به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۵۷۶۷۸

هرکس کار فرهنگی کند، خونش پای خودش است

گروه فرهنگ و هنر: یک موسیقیدان که تا کنون مولف کتاب‌هایی در زمینه موسیقی بوده و اخیرا برای نخستین بار دو جلد کتاب آموزشی در زمینه آموزش تار و سه‌تار برای کودکان و نوجوانان تالیف کرده، از بی‌توجهی مسوولان نسبت به این حوزه گله کرد و گفت: به قول مرحوم جلال ذوالفنون «هرکس کار فرهنگی انجام می‌دهد، خونش پای خودش است.»
هرکس کار فرهنگی کند، خونش پای خودش است
انوش جهانشاهی در این زمینه بیان کرد: من در کشورهای اروپایی تعداد زیادی کنسرت و ورک‌شاپ برگزار و از نزدیک برخورد آن‌ها را با موسیقی بررسی کردم. موسیقی در تمام لایه‌های اجتماعی و اقشار مختلف جامعه جاری است و برای آن‌ برنامه‌ریزی شایسته و مناسبی انجام می‌شود. ممکن است کودکان این کشورها در آینده مهندس شوند یا راننده تاکسی، اما در مدرسه به شکل عمومی موسیقی را فرا می‌گیرند و با مبانی موسیقی آشنایی دارند.این نوازنده تار و سه‌تار اظهار کرد: اگر کسی در زمینه‌ای اطلاعات نداشته باشد، نسبت به آن مورد عوام محسوب می‌شود. ما در ایران عوام موسیقی زیاد داریم. ما باید موسیقی را جدی بگیریم و روی آموزش صحیح این هنر و معرفی آن کوشا باشیم.جهانشاهی گفت: آموزش موسیقی به کودک با بزرگسال تفاوت دارد. همانطور که برای آموزش زبان به کودکان و بزرگسالان کتاب‌های متفاوتی وجود دارد در موسیقی هم باید اینچنین باشد. در ایران در زمینه آموزش سازهای کلاسیک و اروپایی کتاب‌هایی برای آموزش کودکان ترجمه و سیستم آموزشی «ارف» وارد ایران شده است اما در حوزه موسیقی ایرانی ما با کمبود منابع دچار هستیم.


این آهنگساز در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی و متوسطه برای کودکان «موسیقی پاپ بی‌هویت امروزی» پخش می‌شود که ربطی به دنیای بچه‌ها ندارد. گرایش موسیقی کودکان تخصصی و مستقل است و در آن بسیاری جنبه‌های سنی، روحی و آموزشی باید دیده و لحاظ شود.او گفت: من تلاش کردم کتابی که در زمینه آموزش تار و سه‌تار نوشته‌ام بدعت و حرکتی در این زمینه باشد؛ این کار سختی بود زیرا منبعی وجود نداشت که بخواهم نیم‌نگاهی به آن بیندازم. تا به حال ۱۵، ۱۶ جلد کتاب از من چاپ شده و جامعه موسیقی را تغذیه کرده است اما هیچ‌گاه تشویق و تقدیری از مسوولان ذی‌ربط هنری و موسیقی از من به عمل نیامده و هرآنچه موجب دلگرمی و تشویق برای من بوده از جانب علاقه‌مندان و مردم عزیزمان صورت گرفته و بازخوردهای مثبت و سازنده خودجوش آن‌ها بوده است.جهانشاهی اظهار کرد: افرادی که در زمینه موسیقی پژوهش می‌کنند، معمولا انتفاع آنچنانی ندارند. حق‌التالیف‌ها هم در ایران بسیار پایین و غیر قابل توجه است. به قول مرحوم جلال ذوالفنون «هر کس کار فرهنگی انجام می‌دهد، خونش پای خودش است». ناشران خصوصی روی کارهای من سرمایه‌گذاری کردند اما مسوولان سره را از ناسره تشخیص نمی‌دهند و فرهنگ و هنر ما نیز مانند اقتصادمان بیمار است.کتاب «گلباغ ترانه» جدیدترین اثر انوش جهانشاهی است که در دو جلد بر اساس نیاز به آموزش تار و سه‌تار به کودکان و نوجوانان طراحی و تالیف شده استبه گفته جهانشاهی در این مجموعه ملودی‌های ساده، زیبا و آشنا به همراه اشعار کودکانه و جذاب آنها از ادبیات موسیقی ایران و جهان انتخاب و همراه با سی‌دی در بازار عرضه شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: موسیقی