به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۵۹۹۷۰
همزمان با حمله موشکی اسراييل به لاذقیه

پدافند هوايي سوریه، اشتباها هواپیمای نظامی روسیه را سرنگون كرد!

گروه بين‌الملل: وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی این کشور با ۱۴ سرنشین شامگاه دوشنبه در نزدیکی پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه سوریه ناپدید شد.
پدافند هوايي سوریه، اشتباها هواپیمای نظامی روسیه را سرنگون كرد!
به گزارش رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه، مسکو می‌گوید این هواپیما همزمان با بمباران مواضعی در سوریه از سوی اسرائیل و فرانسه از صفحه رادارهای کنترل محو شده است. بنا بر این گزارش، چهار فروند جت اف۱۶ اسرائیل و ناوچه اورین (Auvergne) فرانسه در حمله موشکی دوشنبه شب به استان لاذقیه حضور داشتند. این نخستین بار است که خبر مشارکت احتمالی نیروهای فرانسه در بمباران مواضع نظامی-امنتیتی ارتش سوریه همراه با اسرائیل منتشر می‌شود. یک مقام نظامی ایالات متحده آمریکا در واکنش به این خبر گفت واشنگتن گمان می‌کند که سیستم دفاع ضد هوایی سوریه در زمانی که مشغول مقابله با حملات موشکی به لاذقیه بود، این هواپیمای «خودی» را به اشتباه سرنگون کرده باشد.
 
فرماندهی روسیه می‌گوید هواپیمای ایلوشن مدل۲۰ حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی و در حالی که به فرودگاه حمیمیم باز می‌گشت، ناپدید شد. خبرگزاری تاس روسیه هم به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که تماس برج کنترل، زمانی قطع شد که این هواپیما در ۳۵ کیلومتری سواحل غربی سوریه در حال پرواز بود.
رسانه‌های دولتی سوریه دیشب اعلام کردند چند منطقه نظامی و صنعتی در استان ساحلی لاذقیه توسط موشک‌های دشمن هدف قرار گرفته اند. ارتش عربی سوریه می‌گوید سامانه پدافندی این کشور موفق به رهگیری و سرنگونی چند موشک شده است. اسرائیل و فرانسه تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی به مشارکت خود در حمله دوشنبه شب نشان نداده اند.
 
پدافند سوریه عامل سقوط هواپیماي روسي
پدافند سوریه عامل سقوط هواپیماي روسي
در تازه‌ترين خبر، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای اسراییلی، هواپیمای ایل-20 روسی را در وضعیت دشوار در برابر پدافند هوایی سوریه قرار دادند. در این بیانیه، این اقدام اسراییل در برابر روسیه خصمانه و غیرمسئولانه ذکر شده و آمده است: بر اثر اعمال تحریک آمیز هواپیماهای اسراییلی، هواپیمای روسی مورد هدف موشک اس-200 پدافند هوایی سوریه قرار گرفت و 15 تن از سرنشینان هواپیما کشته شدند. روسیه پاسخ دادن به این اقدام اسرائیل را حق خود دانسته اس


حمله موشکی اسراييل به لاذقیه
خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) اعلام کرد که حمله موشکی شب دوشنبه چندین نقطه از جمله یک کارخانه صنعتی دولتی در شهر لاذقیه را هدف قرار داد. این خبرگزاری دولتی به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که «اطلاعات سیستم دفاع موشکی حاکی است این موشک‌ها از سمت دریای مدیترانه شلیک شدند که نیروی هوایی سوریه اغلب آنها را منهدم کرد.»
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفت که صدای انفجار شدیدی از این شهر غربی سوریه به گوش رسیده است. این سازمان غیردولتی ناظر بر جنگ سوریه می گوید که هدف موشک‌ها یک انبار مهمات در حومه شرقی لاذقیه بوده است. از سوی دیگر ریانووستی، به گزارش رسانه دولتی روسیه، بر اثر اصابت موشک‌های شلیک شده به نزدیکی یک پایگاه نظامی روسیه هفت نفر مجروح شده اند. به گزارش راشا تودی این حمله در حوالی ساعت ۱۰ شب به وقت محلی آغاز شد و نیروگاه برق و یک کارخانه آلومینیوم را نیز مورد هدف گرفت. برخی از رسانه‌های محلی شلیک این موشک‌ها را به اسرائیل نسبت داده‌اند و برخی رسانه‌های دیگر می‌گویند که این حمله توسط نیروهای جهاد و هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته است.

