونت درخواست گزارش عملکرد کردند. این گزارش‌ها ارائه شد و به منظور بررسی اثربخشی برنامه‌های اجرا شده، سلسله جلساتی نیز برگزار شد و در نهایت طبق تفاهم با مدیران و مشارکت آنها تاکید بر این شد که حتما در معاونت آموزش و پژوهش برنامه‌محور پیش برویم و هیچ کاری را بدون برنامه انجام ندهیم.برای همین تدوین برنامه استراتژیک 1400،  برنامه عملیاتی 97 و حتی برنامه‌های 100 روزه که به طور معمول به ریاست جمهوری گزارش می‌کنیم؛ مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در اولین قدم؛ در ابتدای دی‌ماه بعد از برگزاری جلسات متعدد و چالش‌های بسیار، برنامه 100 روزه‌ای برای دفاتر مختلف نوشته شد، افزود: اگرچه همه اهداف و چشم‌اندازها بین بخش‌های مختلف معاونت مشترک بود اما هر دفتر بنا بر مسئولیت‌ها و شرح وظایف خود برنامه‌های مشخصی را تدوین و پیگیری کرد.دفتر مشارکت‌های مردمی نیز روز برنامه خاص خود را برای بازه 100 روز (از اول دی‌ماه 96 تا 13 فرودین‌ماه 97) تدوین کرد.آقایی با تاکید بر اینکه قرار شده همه برنامه‌های 100 روزه معاونت آموزش و پژوهش موضوع‌محور طراحی شوند، گفت: واضح است که محیط زیست کشور ما بسیار متنوع و پیچیده است و مشکلات بسیاری در حوزه آب، خاک، هوا، پسماند و .... داریم. برای همین تصمیم معاونت بر این شد که از پراکنده‌کاری جلوگیری شود تا با تمرکز بیشتر روی یک موضوع اثرگذاری برنامه‌ها را بالاتر ببریم. 

انتخاب پسماند به عنوان اولین محور دفتر مشارکت‌های مردمی
وی با اشاره به اینکه قرار است طی برنامه‌های کوتاه‌مدت و به شکل موضوع‌محور پیش برویم، اظهار کرد: برای اولین اقدام، برنامه 100 روزه معاونت آموزش و پژوهش موضوع پسماند انتخاب شد. چون این دوره 100 روزه منتهی به تعطیلات نوروز می‌شد و بحث‌های مختلف اعم از خانه‌تکانی، تعطیلات نوروز، سفرهای نوروزی و سیزده‌به‌در مطرح بود و موضوع پسماند در این مقطع جای کار بیشتری داشت، به همین منظور پسماند به عنوان موضوع برنامه 100 روزه انتخاب شد.

توزیع سطل تفکیک زباله و پاکسازی پردیسان
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از ابتدای دی‌ماه، معاونت آموزش وپژوهش برنامه‌هایی را با محوریت پسماند طراحی و اجرا کرد، گفت: برای شروع علاوه بر توزیع سطل‌های تفکیک زباله در کلیه اتاق‌های سازمان محیط زیست، رویداد پاکسازی پارک پردیسان را داشتیم که این دو رویداد اعلام شروع پویش بی‌زباله بود. این رویدادها با شعار «از خودمان شروع کنیم» انجام شد و قصد داشتیم ضمن پاک کردن محل کار خود، به جای نصیحت و توصیه به مردم، خودمان در جمع‌آوری زباله‌ها پیشقدم باشیم.

ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی، طرحی برای مدیریت پسماند
آقایی افزود: در همین راستا، ایده ممنوعیت استفاده‌ از بطری‌های پلاستیکی در سازمان محیط زیست و کلیه زیرمجموعه‌های وابسته به محیط زیست توسط معاون آموز وپژوهش مطرح و به شکل بخشنامه از سوی رئیس سازمان به همه بخش‌ها ابلاغ شد.وی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد استقبال خوب استان‌ها و حتی شهرستان‌ها برای اجرای طرح‌های مختلف در حوزه پسماند بودیم، گفت: در حال حاضر اکثر استان‌ها تفکیک زباله را به طور جدی انجام می‌دهند و برنامه‌های پاکسازی در سطح شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها اجرا می‌شود. همچنین شوراهای شهر تبریز و رشت ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی را در صحن علنی شورا اعلام کرده‌اند و شهرداری بندر خمیر نیز به این طرح پیوست و در آستارا شورای شهر این موضوع را به صحن علنی برده و به رأی گذاشته که به احتمال قوی به زودی آنها هم این طرح را اجرایی خواهند کرد. شورای شهر اصفهان نیز تا 90 درصد کار را پیش برده و آنها هم از سال آینده این طرح را در شورا اجرا خواهند کرد.

چالش #بی_زباله
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در مورد نحوه شروع چالش بی‌زباله تصریح کرد: حدود سه هفته پیش یک سفر استانی به گیلان به منظور اجرای طرح پاکسازی منطقه حفاظت‌شده لیسار داشتیم و آقای مدنی-معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست- برای جلب توجهات بیشتر به موضوع پسماند، چالش #بی_زباله را کلید زدند و بعد از پاکسازی لیسار در یک پیام ویدیویی از تعدادی از مسئولین و هنرمندان دعوت کردند که به این چالش بپیوندند. هدف این بود که موج بی‌زباله بین مردم رواج پیدا کرده و بیشتر برای مردم ایران شناخته شود تا بدانند که رفتار تک تک افراد جامعه برای حفظ محیط زیست مؤثر است.

هر شهروندی با هر لباس و موقعیتی در برابر محیط زیست کشور مسئول است
آقایی تاکید کرد: شعار «از خودمان شروع کنیم» و چالش بی‌زباله برای این بود که بگوییم؛ هر شهروندی با هر لباس و موقعیتی در برابر محیط زیست کشور مسئول است و اصل 50 قانون اساسی ما را موظف می‌کند که به محیط زیست توجه داشته باشیم و از آنجا که شرایط کنونی محیط زیست کشور حاصل رفتار تک تک ما است، هر نوع رفتار مثبت فردی نیز می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست اثرگذار باشد. برای همین هم برای همراه کردن بیشتر شهروندان چالش بی‌زباله راه ‌اندازی شد.مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در این چالش، هر شهروند طی یک کلیپ یک دقیقه‌ای اعلام می‌کند که برای زباله‌های پیرامون خود چه کار ی انجام می‌دهد؟اظهار کرد: خوشبختانه این چالش با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده و روزانه تعداد زیادی از اقشار مختلف مردم  با پیوستن به این چالش راهکارهایی را برای مدیریت پسماند مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار نداشتیم بتوانیم این حجم از شهروندان را در همراهی با خود ببینیم. برای پوشش اخبار مربوط به این چالش کانال و صفحه اینستاگرامی هم با نام بی‌زباله (bizobaleh) راه‌اندازی کردیم.وی در خاتمه افزود: لازم به ذکر است که بسیاری از راه‌هایی که مردم برای مدیرت پسماند محل زندگی و خانه خود استفاده می‌کنند برای خود ما هم آموزنده است و همه اینها ارتقای مدیریت پسماند در بین مردم است.شهیندخت ملاوردی -دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی-، آذری جهرمی -وزیر ارتباطات-، محمد جواد ظریف -وزیر امور خارجه-، بطحایی -وزیر اموزش و پرورش-، طیبه سیاوشی -نماینده مجلس- و محمدرضا عارف -رییس فراکسیون امید- نیز به چالش بی‌زباله پیوستند.
مرجع : ایسنا