به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۵۷۱۴۱

ابداع اپلیکیشن تشخیص دقیق سکته مغزی

گروه علم و فناوری: برنامه جدید تشخیص دقیق سکته مغزی، کاربران را به انجام کارهایی وادار می‌کند که نشان می‌دهد دچار سکته مغزی شده‌اند یا خیر.
ابداع اپلیکیشن تشخیص دقیق سکته مغزی
در مدت اخیر شاهد ارائه چندین برنامه‌ بوده‌ایم که می‌توانستند وضعیت قلبی افراد که می‌تواند منجر به سکته شود را تشخیص دهند. اما اکنون دانشمندان اسپانیایی یک برنامه اندروید را توسعه داده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد با قطعیت بدانند سکته مغزی را تجربه کرده‌اند یا نه و اگر معلوم شود به آنها کمک می‌کند.این برنامه توسط یک تیم در دانشگاه "پلی‌تکنیک والنسیا" ابداع شده است، اما هنوز در مرحله تست قرار دارد.این برنامه از کاربران می‌خواهد سه کار را انجام دهند:اول اینکه برای دوربین گوشی لبخند بزنند. اگر صورت آنها تا حدودی فلج شده باشد(همانطور که اغلب در سکته مغزی اتفاق می‌افتد)، نمی‌توانند به درستی لبخند بزنند و برنامه این موضوع را تشخیص می‌دهد.دوم از کاربران خواسته می‌شود که یک جمله ساده را تکرار کنند. این برنامه از میکروفون گوشی برای گوش دادن به صدای کاربر استفاده می‌کند و اگر کاربر نتواند جمله را به صورت یکپارچه و بدون مکث بیان کند، برنامه متوجه می‌شود.در نهایت، به کاربر گفته می‌شود هر یک از دست‌های خود را در حالی که گوشی را نگه داشته است، بالا ببرد. برنامه با استفاده از شتاب‌سنج گوشی قادر است تشخیص دهد که یک دست به اندازه دیگری بالا نیامده است. این یکی دیگر از شاخص‌های سکته مغزی است.

اگر دو یا بیشتر از دو مورد از نتایج تست‌ها مثبت باشد، نشان می‌دهد که یک سکته رخ داده است و برنامه به طور خودکار با اورژانس تماس می‌گیرد. همچنین پیامی را به یک مخاطب که توسط کاربر از قبل تعیین شده ارسال می‌کند.پروفسور "جیمی لیورت" سازنده این اپلیکیشن می‌گوید: با وجود کمپین‌های آگاهی‌بخشی که توسط اشخاص مختلف برگزار شده، هنوز بسیاری از افراد نمی‌توانند علائم سکته مغزی را شناسایی کنند.وی افزود: به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند یک پلت‌فرم خوب برای توسعه برنامه‌های کاربردی با هدف سلامتی مردم، برای شناسایی زودهنگام آسیب هستند که تنها در اسپانیا 120 هزار نفر را درگیر کرده است.در حال حاضر هیچ حرفی در مورد اینکه برنامه چه زمانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، زده نشده است.
مرجع : ایسنا