به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۶۵۱۵۹

آمریکا یك بانک فرانسوی را به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران جریمه کرد

گروه اقتصادی: مقام‌های قضائی فدرال در ایالت نیویورک آمریکا بانک «سوسیه‌ته ژنرال» فرانسه را به جرم نقض تحریم‌های اقتصادی به ۱.۳۴ میلیارد دلار جریمه محکوم کردند و این بانک فرانسوی پذیرفته است این مبلغ را بپردازد.
آمریکا یك بانک فرانسوی را به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران جریمه کرد
تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که این بانک فرانسوی در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، مبلغ ۱۳ میلیارد دلار تراکنش مالی با کوبا انجام داده درحالی که این تراکنش‌ها می‌بایست مطابق تحریم‌های ایالات متحده مسدود یا لغو می‌شده‌اند. بانک «سوسیه‌ته ژنرال» در پرونده‌ای جداگانه به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، ایران، سودان و لیبی مجبور به پرداخت ۴۵۰ میلیون دلار به خزانه ایالت نیویورک شده است. این بانک فرانسوی همچنین در پرونده‌ای جداگانه قبول کرده است که ۹۵ میلیون دلار نیز به عنوان جریمه برای «خطا در مبارزه علیه پول‌شویی» به خزانه ایالت نیویورک واریز کند.
 
فردریک اودآ، رئیس این بانک، در بیانیه‌ای گفت: «ما به خطاهای خودمان در جریان این تحقیقات معترف و از این بابت متاسف هستیم. با مقامات آمریکایی همکاری کردیم تا بتوانیم این پرونده‌ها را ببندیم.» با پرداخت مبلغ جریمه این بانک فرانسوی ۳ سال دیگر تحت نظر آمریکا باقی می‌ماند و در صورت عدم تخلف در این مدت، با منع تعقیب قضایی پرونده‌های مفتوح آن مختومه خواهند شد. بانک «سوسیه‌ته ژنرال» در سال ۲۰۱۷ نیز به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه لیبی در دوران معمر قذافی، مجبور به پرداخت بیش از ۱ میلیارد دلار دیگر شده بود. این نخستین بار نیست که یک بانک فرانسوی به دلیل معامله با ایران در شرایط تحریم از سوی آمریکا جریمه می‌شود. در سال ۲۰۱۴ نیز بانک فرانسوی «ب‌.ان‌.پ پاریبا» به اتهام مشابهی شامل نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، سودان و کوبا بیش از ۱۰ میلیارد دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرد.
مرجع : یورونیوز