به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۱۵۲۰۶۱

مفاد سند امضا شده آمریکا و کره شمالی

مفاد سند امضا شده آمریکا و کره شمالی
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریكا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پایان دیدار تاریخی خود در سنگاپور روز سه‌شنبه یک سند امضا کردند.
 
مقدمه این سند که حاوی چهار بند است تصریح می‌کند که رئيس‌جمهوری ایالات متحده و رهبر کره شمالی تبادل نظری جامع، ژرف و صمیمانه درباره برقراری روابط دوجانبه تازه و ایجاد صلح پایدار در شبه جزیره کره داشته‌اند. بندهای این سند عبارتند از:‌
۱. جمهوری خلق کره و ایالات متحده متعهد می‌شوند تا روابط دوجانبه تازه‌ای برقرار کنند که همساز با خواست مردم دو کشور برای صلح و شکوفایی باشد.
۲. ایالات متحده و جمهوری خلق کره به طور مشترک تلاش خواهند کرد تا صلحی پایدار و با ثبات در شبه‌جزیره کره برقرار کنند.
۳. جمهوری خلق کره با تصدیق بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ میلادی به هسته‌ای‌ زدایی کامل از شبه‌جزیره کره متعهد می‌شود.
۴. ایالات متحده و جمهوری خلق کره متعهد می‌شوند موارد باقی مانده مربوط به اسرای جنگی و مفقودین در جنگ را ازجمله با بازگرداندن شماری که تا کنون شناسایی شده‌اند حل و فصل کنند. همچنین آمریکا و کره شمالی متعهد شدند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مذاکراتی را به رهبری مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و مقام بلند پایه کره شمالی ادامه دهند تا نتایج دیدار سران دو کشور را اجرایی کنند. دونالد ترامپ و کیم جونگ اون همچنین متعهد شدند برای توسعه روابط تازه آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و پشتیبانی از صلح، شکوفایی و امنیت در شبه‌جزیره کره و جهان همکاری کنند.

فضای شاد و رنگی در پوشش دیدار ترامپ و کیم در رسانه‌های کره شمالی

مطبوعات کره شمالی پیش از آغاز دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، پوشش این رویداد تاریخی را به شیوه تازه‌ای آغاز کردند.
روزنامه دولتی «رودونگ سینمون» متعلق به حزب کارگران، در نیم‌صفحه اول خود تصویر بزرگی از رئیس جمهوری این کشور در سنگاپور را منتشر کرد. در این تصویر کیم جونگ اون در حال راه رفتن در محوطه هتل مجلل محل دیدار با همتای آمریکایی‌اش در کنار یک استخر پر از آب دیده می‌شود. این روزنامه روز دوشنبه تصویری از کیم جونگ اون در حال دست دادن و خداحافظی با مقام‌های رسمی این کشور پیش از سوار شدن به هواپیمای ایر چاینا به مقصد سنگاپور منتشر کرد. در کشوری که اخبار داخلی و خارجی دست کم با یک روز تأخیر منتشر می‌شوند، چاپ عکس و گزارش از یک رویداد به این سرعت، بی‌سابقه به شمار می‌آید. از سوی دیگر شفافیت تصاویر و رنگ‌ها و نیز فضای شاد و فرحناک موجود در شماره دوشنبه این روزنامه چشمگیر به نظر می‌آید. این در حالی است که به طور معمول روزنامه‌ها در کره شمالی برای پوشش یک دیدار رسمی دولتی، با رنگ‌های کدر و خنثی و با فضایی نسبتا تیره و تار چاپ می‌شوند. خبرگزاری رویترز از این توصیف‌ها نتیجه می‌گیرد که گویی کارمندان دولت کره شمالی از این که کشورشان با این دیدار از عزلت در آمده و جامعه جهانی آنها را پذیرفته، خوشحالند.

مجری اخبار تلویزیون کره شمالی، ۱ مه ۲۰۱۸ عکس از رویترز

تلویزیون دولتی کره شمالی نیز عکس‌هایی از زمان عزیمت رهبر این کشور و نیز از لحظه رسیدن او به هتل محل دیدار با ترامپ در سنگاپور پخش کرد.
رسانه‌های کره شمالی نسبت به رسانه‌های کشورهای دیگر جهان به طور معمول با سانسور و محدودیت‌های بسیاری در انتشار اخبار، به ویژه اخبار مهم و حساس روبرو هستند. این محدودیت دیکته شده دولتی در مورد پوشش تلویزیونی دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا نیز به چشم می‌خورد. روز سه‌شنبه درحالی که خبرنگاران تلویزیون و رسانه‌های بزرگ و کوچک دیگر از سراسر جهان گزارش‌های خود را از لحظه دست دادن دو رهبر به طور زنده به مراکز رله و پایگاه‌های خبری خود رساندند، گزارشگران کره‌ای چنین اجازه‌ای نداشتند و نخستین اخبار ارسالی آنها از این رویداد مهم کشورشان دست کم با ۵ ساعت تأخیر از تلویزیون دولتی در پیونگ‌یانگ پخش شد. رسانه‌های کره شمالی شمار زیادی خبرنگار، گزارشگر، عکاس و فیلمبردار را به محل دیدار کیم با ترامپ در سنگاپور اعزام کرده‌اند. نکته جالب توجه این است که این خبرنگاران اجازه دارند به بسیاری از مکان‌هایی بروند که دیگران اجازه ورود به آنها را ندارند.

برخی خبرنگاران در سنگاپور تلاش کرده‌اند تا همه جا به دنبال خبرنگاران و عکاسان کره شمالی بروند، چون گفته می‌شد که آنها می‌دانسته‌اند کیم جونگ اون در کجا ظاهر می‌شود. این خبرنگاران در زمان سفر کیم به چین، تنها پس از بازگشت او از سفر اجازه انتشار مطالب و تصاویر را داشتند، اما در این سفر آنها مجاز بودند که اخبار و گزارش‌های خود را در لحظه به پیونگ‌یانگ ارسال کنند. در زمان دیدار اخیر رهبر کره شمالی با همتایش در کره جنوبی نیز خبرنگاران کره شمالی یک روز بعد اجازه انتشار خبر این دیدار را پیدا کردند. دیدار رؤسای جمهوری ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بامداد سه‌شنبه در حالی انجام شد که کیم جونگ اون از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۱ به جز دو سفر کوتاه به چین، به هیچ کشور دیگری سفر نکرده بود. ضمنا این نخستین دیدار رهبران دو کشوری است که تا پیش از اعلام هسته‌ای‌زدایی در کره شمالی، کشورهای متخاصم محسوب می‌شدند.

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۱۹:۳۶
خرد برجهل پیروز شد . (359987)