به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۶۷۹۹

ديدار وزيران خارجه ايران و انگليس (+عکس)

گروه سیاسی: وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران با هم دیدار کرده اند.
این ملاقات بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک (۱۰ و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بین محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد. هیگ گفت که آنها درباره برنامه اتمی ایران، مناقشه سوریه و سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به تلاش برای بهبود روابط با غرب صحبت کرده اند. او به خبرنگاران گفت: "همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم بریتانیا خواهان روابطی مقابله جویانه با ایران نیست و ما از روابط بهتر استقبال می کنیم."



وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت تازه ایران دایر بر اینکه خواهان بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی اش است استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود. او پس از این دیدار با ظریف به خبرنگاران گفت: "وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت." هیگ همچنین گفت که اگر ایران در این مسیر گام بردارد "ما هم حاضر خواهیم بود از بسیاری جهات گام های متقابل برداریم."

او از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند "نقشی سازنده" در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد. هیگ گفت در این دیدار به ظریف گفته است که حادثه یورش به سفارت بریتانیا خسارت زیادی به روابط دو طرف وارد کرد، اما افزود که او و ظریف از مقام های زیر نظر خود خواسته اند که برای بهبود روابط بیشتر کار کنند.با این حال او گفت که سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجددا باز خواهد شد که بتواند "بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود" کار کند.

در اوایل دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، دیدار کمال خرازی و رابین کوک، وزاری خارجه وقت ایران و بریتانیا به افزایش روابط از سطح کاردار به سفیر منجر شده بود. با پیروزی حسن روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه هر یک به طور جداگانه در تماس با مقام های ایرانی، خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به طور محسوس بهبود یافته بود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تلاطم مکرر شد و در نهایت با طرح مجلس ایران از سطح سفیر به کاردار کاهش یافت.
مرجع : بی بی سی

سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۳
ایول خیلی حال کردم . ایشالا با وزیر خارجه امریکا هم مذاکره بشه . (133467)
کارمند
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۲۸
در دوران احمدی روابطمان فقط با گینه بی صاحب دو چار تلاطم نشد و بس (133470)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۹
با مجمع الجزایر قمر هم خوب بودیم. (133652)
sadegh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۳۳
شما رو به خدا دیگه اسمش رو نیاریدوبذارید این کابوس فراموش بشه (133737)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۴۳
خیلی خوبه . درود بر دکتر ظریف خوشتیپ و با علم و دانش (133478)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۵۷
ما هیچ وقت از گذشته درس نمی گیریم.رفتیم به سفارت آمریکا حمله کردیم آخرش این همه مشکلات عایدمان شد.دوباره بعد از سی سال عده ای خودسر بدون توجه به منافع ملی به سفارت انگلستان حمله کردند و سفیر انگلیس را از ایران اخراج کردند اما امروز با این همه دعواها باز برگشته ایم و با منت طرف مقابل(برداشتن گام های ملموس) با وی دست می دهیم. (133485)
ایمان
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۰۰
نگویید که روابط ایران و بریتانیا در دروان احمدی‌نژاد دچار تلاطم مکرر شد. روابط ایران و بریتانیا، و روابط ایران با همه‌ی دنیا در دوران احمدی‌نژاد دچار سقوط آزاد شد، و ایران از محبوب‌ترین کشور خاورمیانه‌ای، به دومین کشور منفور جهان (به گواه نظرسنجی‌های بین‌المللی) تبدیل گشت. اما حالا دولت تدبیر و امید آمده تا خط بطلانی بکشد بر هشت سال سیاه و تلخ احمدی‌نژاد و نوید زندگی تازه‌ و باشکوهی به همه‌ی ایرانیان بدهد. (133514)
فدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۲۳
یکی جلو اینارو بگیر
ما 13 آبان چی باید بگیم به مردم (133522)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۶
ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﻼﻡ ﺑﺮﺳﻮﻥ ﺑﮕﻮ اﺭﺯﺵ ﺭﻳﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ, ﺩﻳﭙﻠﻤﺎﺳﻴﻪ اﻳﺮاﻥ ﻛﻠﻲ ﻗﻮﻱ ﺷﺪﻩ, اﻳﺮاﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬاﺭﻱ ﺷﺪﻩ و ﺗﺤﺮﻳﻢ ﻫﺎ ﻛﻢ ﺷﺪﻩ و ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺟﻨﮓ ﻧﺪاﺭﻳﻢ (133606)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۲۷
بازم که مردم مردم میکنی؟؟؟ایران الان در دست محرمان و اهلان افتاده و این را مردم در انتخابات 24 خرداد به شما افراطیون با صدای بلند اعلام کردند.حالا بازم مردم مردم کن!!! (133831)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۱۲
پیشنهاد می کنم روسیه رو تمرینی محاصره کنین (133907)
نماينده كلاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۲۴
ايراني حقش بيشتر از اينهاست ما مردم اين روابط را مي خواهيم..... (133523)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۲
از دولت می خواهیم جلوی این گروههای خودسر را که به سفارت خانه ها حمله می کنند وتحت نام اسلام ابروی ایران اسلامی ومتمدن را در جهان خدشه دار می کنند بگیرندگاهی به سخنرانی اقای لاریجانی حمله می کنندگاهی به فحاشی به فایزه هاشمی می پردازند سخنرانی اقای خاتمی را در حسینیه امام برهم می زنند ایا رفتار اینها خلاف قانون نیست وامنیت ملی را به خطر نمی اندزد (133543)
مبین-اسحاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۵
ایول دمش گرم مشعوف شدیم تا باشد از این دیدارهای مهم و ارزشمند (133574)
ماه
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۴۲
بالاخره بعد از 8 سال دوباره ایران رو زبانو اومد (133592)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۴۸
کی بریم تسخیر سفارت !!!؟؟؟؟ (133600)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۰
دیگه سفارت روسیه رو باید بگیریم. کلی باج گرفت نه اس 300 داد نه نیروگاه رو تکمیل کرد. (133654)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۳۰
بحث انگلیس و روسیه نیست باید در چارچوب منافع ملی و اصلاح روابط با جهان چه روسیه چه انگلیس و چه ایالات متحده باشیم و از هرگونه خودسری و تحمیل هزینه به ملت غیورمان جدا بپرهیزیم.درود بر تدبیر دولت امید و صلح (133836)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۰۹
ای ول خوشتیپ (133752)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۲:۵۷
اگزر 13 آبان امسال پرچم امریکا آتش نزدیم یا از روی ان رژه نرفتیم معلمومه ما هم خواستار اقدام عملی در بهبود روابط هستیم. (133871)