به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۱۶۰۳۴۹
دفاع عجیب سازمان هواپیمایی از افزایش قیمت بلیت هواپیما

ایرلاین‌ها ارز دولتی را کجا هزینه کرده‌اند؟

گروه اقتصادی: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید: اگر سازمان هواپیمایی کشوری هیچ نقشی در تعیین قیمت بلیت ندارد؛ چرا از ایرلاین‌ها برای این افزایش قیمت دفاع می‌کند و چرا ایرلاین‌ها مجاز هستند هر قیمتی را خودشان مایلند، تعیین کنند؟
ایرلاین‌ها ارز دولتی را کجا هزینه کرده‌اند؟
حرمت الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران) درباره صحبت‌های سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه اختیاری در تعیین قیمت بلیت هواپیما‌ برای آنها وجود ندارد، گفت: اگر می‌گویند که ایرلاین‌ها تایین کننده قیمت هستند و آنها هیچ نقشی در تایین قیمت بلیت ندارند، پس به چه دلیل برای این موضوع جلسه برگزار می‌کنند. از طرفی دیگر وقتی بنده می‌گویم که تنها ۳۰ درصد از هزینه‌ ایرلاین‌های داخلی به‌صورت دلار بوده و نباید شاهد افزایش دو سه برابری قیمت‌ها باشیم، سازمان هواپیمایی کشوری در مقابل از ایرلاین‌ها دفاع می‌کند و آنها را برای افزایش قیمت‌ محق می‌داند. سوال این است که اگر آنها اختیاری در تعیین قیمت بلیت ندارند، چرا از افزایش قیمت دفاع می‌کنند؟!

وی ادامه داد: اگر ایرلاین‌ها می‌توانند خودشان هر قیمتی را تعیین کنند، چرا این اختیار به بخش‌های دیگر داده نمی‌شود؟به‌عنوان مثال دفاتر مسافرتی محصول دیگران را می‌فروشند و وقتی قیمت بالا می‌رود آنها هم باید افزایش قیمت داشته باشند ولی چنین اختیاری برای آنها وجود ندارد و هربار باید چوب گران کردن قیمت‌ توسط ایرلاین‌ها را بخورند چراکه آنها قیمت را بالا می‌برند و دفاتر این حق را ندارند و اگر اقدام به این کار کنند؛ براساس قانون از کار کردن منع می‌شوند ولی انگار کسی حریف ایرلاین‌ها نیست.

رفیعی در ادامه افزود: چگونه است که اگر دفاتر گران بفروشند، مجاز نیستند ولی اگر ایرلاین‌ها این کار را بکنند، هیچ ایرادی ندارد؟! این همان سیاست یک بام و دو هوا بودن است که اتفاقا به صنعت گردشگری ضربه می‌زند. اگر قرار است تعیین قیمت آزاد باشد، این قانون باید برای همه منظور شود چراکه همه بخش‌های گردشگری همانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و نمی‌توان به یکی از بخش‌ها اجازه‌ داد تا با هر نرخی که دلش می‌خواهد بلیت را به‌فروش برساند آن وقت بقیه را از این موضوع منع کرد و گفت که چنین کاری برای شما جرم محسوب می‌شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بهانه حال حاضر ایرلاین‌ها برای افزایش قیمت این است که ارز دولتی نمی‌گیرند؛ اما اگر این موضوع را هم قبول کنیم که نوسانات ارز تا این اندازه روی قیمت‌ آنها تاثیرگذار بوده، بازهم این سرعت را برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نمی‌توان پذیرفت. چراکه پیش‌تر به همه ایرلاین‌ها ارز دولتی داده شده و باید تا زمان اتمام این ارز قیمت‌ها تغییر نمی‌کرد ولی آنها در آن زمان هم اقدام به گرانفروشی کردند. این موضوع همانند قضیه واردکنندگان موبایل است که با ارز دولتی اقدام به ورود گوشی همراه کردند ولی با قیمت آزاد آن را به فروش رساندند. ایرلاین‌ها باید بگویند که ارزی که گرفتند را به چه صورتی هزینه کردند؟

رفیعی ادامه داد: در حال حاضر اگر پرواز تهران – نجف را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خیلی از موضوعات می‌شویم. این پرواز  سوخت و کترینگ خود را از ایران می‌گیرد و پرسنل آن ایرانی هستند و به‌طور کلی هزینه‌های آنها به ریال پرداخت می‌شود؛ با این وجود هر سال در همین ایام که نزدیک به اربعین است؛ افزایش قیمت عجیبی را تجربه می‌کند. سال گذشته قیمت را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رساندند و بنده در مقابل مخالفت خود را اعلام کردم و گفتم که این قیمت گران است. امسال هم درست در شرایطی که اکثر مردم با مشکل اقتصادی مواجه‌اند، قیمت این پرواز به دو میلیون و  ۲۰۰ هزار تومان رسیده که قطعا سوری بوده و بالاتر هم خواهد رفت.

وی در ادامه توضیح داد: این افزایش قیمت هیچ ربطی به نوسانات قیمت ارز نداشته و به دلیل افزایش تقاضایی است که با نزدیک شدن به اربعین به‌وجود آمده است. اما باید پرسید که وقتی همه هزینه‌های این پرواز به صورت ریال پرداخت می‌شود؛ چرا باید قیمت‌ تا این اندازه افزایش پیدا کند؟!

رفیعی در ادامه بیان کرد: این‌طور که پیداست هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت ایرلاین‌ها را کنترل کند. چراکه آنها امروز اعلام می‌کنند که قیمت‌ها پایین آمده و اگر فردا از آنها درباره این موضوع بپرسیم؛ به‌راحتی می‌گویند که نشد. سازمان هواپیمایی می‌گوید ما فقط نظارت داریم و قیمت‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارد. اما در مقابل جلساتی را برای این موضوع برگزار می‌کنند و قیمتی را اعلام می‌کنند. ولی ایرلاین‌ها حتی به این قیمت مصوب هم که در حضور سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شده، اعتنا نکرده و پایبند نیستند و هرطور که دلشان می‌خواهد قیمت را بالا می‌برند.

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی روی قیمت ایرلاین‌ها وجود ندارد و این مشکلی است که در حال حاضر ما با آن مواجهیم. اینکه کدام نهاد می‌تواند روی این افزایش قیمت بی‌رویه نظارت داشته باشد؛ سوالی است که همواره داشته‌ایم اما تابه‌حال جوابی برای آن پیدا نکرده‌ایم.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: ارز بلیط هواپیما