به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۴۸۷۰۱

جراحی جمجمه با استفاده از ربات دقیق

گروه بين الملل: محققان دانشگاه آیندهوون در هلند رباتی را ساختند که قادر است جمجمه انسان را با دقت بالا و بدون آسیب زدن به اعصاب و رگ های اصلی سوراخ کند.
جراحی جمجمه با استفاده از ربات دقیق
به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این ربات در واقع یک دستگاه تراش CNC است که به یک مته جراحی با هفت محور حرکتی مجهز شده است. این ویژگی امکان سوراخ کردن جمجمه را از زوایای مختلف فراهم می کند. به اعتقاد محققان این میزان از انعطاف پذیری به هیچ عنوان تاثیری بر دقت دستگاه ندارد.این ابزار سبک، دقیق و کم صدا بر اساس دستورالعمل های برنامه ریزی شده و تصاویر CT اسکن علامت گذاری شده توسط جراح کار می کند. برای استفاده از این ابزار، سر بیمار در محل محکم می شود و دستگاه به صورت خودکار قطعه ای از جمجمه را به شکل و ابعاد مورد نظر جراح جدا می کند.
با وجود این که تاکنون تنها آزمایشات اولیه با استفاده از این ربات انجام شده است، محققان معتقدند دقت و سرعت عمل این ابزار بیش از انسان است و موجب کاهش مشکلات احتمالی در جریان عمل جراحی و زمان لازم برای به هوش آمدن بیمار می شود.به گفته محققان قرار است اولین آزمایشات بالینی این ابزار در سال جاری میلادی انجام گیرد و اولین عمل جراحی واقعی با استفاده از این ربات در طول پنج سال آینده انجام خواهد شد.
برچسب ها: جراحی جمجمه ربات