به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۶۰۰۵۵

اسرائیل: اسد، ایران و حزب‌الله مسئول سرنگونی هواپیمای روسی هستند

گروه بين‌الملل: اسرائیل، دولت بشار اسد و سپس ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول سرنگونی هواپیمای نظامی روسی دانست.
هواپیماهای نظامی روسی در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه
هواپیماهای نظامی روسی در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه
ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) با رد ادعای روسیه مبنی بر "مقصر" بودن این کشور در سرنگونی هواپیمای نظامی روسی بر فراز دریای مدیترانه، مسئولیت حادثه را متوجه دولت سوریه کرد.
در بیانیه ارتش اسرائیل در همین رابطه آمده است: «علاوه بر این، اسرائیل ایران و سازمان تروریستی حزب‌الله را مسئول این حادثه ناگوار می‌داند». اسرائیل هم‌زمان تأثر خود را از مرگ سرنشینان هواپیمای نظامی روسی اعلام کرد. ارتش روسیه که ابتدا از ناپدید شدن یکی از هواپیماهای نظامی خود در ۳۵ کیلومتری ساحل لاذقیه خبر داده بود، سپس اعلام کرد که این هواپیما در جریان حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی این شهر سوریه، اشتباها توسط دفاع ضدهوایی سوریه هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. این اشتباه در حالی رخ داده که روسیه خود این سامانه دفاع ضدهوایی را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است. هواپیمای سرنگون‌شده ۱۵ سرنشین داشته که همگی جان خود را از دست داده‌اند.

یک مقام نظامی ایالات متحده آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرده بود واشنگتن بر این باور است که سیستم دفاع ضد هوایی سوریه در زمانی که مشغول مقابله با حملات موشکی به لاذقیه بود، این هواپیمای «خودی» را به اشتباه سرنگون کرده باشد. هواپیمای ایلوشن مدل۲۰ حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی و در حالی که به فرودگاه حمیمیم باز می‌گشت، ناپدید شد. تماس این هواپیما برج کنترل، زمانی قطع شد که این هواپیما در ۳۵ کیلومتری سواحل غربی سوریه در حال پرواز بود. رسانه‌های دولتی سوریه پریشب اعلام کردند چند منطقه نظامی و صنعتی در استان ساحلی لاذقیه توسط موشک‌های دشمن هدف قرار گرفته اند. ارتش عربی سوریه می‌گوید سامانه پدافندی این کشور موفق به رهگیری و سرنگونی چند موشک شده است.

طبق اعلام نیروی هوایی اسرائیل، هدف جنگنده‌های این کشور یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه بوده است. به ادعای ارتش اسرائیل، قرار بوده مدت کوتاهی پس از عملیات نیروی هوایی این کشور، از این پایگاه سیستم‌هایی برای ساخت "سلاح‌های مرگبار و دقیق" به مقصد شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان فرستاده شود. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «اسرائیل قرار بوده با این سلاح‌ها مورد حمله قرار گیرد و به همین خاطر هم تهدیدی غیرقابل اغماض برای ما محسوب می‌شده است.»
به گفته ارتش اسرائیل، این کشور و روسیه سیستم مشترکی برای پیشگیری از رویارویی ناخواسته با یکدیگر داشته‌اند که در سال‌های گذشته نیز کارایی داشته است. بیاینه ارتش اسرائيل مدعی شده که این سیستم در شب حادثه هم مورد استفاده قرار گرفته است. بیانیه ادامه می‌دهد که طبق تحقیقات اولیه، به هنگام سقوط هواپیمای نظامی روسی جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی کشور خود بوده‌اند.
ارتش اسرائیل همچنین ادعا کرده است که از سوی دیگر، به هنگام عملیات هوایی اسرائیل در خاک سوریه، هواپیمای روسی در آن منطقه حضور نداشته است.
 
روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، در تماسی تلفنی با همتای اسرائیلی خود آویگدور لیبرمن، اسرائیل را به خاطر کشته شدن ۱۵ سرنشین هواپیمای روسی "به‌حق، سزاوار نکوهش" دانسته است. شویگو گفته بود، به رغم وجود خط ویژه تماس تلفنی میان اسرائیل و روسیه برای هماهنگی در عملیات نظامی در سوریه، مسکو از عملیات جنگنده‌های اسرائیلی در شامگاه دوشنبه اطلاعی نداشته است. به گفته وزارت خارجه اسرائیل، وزارت خارجه روسیه کارن کوهن ـ گات، معاون سفیر اسرائيل در مسکو را احضار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل در اورشلیم (بیت‌المقدس) این خبر را تأیید کرد و گفت: «ما محتوای این دیدار را بازگو نخواهیم کرد.»