به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۵

رمز جاودانگی عاشورا

گروه جامعه: واقعه عاشورا بی‌شک از عظیم‌ترین رخدادهایی بود که در تاریخ بشیری موجی عظیم پدید آورد که مسلمانان و غیر مسلمانان را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا کرد و انگیزه‌های مبارزه برای حفظ کرامت انسان و نفی سلطه ستم را در انسان‌ها ایجاد یا تقویت کرد.
رمز جاودانگی عاشورا
هر اندازه که انسان‌ها با درس‌های نهفته در این واقعه آشنا شوند، از آن بهره می‌برند. از جمله درس‌های عاشورا که در سخنان امام حسین (ع) و یارانش دیده می‌شود، روحیات آنان و اهداف نهضت عاشوار، ایثار، بصیرت، صبر، نماز، هجرت و ... است که با مراجعه به اینگونه درس‌های عاشواریی می‌توان رمز جاودانگی و موج‌آفرینی عاشورا را ارزیابی کرد.
 
هیچ حادثه‌ای به جاودانگی و ماندگاری «کربلا» نمی‌رسد و در این حد، در ذهن‌ها و زندگی‌ها زنده نیست و این گونه فراگیر زمان‌ها و مکان‌ها و انسان‌ها نگشته است و موج آن مثل عاشورا همیشه متلاطم نمانده است. رمز آن در چند مسأله نهفته است، از جمله:

*خدایی بودن آن: حرکت حسین (ع)، جهاد و شهادتش، انگیزه و محرکش همه و همه برای خدا بود و هر چه که «لِله» باشد، رنگ جاودانه می‌گیرد، نور خدا خاموشی ندارد و جهاد برای حق، همواره امتداد می‌یابد.
پایان زندگانی هر کس به مرگ اوست/ جز مرد حق که مرگ وی، آغاز دفتر است
قیام برای خدا فراموش نمی‌شود و نورش خاموش نمی‌گردد؛ چونکه رنگش خدایی و نورش الهی است.
دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت/ آری آن نور که فانی نشود، نور خداست

*افشاگری‌های اسرای اهل بیت(ع): هر انقلابی، یک بازو می‌خواهد و یک زبان، خون و پیام، عمل و تبلیغات. خطابه‌های زینب و سجاد (ع) و سخنان بازماندگان کربلا در دوران اسارت، نقش مهمی در افشاگری چهره دشمن و خنثی کردن تبلیغات دروغین امویان و آگاهی مردم از ماهیت قیام و شخصیت سیدالشهدا و شهیدان عاشورا داشت و سبب شد امویان نتوانند پرده بر جنایات خویش بکشند و آن حادثه را از یادها ببرند.

* احیاگری‌های «ذکر»: در تعلیمات ائمه، تأکید فراوان شده که برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا گریه کنند، نوحه بخوانند، شعر بسرایند، عزاداری کنند، زیارت روند، بر تربیت امام حسین(ع) سجده کنند. این‌ها همه سبب شده که مکتب عاشورا و حادثه کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و شهدای کربلا، به صورت زنده و جاوید فراگیر باقی بماند. نقش «یاد»، «بکاء»، «زیارت»، «شعر» و «مرثیه» در جاودانه ساختن عاشورا مهم است.

*کیفیت حادثه: نفس حادثه عاشورا و اوج فداکاری‌ها و اخلاص یاران امام و اوج خشونت و بی‌رحمی سپاه کوفه نسبت به سیدالشهدا(ع) و غربت و مظلومیت و عطش در اوج خود، همه و همه این حادثه بی‌نظیر را ماندگار ساخته است.
ایسنا- سرویس دین و اندیشه- برگرفته از کتاب " فرهنگ عاشورا" جواد محدثی.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: عاشورا