به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۱۵۷۷۶۶

واکنش اردوغان به سقوط ارزش پول ملی

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به سقوط ارزش پول ملی این کشور اعلام کرد حمله به اقتصاد فرقی با تعدی به پرچم ملی ندارد.
واکنش اردوغان به سقوط ارزش پول ملی
رجب طیب اردوغان، در سخنانی که به مناسبت فرا رسیدن جشن های عید قربان از پیش ضبط شده بود، هدف از بحران پولی در کشورش را «به زانو درآوردن ترکیه و مردم این کشور» عنوان کرد. کاهش چهل درصدی لیر، واحد پول ترکیه در سال جاری میلادی در واقع حاصل نگرانی های موجود در باره تاثیر نفوذ اردوغان در سیاست پولی و نیز تشدید تنش دیپلماتیک با ایالات متحده آمریکا است. تنش دیپلماتیک با آمریکا که با ماجرای بازداشت کشیش آمریکایی وارد فاز تازه ای شده بود پس از اعمال مجازات های اقتصادی و تحریم های سیاسی واشنگتن بر ضد ترکیه به یک جنگ اقتصادی آشکار تبدیل شد. اندرو برانسون کشیش آمریکایی ۵۰ ساله و از اهالی ایالت کارولینای شمالی حدود ۲۱ ماه است که به اتهام هواداری از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان، در ترکیه زندانی و در حصر است.

ترکیه به تازگی اعلام کرد تعرفه‌ گمرکی برخی کالاهای وارداتی آمریکا شامل خودروی سواری، الکل و سیگار را در پاسخ به اقدام مشابه این کشور افزایش داده است. اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «آنهایی که فکر می کنند، می توانند با نرخ ارز ترکیه را از پای درآوردند به زودی به اشتباه خود پی خواهند برد.» رئیس جمهوری ترکیه این بار از نام بردن برخی کشورها و نهادها به عنوان عوامل مستقیم فشار اقتصادی بر کشورش خودداری کرد. این درحالیست که وی پیشتر به صورت مبهم از «لابی‌های سودجو»، آژانس ها و مراکز مالی تاثیر گذار در تعیین نرخ ارز به عنوان دست های پنهانی نام برده بود که به ادعای وی قصد ضربه زدن به اقتصاد ترکیه را دارند.

جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی، به خصوص نشان دادن چراغ سبز به سوی متحدان دیرین خود در خلیج فارس از جمله راهکارهای مقطعی اردوغان برای کنترل بحران دلار عنوان شده است. در همین راستا مقام‌های قطری از قصد خود برای یک سرمایه‌گذاری اقتصادی در ترکیه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار خبر داده اند. تازه ترین تحول مربوط به تنش دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا به تیراندازی صبح روز دوشنبه به سفارت آمریکا در آنکارا مربوط می شود. این تیراندازی که از درون خودرویی در حال حرکت انجام شده طبق آخرین خبرها تلفات جانی به همراه نداشته است.
برچسب ها: رجب طیب اردوغان