به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۶۲۴۹۲

انگشت اتهام بازار سرمایه به سمت حقوق‌ها

گروه اقتصادی: سهامداران این روزها منتظر منتشر شدن گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی هستند. از طرفی با نزدیک شدن به ۱۳ آبان تصمیمات سرمایه‌گذاران تحت تاثیر وقایع کلان کشور قرار می‌گیرد. برخی علت کاهش قیمت سهام را نه دلایل بنیادی، بلکه فعالیت نادرست برخی سهامداران حقوقی می‌دانند و امروز انگشت اتهام به سمت این سهامداران نشانه رفته است.
انگشت اتهام بازار سرمایه به سمت حقوق‌ها
بورس تهران در حال حاضر شاهد روزهای متفاوتی است. از یک سو نزدیک شدن به تحریم های یک جانبه آمریکا سرمایه‌گذاران بورسی را تهدید می‌کند از سوی دیگر عرضه‌های نا بهنگام برخی از حقوقی‌ها سرمایه سهامداران خرد را هدف قرار داده است.در روزهای گذشته قیمت بسیاری از سهم در سرازیری افتاد و بسیاری معتقد بودند که برخی حقوقی ها به جای اینکه در صف های خرید سهم عرضه کنند با عرضه‌های آبشاری در صف های فروش، قیمت سهم ها را پایین کشیدند تا در کفِ قیمت، دوباره سهام را جمع آوری کنند.این موضوع در بسیاری از محافل بورسی مطرح می‌شد و سازمان بورس قول رسیدگی به آن را داد هر چند که برخی از مسئولان آن را خلاف واقع دانستند. اما اگر این موضوع واقعیت داشته باشد سهامداران خرد بیشترین آسیب را از آن می‌بینند و این موضوع باعث می‌شود که اعتماد عامه مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه لکه دار شود.اما در آخرین روز کاری بورس اوراق بهادار عرضه اولیه یک شرکت جدید باعث شد، عده ای ترغیب شوند که مقدار از نقدینگی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند و تا حدودی جبران مافات رخ دهد البته تاثیر این عرضه نمی‌تواند چندان مداوم باشد، چراکه این شرکت چندان بزرگ نیست.

در عین حال سرمایه‌گذاران بورسی با اتمام اولین ماه پاییز منتظر گزارش‌های شش ماهه هستند و افشای رسمی این گزارش‌ها می‌تواند تصمیمات سهامداران و برنامه آن ها برای شش ماهه دوم سال را تحت تاثیر قرار دهد.  در پنج روزه کاری بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بازار سهام از تراز ۱۸۱ هزار و ۱۵ واحدی تا رقم ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ واحدی افزایش یافت و در نتیجه رشد۱۹۱۴ واحدی را تجربه کرد.در تاریخ ۱۸ مهر ماه گذشته این شاخص آزاد شناور در تراز ۱۹۳ هزار و ۸۴۴ واحدی قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری ۵۹۳ واحد رشد کرد و تا عدد ۱۹۳ هزار و ۴۳۷ بالا رفت.در عین حال شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی ۱۴۴ واحد رشد کرد و به رقم ۹ هزار و ۱۶۸ رسید. شاخص بازار دوم نیز با ۶۴۳۹ واحد رشد عدد ۳۵۱ هزار و ۱۱ واحدی را تجربه کرد. در عین حال شاخص بازار اول با ۸۶۲ واحد افزایش رقم ۱۳۷ هزار و ۵۳۶ واحدی را تجربه کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس سهام