به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۴۹۷۵۹

وزیر خارجه آلمان: برجام زنده است

گروه سياسي: وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که با وجود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای با ایران(برجام)، این توافق همچنان زنده است.
وزیر خارجه آلمان: برجام زنده است
به گزارش ایرنا ، «هایکو ماس» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'آ آر د' آلمان گفت: توافق هسته ای با ایران موجب افزایش امنیت در خاورمیانه و کل جهان می شود و ما برای حفظ این توافق مهم تلاش خواهیم کرد . وی افزود: اکنون مهم است که اروپا با یک صدای واحد سخن بگوید و با حسابگری عمل کند.وی تاکید کرد : برجام نمرده است و تمام کشورهای اروپایی و همچنین ایران خواستار پایبندی به این توافق هستند هر چند بزرگترین چالش اکنون نگاه داشتن ایران در این توافق است. ایران علاقمند به داشتن رابطه با جهان و ایجاد سعادت در داخل کشور است اما باید ببینیم که شرکتهای آلمانی که در آمریکا نیز فعالیت دارند چگونه می توانند با ایران کار کنند.وزیر امور خارجه آلمان در عین حال خواستار گفت وگو با ایران درباره مسائل موشکی و موضوعات منطقه ای مانند نقش ایران در سوریه شد اما تاکید کرد که برجام باید حفظ شود چون بدون این توافق وضع بدتر خواهد شد.به گزارش ایرنا ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام اعلام کرد که به وزارت خارجه دستور دادم ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره شود و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهیم ماند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد: به دستور رئیس جمهور روحانی با تلاش دیپلماتیک بررسی خواهم کرد که آیا مشارکت کنندگان باقی مانده در برجام می توانند منافع ایران را تضمین کنند یا نه. نتیجه این بررسی پاسخ ایران را مشخص خواهد کرد.این درحالی است که در پی تصمیم آمریکا به خروج از برجام ، یک مقام اتاق بازرگانی آلمان اعلام کرد: شرکتهای اروپایی ممکن است به علت تحریم شریکان ایرانی خود با مجازات هایی در آمریکا رو به رو شوند. 'فولکر ترایر' رئیس بخش تجارت خارجی اتاق بازرگانی آلمان (DIHK) گفت: اکنون شرکت های اروپایی نیز درصورتی که شریکان تجاری آنها وارد فهرست تحریمی آمریکا شوند، با مجازات هایی در آمریکا رو به رو خواهند شد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با تکرار اتهام های خود علیه ایران و ضعف های ادعایی توافق هسته ای اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند. این در حالی است که همه کشورهای مشارکت کننده در برجام و همچنین اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی در بی توجهی به توافق های معتبر بین المللی هشدار داده و تاکید کرده اند که به همراه ایران این توافق مهم را حفظ خواهند کرد.