به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۵۴۶۳۱

ورق در بازار سکه و دلار برگشت

گزوه اقتصادی: برخلاف روز گذشته که قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی و ملتهب پیش رفته بود، امروز جو آرام شده و نرخ‌ها نزولی است؛ به گونه‌ای که سکه کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و دلار تا ۸۰۰۰ تومان کاهش داشت.
ورق در بازار سکه و دلار برگشت
در بازار امروز (دوشنبه) قیمت تمام بهار سکه بهار آزادی طرح جدید دو میلیون و ۷۹۲ هزار تومان فروخته شد که نسبت به قیمت حدود دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی روز گذشته تا 58 هزار تومان کاهش دارد.آخرین گزارشی که محمد کشتی‌آرای عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر – درباره روند امروز بازار طلا و سکه اعلام کرد، از این حکایت دارد که هر قطعه سکه نیم بهار آزادی یک میلیون و ۳۷۶ هزار تومان، ربع سکه ۷۱۱ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۴۱۷ هزار تومان معامله شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۲۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد می شود.بنابر گفته عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، روز گذشته تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شد که این خود عامل افزایش قیمت دلار و تاثیر مستقیم آن بر قیمت سکه بود، اما از اواخر روز گذشته با توجه به انتشار برخی اخبار و اقدامات اقتصادی، این روند تعدیل شد و برای امروز بازار نیز با روندی نسبتا نزولی آغاز شده و اکنون جوی آرام بر آن حکم‌فرماست.وی توضیح داد که اخباری مانند تامین ارز برای بخش بیشتری از واردکنندگان و همچنین کنترل و نظارتی که بر بازار وجود دارد تا حدی عامل آرامش شد.

وی گفت: از سوی دیگر اعلام زمان تحویل سکه‌های پیش فروش خود از عوامل کاهش قیمت سکه بوده است و اگر این روال ادامه داشته باشد می‌تواند از حباب سکه کمتر کند.کشتی‌آرای درباره این‌که سکه‌های پیش فروش با وجود این‌که تحویل می‌شوند آیا به بازار هم وارد شده تا موجب تعدیل قیمت سکه شود؟ گفت: خیر؛ در تحویل اردیبهشت‌ماه آنقدر سکه وارد بازار نشد که محسوس باشد، اما به هرحال چون تقاضا را کاهش می‌دهد خود بر قیمت تاثیرگذار است.باید یادآور شد سکه‌های پیش فروش با سررسید سه ماهه از فردا همزمان با ۲۶ تیرماه در شعب بانک ملی تحویل می‌شود که تعداد آن برای تیرماه حدود ۶۶۶ هزار فقره اعلام شده بود. این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه با سررسید یک ماهه تحویل شد.اما در رابطه با بازار ارز گزارش‌ها از این حکایت دارد که قیمت‌ها برای امروز تا حدی نزولی بوده و دلار تا ۸۰۰۰ تومان کاهش داشته است. این در حالی است که روز گذشته قیمت دلار که حدود دو هفته کمتر از ۸۰۰۰ تومان و تا مرز آن معامله می‌شد به ۸۳۰۰ تومان رسیده بود ولی از امروز این روند نزولی شده است. همچنین یورو که دیروز تا ۹۶۵۰ تومان پیش رفت برای امروز تا ۹۴۰۰ تومان معامله می‌شود و با افت ۲۵۰ تومانی همراه شده است.صرافان می‌گویند اقدام سکه‌فروش‌ها برای فروش سکه عاملی برای تعدیل قیمت‌های امروز بوده است.
مرجع : ایسنا