بمباران، غار و پناهگاه‌های زیرزمینی
بسیاری از ساکنان نواحی شمال غرب سوریه، از آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد، از بیم حملات هوایی ارتش سوریه پناهگاه‌های زیرمینی حفر کرده‌اند تا با خانواده‌های خود در آنها پناه گیرند. آنها از بیم جان خود و فرزندانشان گاهی تا ده روز در این غار‌های زیرزمینی سر می کنند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، در حملات هوایی اخیر نیروهای هوادار دولت سوریه به استان ادلب با هدف پاکسازی این مناطق، ۵۰ نفر از جمله ۳۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.
 
عبد المنعم شیخ جاسم، از ساکنان ادلب به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که حفر این پناهگاه (غار) زیر زمینی ده روز به طول انجامیده و آن را تنها به وسیله کلنگ و با کمک فرزندانش کنده‌ است. وی این پناهگاه را در باغ منزل خود حفر کرده است. این خانواده دو سال پیش نیز زمانی که هواپیماهای دولت سوریه محله‌ آنها را بمباران می‌کردند در پناهگاه دست‌ساز زیرزمینی دیگری بودند. او می‌گوید: «تمام ساختمان فرو ریخت اما ما در این پناهگاه بودیم و شکر خدا هیچکداممان آسیب ندیدیم.» عبدالمنعم که چهار دختر و دو پسر دارد می‌گوید قصد دارد تا دیوارهای این غار زیرزمینی را نقاشی کند و برای آن پله تعبیه کند تا ورود و خروج به آن را برای خانواده اش راحت‌تر کند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی که به کشته شدن بیش از ۳۶۰ هزار نفر انجامیده است، ادلب همواره زیر آتش توپخانه و حملات هوایی دولت بشار اسد بوده است. حتی بیمارستان‌ها و مدارس این مناطق نیر برای در امان ماندن از بمباران به زیرزمین منتقل شده‌اند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، طی حملات هوایی اخیر دولت بشار اسد در تاریخ هشتم سپتامبر سال جاری، یک بیمارستان زیرزمینی در الحص مورد اصابت قرار گرفت و علاوه بر خرابی‌های بسیار به تجهیزات این کلینیک آسیب جدی وارد شد. حدود سه میلیون نفر که بسیاری از آنان را آوارگان داخلی جنگ سوریه تشکیل می‌دهند در مناطق تحت کنترل شورشیان زندگی می‌کنند. سازمان ملل متحد در هفته‌های اخیر هشداد داده است که دور تازه حملات به ادلب می‌تواند «بزرگترین فاجعه انسانی قرن را رقم بزند.»
ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب؛ اردوغان و پوتین به توافق رسیدند
ولاديمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که بر سر ایجاد یک منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه به توافق رسیده‌اند. روسای جمهوری دو کشور روز دوشنبه ۱۷ سپتامبر، که بعد از پایان نشست سوچی در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند، این توافق را رسما اعلام کردند. اردوغان روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای روس خود، اعلام کرد که این منطقه غیرنظامی بین شورشیان و نیروهای دولتی سوریه ایجاد خواهد شد. رئيس جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد که دو کشور گشت‌های نظامی مشترکی را در این منطقه برگزار خواهند کرد.

ولاديمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه هم اعلام کرد که کنترل این منطقه غیرنظامی در اختیار نیروهای نظامی روس و ترکیه قرار خواهد داشت. اردوغان نیز در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت که با این توافق از بحران انسانی در ادلب جلوگیری خواهد شد. وی همچنین توضیح داد که نیروهای ترکیه و روسیه با هماهنگی یکدیگر اقدام به گشت زنی در هر دو سوی مرزهای منطقه غیرنظامی مورد توافق خواهند کرد. رییس جمهور ترکیه همچنین افزود: قرار بر این شد که نیروهای مخالف، در مناطق خود بمانند و‌ گروه های افراطی نیز کنترل شوند.
مرجع : يورونيوز