به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۱۶۵۱۴۴

تحویل مستقیم دارو به چشم با میکروسوزن

گروه علم و فناوری: محققان سنگاپوری موفق به ابداع یک پچ دارویی جدید شده‌اند که با سوزن‌های بسیار کوچک و نازک، امکان تزریق مستقیم دارو به چشم را فراهم می‌کند.
تحویل مستقیم دارو به چشم با میکروسوزن
ما قبلا در مورد میکروسوزن‌ها شنیده‌ایم که تقریبا بدون درد، دارو را از طریق پوست به بدن می‌رسانند. دانشمندان در دانشگاه فناوری "نانیانگ" سنگاپور، همین رویکرد را برای درمان بیماری‌های چشم به خدمت گرفته اند.آنها یک پچ کوچک با کوچک‌ترین سوزن‌های ممکن ابداع کرده‌اند که به چشم چسبانده می‌شود.در حالی که قطره‌های چشم، اغلب برای تحویل داروها به چشم استفاده می‌شوند، مشکلاتی هم به همراه دارند. از جمله اینکه مقدار زیادی از دارو پس از ورود به چشم، به سادگی به شکل اشک از آن خارج می‌شود.این روش شامل استفاده از سوزن‌های زیرپوستی برای تزریق مستقیم دارو به داخل چشم است، هرچند بیماران باید برای هر تزریق به یک کلینیک مراجعه کنند. البته این روش چندان دلپذیر نیست و حتی می‌تواند باعث عفونت شود.گزارش شده که این پچ بدون درد بوده و طریقه استفاده آسانی دارد.پروفسور "چن پنگ" رهبری توسعه این پچ را بر عهده داشته است و آن را از اسید هیالورونیک ساخته است که به طور طبیعی در چشم یافت می‌شود. این دستگاه 2 میلی‌متر در 2 میلی‌متر اندازه دارد و سطح آن دارای 9 سوزن کوچک است که می‌توانند حاوی دارو شوند. هر سوزن نازک‌تر از موی انسان است و شکل هرمی آن، نفوذ آن به بافت چشم را تسهیل می‌کند.

این پچ به سادگی یک بار در سطح چشم فشرده می‌شود و سپس برداشته می‌شود که احتمالا ناراحتی بسیار کمی به همراه داشته باشد. با این حال، هنگامی که آن را بیرون می‌کشند، میکروسوزن‌ها نیز از پچ جدا می‌شوند و در لایه بیرونی چشم باقی می‌مانند. سپس به آرامی تجزیه می‌شوند و به تدریج دارو را به چشم می‌رسانند.این فناوری در آزمایشات برای ارائه یک پادتن به نام "DC101" به موش‌های مبتلا به تنگی عروق قرنیه مورد استفاده قرار گرفت. این بیماری می‌تواند با رشد عروق خونی در قرنیه به کوری منجر شود.پس از ارائه تنها یک دوز 1 میکروگرمی، کاهش 90 درصدی در ناحیه عروق خونی در قرنیه حیوانات دیده شد. در مقابل، در گروهی از موش‌ها که دوز 10 میکروگرم را از طریق چکاندن قطره چشمی دریافت کرده بودند، هیچ کاهش معنی‌داری دیده نشد.علاوه بر این، یک هفته بعد از درمان با پچ، هیچ زخمی حاصل از سوراخ‌های ایجاد شده توسط میکروسوزن‌ها در سطح چشم مشاهده نشد."پنگ" می‌گوید این پچ از یک ماده طبیعی در بدن ساخته شده است و ما در آزمایشات روی موش‌ها نشان داده‌ایم که بدون درد بوده و کمترین میزان تهاجم را دارد.وی افزود: اگر نتایج آزمایشات حیوانی روی انسان‌ها نیز با موفقیت تکرار شود، این پچ می‌تواند گزینه خوبی برای بیماری‌های چشم مانند گلوکوما باشد که نیاز به درمان درازمدت در خانه دارند.این تحقیق در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دارو چشم